پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

یاسر خانبرای – کاریکاتوریست

0 598

دفرماسیون، خلاقیت و تفکری عمیق هنری در آثار کاریکاتور یاسر خانبرای

کاریکاتور از هنرهایی هست که در بین جوانان ایرانی به سرعت در حال رشد هست. حضور هنرمند جوان یاسر خانبرای در عرصه های بین‌المللی و مسابقات کاریکاتور گواه بر رشد بیشتر و بهتر این هنر بحساب میاد. دفرماسیون ویژه ای که در آثار یاسر دیده میشه باعث شده تا آثار این هنرمند مورد توجه داوران خارجی قرار بگیره و به رده های موفقی در جشنواره های مختلف دست پیدا کنه. آثار یاسر، بصورت دیجیتال و دستی ارایه میشه و خلق کاراکترهای مشهور در قالب کاریکاتور با نگاهی ویژه از تخصص های ایشون هست.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و سوم پان آرت

یاسر خانبرای - کاریکاتوریست

علاقه به کارتون و کاریکاتور از چه زمانی در شما ایجاد شد؟
من قبل از اینکه به هنر کاریکاتور مشغول بشم، فعالیت و تجربه زیادی در طراحی داشتم، ولی زمان شروع به کاریکاتور از سال 90 شروع شد و اونموقع ترم آخر دانشگاه بودم و برای خلق تعدادی کاراکتر سعی کردم روی چندتا پرتره و بصورت ذهنی اغراق کنم واین کارامو برخی از دوستام که کاریکاتور و کارتون انجام میدادن صورت اتفاقی دیدن و خوششون اومد. بهم گفتن باید بتونی یه شخصیت عینی کار کنی که شباهت هم داشته باشه چون این کارها فقط ذهنیه. من هم برای اینکه خودمو ثابت کنم که تواناییشو دارم چند تا کار انجام دادم و وقتی دوستای هم دانشگاهیم دیدن کاملا تحت تاثیر قرار گرفتن و یادمه کار آیدین آغداشلو از جمله همون کارها بود، و یکی ازدوستام همون سال برای یه جشنواره خارجی همین کارو برام فرستاد و جزو کارهای منتخبم شد و همینطور تقدیر جشنواره فجر رو هم گرفت و این خیلی منو شوق‌زده کرد.
بعد از دوران دانشگاه به سنندج که برگشتم به صورت جدی شروع کردم به فعالیت هنری. در این زمان با یکی از دوستانم (سامان صولی) که بسیار در زمینه کاریکاتور دانش و تجربه داشت ارتباط نزدیکی بینمون شکل گرفت و تاثیر بسیار زیادی بر مسیر کاری من گذاشت و من همون تابستون مجموعه ای از کارهام رو به صورت یک نمایشگاه انفرادی در سنندج برگزار کردم و این آغاز و تثبیت راهم بود.

شمادر مسابقات ورلدپرس کارتون پرتغال به جایزه سوم دست پیداکردید درمورد اثر ارایه شده در این مسابقه صحبت کنید؟
اثری بود از باراک اوباما که من برای جشنواره فجر هم این اثر رو فرستادم و اونجا با اختلاف امتیازی زیاد، جایزه اول رو گرفت. چیزی که این کار رو به یک اثر خاص تبدیل کرد، نحوه اغراق و دفرماسیون غیرعادی و متفاوته، چون اوباما ازجمله شخصیت هایی هست که خیلی کار شده و ارایه دادن یه اثر متفاوت کار سختیه و همه ویژگی ها رو قبلا کنکاش کردن و بروی اون کار شده. این کار جدا از دفرماسیونش دارای کانسپت و روابط های فرمیک و المانها و مبانی بصری خاصیه که من بیشتر خواستم بر روی اونها کار کنم و این کار یه کار چند وجهیه که یک مفهوم رو تداعی نمیکنه یا فقط یک اغراق ساده نیست. من روی این اثر مطالعه زیادی داشتم چون علاقمندم اثری ارایه بدم که دارای مبانی های بصری و روابط زیبایی شناسی باشه و قابلیت تاویل داشته باشه و معتقدم هر اثر هنری باید این فاکتورها رو داشته باشه.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و سوم پان آرت

یاسر خانبرای - کاریکاتوریست یاسر خانبرای - کاریکاتوریست

ارسال یک پاسخ