پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

فرشاد رضایی جیرده – نقاش

0 270

نقاشی و ترکیب بندی های خلاق در آثار فرشاد رضایی جیرده

فرشاد رضایی جیرده فعالیتی بیست ساله رو در زمینه نقاشی به انجام رسونده و در این روند به کسب مقام های مختلفی در جشنواره های بین المللی فجر و آفرینش نائل شده. از عوامل مهم در نقاشی های فرشاد، حضور زن هست. به قول این هنرمند خلق زیبایی طی آرامش و صبوری حاصل میشه و این شگفتی، یعنی زن. البته استفاده سمبلیک از اسب و نیز کاربرد مناسب رنگها بطوری که عمق اثر بسیار جلب توجه میکنه مثال زدنی هست. این هنرمند درباره ایده اصلی آثارش اینطور بیان میکنه که: ” ایده آثار من بعلت بروز یک اتفاق اجتماعی، احساسی یا شخصی صورت می گیره یا بطور کاملاً فیزیکی بصورت ریختن رنگ روی بوم نقاشی بدون پیش فرض انجام میشه”.

مشاهده آثار و متن کامل، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه هجدهم پان آرت

فرشاد رضایی جیرده - نقاش

کمی از پیشینه هنری خودتون صحبت کنید؟
فرشاد رضایی جیرده متولد سال 1356 در تهران، عضو انجمن نقاشان ایران، فارغ التحصیل رشته نقاشی در مقطع فوق لیسانس از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1385 و تقریبا مدت 20 سال است که مشغول فعالیت در رشته نقاشی هستم. در این مدت، دوران مختلف هنری تاثیر گذاری رو در کنار اساتیدی متفاوت و فضاهایی متفاوت تر گذرانده و در این گذر نمایشگاه های مختلفی بر پا کردم و یا بصورت گروهی در کنار دیگر دوستان و هنرمندان نقاش حضور داشته و دارم. همچنین مشغول تدریس در دانشگاه علمی کاربردی هم هستم.
در اینجا می تونم به چند تا از فعالیت های حرفه ای خودم اشاره کنم که به این شرح هستند: 1) نفر برگزیده جشنواره آفرینش در بخش نقاشی 2) حضور در 2 دوره جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر 3) شرکت در نمایشگاه گروهی نقاشی خانه هنر ایران در فرانسه با 4 اثر (که متاسفانه علی رغم پیگیری هایی که کردم سرنوشت این 4 اثر کاملاً نامعلوم هست!) 4) شرکت و برگزاری بالغ بر 25 نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور. در این چند سال هم در چند پروژه نمایشگاهی بعنوان داور حضور داشتم.

در آثار شما حضور زن و استفاده از خطوط منحنی و نرم مشهود هست. دلیل این کار چی هست؟ آیا سبک یا معنایی خاص رو دنبال میکنین؟
زن یعنی آفرینش و آفرینش همراه با مهارت، دقت، قدرت و لطافت و صبر حاصل میشه. بطور مختصر باید بگم خلق زیبایی طی آرامش و صبوری حاصل میشه و از نظر من این شگفتی، یعنی زن. خوب طبعاً استفاده از خطوط منحنی حس لطافت، حرکت در آرامش و بگونه ای شاعرانگی رو با قدرت به دنیای نقاشی های من می بخشه. این در حالی هست که ذهن من همیشه معطوف به بیان متنوع این تفکر و نگاه بوده و هست و این نگاه با استفاده از یک یا دو موضوع خاص مثل زن و اسب در آثار من نقش می بنده. حضور اسب در نقاشی های من بیانگر قدرت، تکیه گاه و برآورنده آرزوهای مادرانه های زن های نقاشی های من هست که گاهی هم خودش بصورت انفرادی در بعضی از آثارم، در مواجهه با فضاهای مختلف چالش برانگیز زندگی به جستجو و خودشناسی می پردازه.

ادامه مصاحبه و مرور آثار این هنرمند در نسخه هجدهم ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت…

فرشاد رضایی جیرده - نقاش

 

ارسال یک پاسخ