پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

راه‌ پله‌ معلق و ترکیب با هنر مدرن

0 228

راه‌ پله‌ معلق  و انعطاف پذیری که می‌توانید خودتان را از آن بالا بکشید

گروه طراحی اتریشی ـ کرواسیایی طی سال گذشته مجسمه‌های خیابانی زیادی را خلق کردند آخرین اثر این گروه شبکه‌های به هم بافته شده٬ کیسه‌های شن و مفتول‌هایی است که به عنوان راه‌ پله‌ معلق با یک ساختار و قابلیت راه رفتن روی آن ارائه شده. این سازه در مرکز هنرهای معاصر واقع در لینز Linz اتریش به نام اوکی OK قرار گرفته تا بازدیدکنندگان بتوانند روی آن راه بروند٬ رویش لم بدهند٬ آن را بگیرند و خودشان را بالا بکشن. شبکه‌های این سازه که با کمک کیسه‌های شن روی زمین مستقر شده، تا بالا ادامه داره و مسیرهای زیادی برای ماجراجویی رو ارائه میکنه.
این تصاویر نشون می‌دن که بالا رفتن از این راه‌پله‌ی معلق چه‌قدر تجربه‌ی جالبی هست٬ درست مثل این که دارین بین زمین و آسمون راه می‌رین و هیچ سطح سختی زیر پاتون نیست. وقتی که بازدیدکنندگانی که دارن از جهات مختلف روی این شبکه‌ی تور مانند  راه می‌رن رونگاه می‌کنین، شکلی شبیه به توپوگرافی رو می‌بینید٬ انگار که داریم این آدم‌ها را در واقعیت مجازی تازه‌ای می‌بینیم یا تصویری از محیط زندگی آینده‌ که بعدها ما رو دربرخواهد گرفت در مقابل چشمان ماست. شاید این شکل تازه‌ی راه رفتن باشه!
تکنیک به کار برده شده در این نمایشگاه شبیه به چیزی هست که توماس ساراسنو در نمایشگاه شهر ابرهایش استفاده کرده بود. ساراسنو حجم‌های ارتجاعی و سازه‌های بزرگ دیگری خلق کرده بود  که بینندگان نمایشگاه با نردبان به آن‌ها می‌رسیدند. در این نمایشگاه هم بازدیدکنندگان می‌تونن روی این اشکال راه برن و یا لم بدن. ساراسنو پیش از این هم کوشیده بود تا به استفاده از ساختار شبکه‌ای حس مشابهی رو خلق کنه که بتونه حس بی وزنی و غلبه بر جاذبه رو القا کنه. شاید روزی این ساختار جای راه‌پله‌ها و آسانسورهای امروزی رو بگیره و همه‌ی ما در آینده‌ی نزدیک بتونیم به آسانی این حس رو تجربه کنیم.

راه‌ پله‌ معلق و ترکیب با هنر مدرن راه‌ پله‌ معلق و ترکیب با هنر مدرن راه‌ پله‌ معلق و ترکیب با هنر مدرن راه‌ پله‌ معلق و ترکیب با هنر مدرن راه‌ پله‌ معلق و ترکیب با هنر مدرن

ارسال یک پاسخ