پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

همایون طاهری – نقش برجسته ساز

0 214

نقشهایی آمیخته با رویا و خیال در آثار همایون طاهری

همایون طاهری از افرادی هست که به واقع میشه نام هنرمند رو بروی او نهاد. مهارت و خلاقیت ستودنی ایشون در زمینه نقش برجسته و فرم دادن فلز مثال زدنی است. هنرمندی که بواسطه خلاقیت و تلاش بسیار، بدون ابزارآلات پیشرفته و با دستانی ماهر، به خلق تابلوهایی کم نظیر اقدام میکنن. تاثیرپذیری همایون از المانهای تزئینی ایرانی و استفاده از نقوش اسلیمی، باعث ویژه تر شدن ترکیب بندی آثارشون میشه. برش دادن فلز با ابزارکاری ساده، ترکیب‌بندی و رسیدن به یک هارمونی مناسب، خلاقیت و در نهایت خلق آثاری برجسته بوسیله فلز، آثار این هنرمند رو بسیار جذاب کرده.

مشاهده آثار و متن کامل، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه هجدهم پان آرت

همایون طاهری - نقش برجسته ساز

کمی درباره زندگی هنری خودتون صحبت کنین؟
از کودکی علاقه خاصی به نقاشی و حجم سازی داشتم و همیشه درس هنر رو به سایر درس هام ترجیح می دادم. اسباب بازی های زیادی رو با چوب می ساختم و به مدرسه می بردم و به معلم هام نشون می دادم. بعد از تموم کردن دوره راهنمایی ، رشته گرافیک رو انتخاب کردم و تا مقطع لیسانس ادامه دادم.در حدود سنین 17 تا 18 سالگی با ورق های بسیار نازک فلز از جنس مس و برنج در منزل شوهر عمه ام (شادروان استاد بهروز گلزاری ) آشنا شدم و شروع به استفاده از این فلزات در کارهای خودم کردم. در نتیجه بعد از مدتی موفق به ابداع تکنیک جدید و منحصر به خودم در زمینه ایجاد نقوش برجسته شدم، بطوریکه حتی ابزارهای لازم برای کار رو هم ، خودم با تغییراتی در ابزارهای موجود، ساختم و در ادامه تونستم تعدادی از آثارم رو از طریق نمایشگاههایی که به منزله فروش در رشت و تهران برگزار کردم به فروش برسونم.

نقوش برجسته چیست و چطور با ورقهای نازک فلزی آثار خودتون رو ارایه میدین؟
نقش برجسته از کهن ترین جلوه های هنری انسان بوده که بویژه در معماری بسیار دیده می شه. بشر از همون ابتدا از طریق حجاری روی سنگ یا کنده کاری روی چوب و یا با استفاده از گل و خاک نقوش تمام برجسته (به شکل مجسمه) یا نقوش نیم برجسته ایجاد کرده و به این ترتیب سعی در انتقال پیام خودش داشته. در ابتدا فقط از سنگ و چوب و گل برای این کار استفاده می شد، اما با گذشت زمان و آشنایی بشر با فلزات در واقع به نوعی این هنر متحول شد چرا که به خاطر شکل پذیری و مقاومت فلز، در قالب مجسمه ها و نقش برجسته ها راهش رو به هنر باز کرد. تکنیک کار من بسیار ساده است و تمامی مراحل رو بدون استفاده از ابزارهای صنعتی انجام میدم. کلیه لوازم مورد استفاده به سادگی قابل دسترسی هستن. من با ایجاد فرو رفتگی و یا برجستگی روی صفحه فلز ، نقوش برجسته رو ایجاد می کنم. مانند هر کار دیگه ای ابتدا ایده اولیه را روی کاغذ پیاده می کنم و بعد با استفاده از قلم ، طرح رو به روی فلز انتقال میدم. ورق های فلزی به شکل رول عرضه می شن. پس با توجه به سطح مورد نظرم ابتدا فلز رو می برم و بعد طرح رو بروی اون منتقل می کنم.

ادامه مصاحبه و مرور آثار این هنرمند در نسخه هجدهم ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت…

همایون طاهری - نقش برجسته ساز

ارسال یک پاسخ