پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

فرشهای احمد فیگ در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان

0 355

فرشهای احمد فیگ در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان

مرکز هنر معاصر یارات واقع در آذربایجان در ادامه نمایش آثار هنرمندان آسیا، اینبار میزبان فیگ احمد، هنرمند اهل باکو هست. احمد تحصیلاتش رو در آکادمی هنرهای زیبای باکو به پایان رسونده و در زمینه های مختلف هنری از جمله اینستالیشن، ویدیو آرت، نقاشی و ترکیب های مختلفی از اجراهای هنری فعالیت میکنه. در نمایشگاه اخیر از این هنرمند که در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان باکو برگزار شد، شاهد رونمایی از فرشهایی ویژه بودیم. در ادامه گزارش کوتاه مرکز هنر معاصر یارات رو خواهید خوند با احمد فیگ:

 در مورد فرشها صحبت کنید…
همه چیز در ذهنم شکل می گیره و بعد اون رو توی کامپیوتر طراحی می کنم. با بافنده های سنتی آذری کار می کنم تا بتونم به محصول نهایی برسم بنابراین مرحله بعدی نقشه برداری از اون، روی کاغذ شطرنجی ست تا بافنده ها متوجه طرح اون بشن. در واقع همه ی مراحل با قواعد ریاضی انجام می شه.

ایا بخشی از هدف هنری شما زنده نگه داشتن بافندگی در آذربایجانه ؟
نه، این هدفم نیست اما یکی از نتایج مثبتیه که به موازات این آثار شکل می گیره. توجه رو به سمتشون میاره. چیزی که مهمه اینه که من با ابزار و رنگ طبیعی کار می کنم چرا که امروزه استفاده از اونها درآاثار هنری داره کمرنگ می شه.

چرا فرش رو انتخاب کردید؟
فرش ها مجموعه ای نظامم مند هستن. همیشه توی خونه بودن و نقشه ی اونها سمبل و اسطوره ای است، نوعی شی جادویی توی خانه به شمار می رن. تقارن اونها حس ثبات رو منتقل می کنه. هرچیز دیگه ای در زندگی فاقد ثباته ; طبیعت، اجتماع  و جامعه.  اما فرش ها  هیچ گاه تغییر نمی کنن و به همین دلیله که هرکسی اونها رو درک می کنه. به همین دلیله که من فرش ها رو دوست دارم چون در دل اونها اجزای متفاوتی از جامعه رو می تونی ببینی. کار با فرش واقعا سخته، نه فقط ابزار، طراحی اون هم سخته. پیدا کردن رنگ مناسب و طرح ها و بافنده ای که به طرح وفادار بمونه. برای همه خوشاینده چون به ناخوداگاه راه پیدا می کنه. وقتی بی نظمی  و خطا به طرح فرش ها وارد می کنم انگار دارم مستقیم به ناخوداگاه مردمی که به اونها نگاه می کنن راه پیدا می کنم و این کار برام خیلی جالبه. حتا اگر مورد پسندتون باشه یا نه -که البته اغلب هم نمی پسندن چون فکر می کنن طرح فرش غیر قابل تغییره.

فرشهای احمد فیگ در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان فرشهای احمد فیگ در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان فرشهای احمد فیگ در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان فرشهای احمد فیگ در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان فرشهای احمد فیگ در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان فرشهای احمد فیگ در مرکز هنر معاصر یارات آذربایجان

ارسال یک پاسخ