پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

ابوذر محمدی – طراح گرافیک

0 1,309

از آرم تا پوستر در مجموعه آثار گرافیک ابوذر محمدی

ابوذر محمدی هنرمندی جوان و خلاق هست که فعالیت های بسیاری رو در زمینه طراحی لوگو انجام داده. استفاده از رنگ هایی با ارزش بالا و خطوط فانتزی، آثار این هنرمند رو در دسته و سبک خاصی قرار داده. ابوذر علاوه بر فعالیت مستمر در گرافیک، دوره های خاصی رو هم برای افزایش توان طراحی خودش به انجام رسونده که در اینباره میتونیم به دریافت مدرک مهندسی تبلیغات از BRS Academy آمریکا اشاره کنیم. علاوه بر اون برپایی تور و نمایشگاه های مختلفی در شهرهای مختلف در زمینه طراحی لوگو و نشانه از فعالیتهای دیگه ی این هنرمند هست. طراحی و مطالعه در زمینه نشانه های تلفیقی فارسی که هم بتونه نیاز بازار رو تکمیل بکنه و دید هنری مناسبی هم در اون بکار رفته باشه و در ادامه، خلق بیش از صد لوگوی تجاری؛ از فعالیتهای ابوذر هست. در ادامه مصاحبه اختصاصی مجله هنرهای تجسمی پان‌آرت رو خواهید دید با هنرمند ابوذر محمدی که در مورد طراحی گرافیک لوگو و آثارشون صحبت میکنند.

ابوذر محمدی طراح گرافیک

پیشینه هنری شما درباره ورود به دنیای گرافیک به چه نحو بوده؟
راستش از وقتی یادم میاد مداد دستم بوده . با مداد بزرگ شدم … اینکه خیلی راحت میشد همه ی دغدغه ها رو با چند تا خط روی کاغذ بیاری، باعث شد به گرافیک علاقه مند بشم. ولی خوب به جهت هدایت تحصیلی نادرست و به اجبار خانواده توی رشته ی ریاضی تحصیل کردم . این مساله اما باعث کم شدن علاقه ام به گرافیک نشد . شاید اولین نشانه رو هم همون وقتها برای گروهی چند نفره از بچه های کلاس زدم، ولی در واقع وقتی اولین کارم 12سال پیش چاپ شد تعلق خاطر بیشتری به مدادی که از بچگی توی دستام بود پیدا کردم .
استمرار در یادگیری استراتژی ها و متدهای تبلیغاتی در کنار علاقه ام به مینیمالیسم خیلی کمک کرد به پیشرفتم در زمینه‌ی گرافیک تجاری و شاید یکی از دلایلی که من رو به سمت طراحی نشانه کشوند همین مساله بود.

لوگو از قسمتهای مهمی در طراحی گرافیک و آغاز تبلیغات شرکت های مختلف هست. با این وجود هنوز طراحی لوگو آنچنان که باید مورد توجه قرار نمیگیره و برای اون نمایشگاه یا فراخوانهای متعددی برگزار نمیشه. پیشنهاد شما به عنوان یک طراح در اینباره چی هست؟‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
شاید بایستی برای لوگو از نظر هویت سازی تجاری جایگاه بهتری قائل باشیم . ذهن به لحاظ ادراک؛ رنگ ، نقش و متن رو به ترتیب در اولویت قرار میده. لوگو در واقع ایجاد هماهنگی هدفمند بین این سه عنصر هست. پس ممکنه در مواقعی حتی یک لوگو به تنهایی یک تبلیغ کامل باشه.
تبلیغاتی که در مرحله ی هویت سازی انجام میشه بایستی مبتنی بر رنگ، لوگو و اسلوگان یا همون شعار تبلیغاتی باشه، شاید عدم وجود یک لوگوی موفق باعث سقوط یک برند در بازار رقابت هم بشه … درست شبیه تصویری که کاربران شبکه های اجتماعی استفاده می کنن. همه ی این کاربرها سعی می کنن با همون یه تصویر کوچیک برای خودشون مخاطب جذب بکنن. حالا تاثیری که یه تصویر روی میزان جذب مخاطب در شبکه اجتماعی داره مشابه تاثیری هست که یک شرکت از کیفیت طراحی لوگو در بازار رقابت خواهد گرفت.

