پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت

609

دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت

هنر در اتحاد جماهیر شوروی سابق چیزی خیلی بیشتر از مجسمه‌ی سربازها و کشاورزان قوی‌هیکل هست. ما می‌خوایم این‌جا هنرمندانی از اتحاد جماهیر شوروی رو بهتون معرفی کنیم که آثارشون در زمینه‌ی رئالیسم سوسیالیستی و سورئالیم هست. هنر هنرمندان این منطقه به خوبی ماهیت متنوع سرزمینی رو نشون می‌ده که ملیت‌های مختلفی رو در بر گرفته. با وجود این که آثار بیشتر هنرمندان این منطقه تحت تاثیر سیاست هست، هنرمندانی هم هستن که از سیاست فاصله گرفتن و آثار خاصی رو خلق کردن.

الکساند گراسیموف – Aleksandr Gerasimov –
الکساندر میخائیلویچ گراسیموف، به عنوان استوره‌ی رئالیسم سوسیالیستی از زمان شروع به کار هنری خودش در 1922 تا زمان مرگش در 1963 یکی از هنرمندان برجسته‌ی اتحاد جماهیر شوروی سابق به حساب می‌آد. رئالیسم قهرمانی بخش مورد علاقه‌ی این هنرمند در رئالیسم سوسیالیستی بود. همین هم باعث شده بود که پرتره‌های رهبران بزرگ اتحاد جماهیر شوروی را نقاشی‌ کنه. گراسیموف به خاطر سیاست‌هاش خیلی در جامعه‌ی هنرمندان محبوب نبود. اون عاشق استالین بود و حتی در تاریک‌ترین دوران حکومت استالین هم طرفدارش بود. این هنرمند در سال 1941 تونست جایزه‌ی استالین که در آن زمان بزرگ‌ترین جایزه‌ی ملی و بزرگ‌ترین افتخار به حساب می‌اومد رو از آن خودش بکنه. با این حال نقاشی‌های بسیار زیادی که این هنرمند از چهره‌های برجسته‌ی سیاسی اتحاد جماهیر شوروی سابق کشیده، امروزه یک گنجینه‌ی بزرگ به حساب میان.

دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت الکساند گراسیموف - Aleksandr Gerasimov - دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت الکساند گراسیموف - Aleksandr Gerasimov - دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت الکساند گراسیموف - Aleksandr Gerasimov - دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت الکساند گراسیموف - Aleksandr Gerasimov -


ژوری آراک – Jüri Arrak –
آراک نقاش برجسته‌ ای هست که بیشتر وقت‌ها بر خلاف جریان جاری هنر شنا می‌کنه و با وجود سن و سالش و تصادفی که در سال 2014 داشته هنوز هم فعاله. نمی‌شه آثار این هنرمند را که تصویرگر دهه‌هایی از تاریخ اتحاد جماهیر شوری سابق و بعد از فروپاشی اون هست رو در یک سبک هنری خاص دسته‌بندی کرد، ولی در بیشتر آثار آراک می‌شه عناصر سورئالیسم رو دید که یکی از راه‌های بیان ایده به صورت غیر مستقیم‌ در دوران حکومت سرکوب‌گرانه‌ی رژیم شوروی سابق بوده. اولین نمایشگاه این هنرمند در سال 1964 برگزار شد که نامش رو به عنوان یک هنرمند توانای اهل استونی به گوش جهانیان رسوند. در نقاشی‌های ژوری آراک کاراکترهای عجیبی که بعضی‌هاشون قشنگن و بعضی‌های دیگه ترسناک به انجام دادن کارهای انسانی مشغولن.

دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت ژوری آراک - Jüri Arrak - دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت ژوری آراک - Jüri Arrak - دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت ژوری آراک - Jüri Arrak - دو هنرمند نقاش از کشور شوروی سابق که باید شناخت ژوری آراک - Jüri Arrak -

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.