پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

موزه بزرگ مصر ، یادآور شکوه دنیای قدیم

637

موزه بزرگ مصر ، یادآور شکوه دنیای قدیم

مصر و فراعنه هنوز هم جذابیت های بسیاری برای بازدیدکنندگان دارند. معابد و اهرام مختلفی که در این کشور وجود دارد، سالانه باعث جذب گردشگران بسیاری میشود. همین امر سازمان‌های مختلف مصری را بر آن داشت تا موزه‌ای در نزدیک‌ترین مکان ممکن به اهرام خلق کنند که با مدیریت درست، در سال‌های آینده این موزه به عنوان بزرگ‌ترین موزه‌ی باستان‌شناسی جهان شناخته خواهد شد. آثار مختلفی که از دنیای قدیم در موزه بزرگ مصر وجود دارد تحسین مخاطبان را برانگیخته و در ادامه نیز به بررسی کلیات این مکان هنری خواهیم پرداخت.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و نهم پان آرت

موزه بزرگ مصر ، یادآور شکوه دنیای قدیم

موزه بزرگ مصر  که موزه‌ی جیزه  نیز نامیده میشود، موزه‌ای است که برنامه‌ریزی شده تا مصنوعات مصر باستان را به نمایش بگذارد. این موزه که از آن به عنوان بزرگ‌ترین موزه‌ی باستان‌شناسی جهان یاد شده، در حال حاضر در دست ساخت است و قرار است بخش‌هایی از آن در سال 2018 افتتاح شود. این موزه در مساحت 50 هکتار در زمینی با فاصله‌ی تقریبی دو کیلومتر از اهرام جیزه ساخته شده و بخشی از طرح جامع جدید این فلات به‌شمار خواهد آمد. طرح ساختمان از طریق مسابقه‌ی معماری انتخاب شد. این رقابت در سال 2002 آغاز گردید و طی دوره‌ی پذیرش آثار، 1557 اثر از 82 کشور دریافت شد. این تعداد آمار دریافتی این  مسابقه را به دومین مسابقه‌ی بزرگ معماری در تاریخ تبدیل کرد. در مرحله‌ی دوم این رقابت، از 20 طراح شرکت کننده خواسته شد تا اطلاعات بیشتری را ثبت کنند. این روند ادامه پیدا کرد تا مسابقه در سال 2003 به پایان رسید. کمپانی پِنگ از دوبلین ایرلند پیروز این رقابت بود که 250000 دلار جایزه‌ی این مسابقه را از آن خود کرد. جایزه‌ی دوم به گروه کوپ رسید. گروه های دیگر که از پرتقال، ایتالیا، آلمان و جمهوری چک شرکت کرده بودند نیز در این رویداد لوح افتخار دریافت کردند. ساختمان موزه توسط بئورو هاپولد و آروپ، معماران پِنگ  طراحی شده و طرح جامع نمایشگاه، طراحی نمایشگاه و موزه پردازی توسط متافور انجام شد.

ساختمان در طرح کلی به شکل یک مثلث پخ است که در زمینی در دو کیلومتری غرب اهرام نزدیک به نقطه‌ی تقاطع بزرگراه واقع شده است. دیوارهای شمالی و جنوبی دقیقن روبروی هرم بزرگ خوفو و هرم منکورع  قرار دارند و جلوی ساختمان یک محوطه‌ی بزرگ قرار دارد که با درختان نخل خرما تزئین شده است. یکی از ویژگی‌های اصلی ساختمان این موزه، دیوار سنگی شفاف آن است که از رخام گچی ساخته شده است که نمای جلوی ساختمان را تشکیل میدهد. داخل ورودی اصلی نیز  دهلیز بزرگی است که مجسمه‌های بزرگ در آن به نمایش گذاشته خواهند شد.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و نهم پان آرت

کپی با ذکر منبع بلا مانع است

موزه بزرگ مصر ، یادآور شکوه دنیای قدیم موزه بزرگ مصر ، یادآور شکوه دنیای قدیم موزه بزرگ مصر ، یادآور شکوه دنیای قدیم

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.