ابوذر محمدی طراح گرافیک

شاید دلیل کم توجهی به مقوله ی مهمی چون لوگو عدم آشنایی و کاربرد شیوه های هدفمند و هویت محور تبلیغات هست، مطمئناً صاحبین بنگاه های تولیدی و مجری های تبلیغات به تاثیرگذاری این شیوه در قبال پرداخت هزینه ی به مراتب کمتر از تبلیغات مرسوم واقف نیستند، و طبعاً چون به نظر من لوگو نقش هویتی در تجارت و تبلیغات داره کمتر بهش توجه میشه. خوب راه گریز از این فقدان فرهنگی در تبلیغات به نظرم برگزاری فستیوال هست، شاید الان عامه ی مردم با پوستر و جایگاه اون کنار اومدن، چون خیلی بیشتر و بهتر لمسش کردن و این به نظر من فقط به خاطر فستیوال و نمایشگاه های متعددی هست که در زمینه ی پوستر برگزار شده.
در حال حاضر کشورهایی رو می بینیم که فستیوال هویت تجاری و طراحی لوگو برگزار می کنن. این خودش از دیدگاه من باعث پیشرفت هست. چرا نباید نمایشگاه یا فراخوان لوگو به طور رسمی و سالانه برگزار بشه؟! این ضعف هست برای گرافیک کشور عزیزمون و امیدوارم با برگزاری فراخوان، نمایشگاه و فستیوال که نمونه اش سال گذشته به همت فعالان گرافیک و نشریه پان آرت برگزار شد، رقابت در این عرصه بیشتر و به تبع اون خلق لوگوهای جذابتر و پرورش طراحانی خلاقتر رو شاهد باشیم.

فرم طراحی لوگوهای شما، بسیار متنوع و جسورانه هست. در مواردی هم خطوط فانتزی و رنگهایی با ارزش رنگی بالا استفاده کردین. با این نوع کار کردن برای شرکتهای مختلف آیا تونستین به نتیجه لازم دست پیدا کنین؟

در واقع یک نشانه، هم به لحاظ فرم و هم از نظر رنگ بایستی با حیطه ی کاری مورد اشاره اش هماهنگی داشته باشه. لوگویی موفق هست که رنگش ، نوع و زوایای خطوط اون ذهن رو به سمت محصول مورد نظر ببره و با بهره مندی از اصل سادگی و انحصار در ذهن مخاطب نقش ببنده. مطمئناً انتخاب درست خطوط و رنگ ها تاثیر بسزایی در حصول نتیجه ی مطلوب خواهد داشت، من هم سعی کردم با رعایت همین اصول به تمام این مطلوبات برسم و فکر می کنم به لطف خدا توی این زمینه تا الان موفق بودم.

ابوذر محمدی طراح گرافیک

تعدادی از پوسترهای شما در جشنواره ها و مسابقات مختلفی وارد شده. کدوم موارد از نظر خودتون جذابیت لازم رو داره و با چه ایده ای به طراحی اون مشغول شدین؟
بله درسته ، فکر می کنم پوسترم در زمینه ی کمبود آب با عنوان “معضل بعدی آب است” که بواسطه ی اون فینالیست جشنواره” آفریقا نفس دوباره” کره جنوبی شدم و پوستر آلودگی هوا موفق تر از بقیه پوسترهام بودن .  در پوستر کمبود آب در واقع با تشبیه معضل امروز کمبود خون و استفاده از نماد این فقدان، که همین کیسه ی خون باشه سعی کردم از یک نماد آشنا میزان اهمیت آب رو گوشزد و با یک مینیمال ساده آینده رو با کمی اغراق به نمایش بگذارم و فکر می کنم در این کار موفق بودم.

ارسال یک پاسخ