پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

پرده نگاری های هنرمندانه در موزه متروپولیتن

0 251

پرده نگاری های هنرمندانه پیتر کویکه در موزه متروپولیتن

سال‌هاست که پرده نگاری به عنوان یک شاخه‌ی هنری به دست فراموشی سپرده شده، اما به گفته‌ی الیزابت کلِلند – Elizabeth Cleland -، دانشیار متصدی امور مجسمه‌سازی و هنرهای تزئینی اروپا در موزه‌ی هنر متروپولیتن،  در قرن شانزدهم میلادی پرده‌نگاری امکان به تصویر کشیدن ذهنیت‌های هنرمند  رو در مقیاسی فراهم می‌کرده که با نقاشی یا طراحی روی شیشه دست نیافتنی بوده.
الیزابت کلِلند در هشتم اکتبر 2014 از اثارر پیتر کویکه فن ایلست – Pieter Coecke van Aelst-  در موزه‌ی متروپولیتن پرده‌برداری کرد. در این نمایشگاه 19 پرده‌نگاره از این هنرمند چیره‌دست هلندی به نمایش گذاشته شد که به خوبی نشان‌دهنده‌ی مهارت ایشون در کار با ابریشم درخشان، پشم، و روایت‌های مستتر در ظریف‌کاری‌های انجام شده با فلز‌های قیمتی هست که سبب می‌شه کلکسیونرهای بزرگ؛ آثار هنری از قبیل هنری پنجم، هنری هشتم و کازیمو دو مدیسی، به جمع‌آوری اونها علاقه‌ی بسیاری داشتن. کویکه دانشمند بزرگ و سرشناسی بود که چندین رساله‌ی معماری ایتالیایی که بسیاری‌از اونها مصور هستن رو جمع‌آوری و ترجمه کرده.
کلِلند می‌گوید:‌”آثار هنری ارائه‌شده در این مجموعه دریچه‌ها را به روی فرایند طراحی و هنر نهفته در پس پرده‌نگاره‌ها باز می‌کند که به یکی از شاخه های هنر والا در قرون پیشین بوده‌اند”. این نمایشگاه تا شانزدهم ژانویه 2015 در موزه‌ی متروپولیتن برپاست.

پرده نگاری های هنرمندانه در موزه متروپولیتن پرده نگاری های هنرمندانه در موزه متروپولیتن پرده نگاری های هنرمندانه در موزه متروپولیتن

ارسال یک پاسخ