پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

وحید منتظری – مدلساز سه بعدی

254

فعالیت  و هنرنمایی در دنیای مدل‌سازی ماشین و آثار وحید منتظری

وحید منتظری هنرمند خوش ذوقی است که فعالیت خود را در زمینه مدل‌سازی سه بعدی، نورپردازی و تکسچرینگ انجام میدهد. آغاز علاقه ایشان به هنر سه بعدی را میتوان در انیمیشن «داستان اسباب بازی» و اتفاقات بعد از آن دید. بیشتر آثار این هنرمند در مدل‌سازی ماشین خلاصه شود و دلیل این رویداد از دیدگاه ایشان زیبایی‌شناختی و کاربردی بودن اتومبیل است. وحید منتظری در مورد علاقه خود به مدل سازی ماشین نیز گفته است که: «مدلینگ اتومبیل بعد از سالها کار هنوز برای من جذابیت دارد و همیشه در روند کار مرا غافلگیر میکند. این حس باعث میشود که سمت و سوی کار من بیشتر به سمت اتومبیل سوق پیدا کند.» این هنرمند با سابقه پانزده ساله‌ای که در زمینه هنر دارد و خود از جوانان فعال هنر مدل سازی سه بعدی نیز است، از مشکلات جامعه هنری خود عدم همکاری گروهی را ذکر کرده‌اند و اشاره به این موضوع  دارند که متاسفانه برخی افراد با اندکی فعالیت در هنر، مدعی بهترین بودن در آن عرصه را شده و فعالیت دیگران را نیز قبول نمیکنند.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و هشتم پان آرت

وحید منتظری مدلساز سه بعدی

چرا سه‌بعدی سازی و از چه زمان به این هنر علاقه مند شدید؟
من از زمانی که خودم را شناختم، به حجم و پرسپکتیو علاقه زیادی داشتم و معمولن هر نقاشی که در کودکی میکشیدم سعی میکردم که عمق تصویر را حفظ کنم و اجسام و افراد داخل نقاشی حجم داشته باشند. بعد از مدت‌ها دستی کار کردن، اولین انیمیشن سه بعدی که دیدم Toy Story یا همان «داستان اسباب‌بازی» بود که شدیدن مرا شیفته خودش کرد بخصوص بخاطر نورپردازی و حجم‌های سه‌بعدی که خیلی ریزبینانه و بدون نقص استفاده شده بودند. انیمیشن بعدی که دیدم Shrek بود که کاملن مرا به جلو هدایت کرد که این تکنیک را بشناسم و در مورد نرم‌افزارهای سه بعدی کنجکاو شوم. اولین باری که یک نرم‌افزار سه‌بعدی سازی پشت ویترین مغازه دیدم بدون درنگ خریدم و چون علم زیادی در مورد کامپیوتر نداشتم با مشقت فراوان و مشکلات Activate نرم‌افزار را بعد از چند بار Expire شدن نصب کردم و به صورت خودجوش دنبال مباحث جدیدتر و یادگیری نرم افزار رفتم.

در آثار شما، علاقه‌مندی به موضوع ساخت اتومبیل بسیار دیده میشود. دلیل این علاقه چه مواردی است؟
وقتی در مورد حجم صحبت میشود بیشتر منظور احجام ساخته دست بشر است و زمانیکه ساخت حجم با هنر ترکیب شود، بسیار دوست داشتنی‌تر میشود. به نظر بنده سرآمد احجام صنعتی-هنری، اتومبیل است که هم جنبه زیبایی شناختی در آن موج میزند هم جنبه کاربردی بودن محصول برای بشریت. علاقه من به ماشین به دلیل هنری است که در ساخت آن استفاده میشود و دلیل دیگر علاقه به اتومبیل چالش‌هایی است که در مسیر نهایی کردن یک کار با آنها باید دست و پنجه نرم کرد. مدلینگ اتومبیل بعد از سال‌ها کار هنوز برای من جذابیت دارد و همیشه در روند کار مرا غافلگیر میکند. این حس باعث میشود که سمت و سوی کار من بیشتر به سمت اتومبیل سوق پیدا کند.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و هشتم پان آرت

وحید منتظری مدلساز سه بعدی وحید منتظری مدلساز سه بعدی وحید منتظری مدلساز سه بعدی

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.