پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

محمد حسین ماتک – تصویرگر

0 355

جستجو در دنیای رویا و خلاقیت با دیدگاهی تجربی در آثار محمد حسین ماتک

محمد حسین ماتک تصویرگر جوانی هست که با مطالعه و نگرشی به آثار بزرگانی چون گابریل پاچکو و آنتونیو سیلورینی و استادان بنام ایرانی چون حسن عامه کن و نورالدین زرین کلک، روند کاری خودش رو شکل داده. تعدادی از آثار این هنرمند در مجلاتی چون “طنز و کاریکاتور” و “همشهری محله” هم به چاپ رسیده. طراحی کاراکتر و داستان پردازی در آثار این هنرمند و همینطور حضور در جشنواره های کارتون و کاریکاتور و انتخاب آثارشون به عنوان آثار برتر رو میتونیم جزوی از رزومه درخشان ایشون قرار بدیم.

مشاهده آثار و متن کامل، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه بیست و دوم پان آرت

محمد حسین ماتک - تصویرگر

آشنایی شما با دنیای تصویرسازی از چه وقت و به چه نحوی بود؟
زمانی بود که ساعت‌ها جلوی تلویزیون دراز میکشیدم و راز بقا نگاه میکردم یا فیلمهای علمی تخیلی. خوب؛ اون زمان تمام فکرم میشد دنیایی که بعدش از این موجودات در بازی ها و نقاشی هام قرار میدادم. دقیقا خاطرم نیست؛ اما از اون زمانی که حافظم یاری میکنه همیشه مداد رنگی و دفتر نقاشی همراهم بوده. اتفاقا گاهی که به گذشته نگاه میکنم احساس میکنم امروزه چقدر دغدغه‌ی همه ما تصویرگرا این شده که بتونیم به اون بکری و نابی کار بکنیم.
اما آشنایی من بصورت حرفه‌ای با هنر تصویرگری، مشاهده کار اساتید و دوستان مختلف فعال در این زمینه بوده. ناگفته نمونه که هرگز کلاس هیچ کدوم از این اساتید چه در کاریکاتور و چه تصویرگری شرکت نکردم و اصولا تمامی پیشرفت های کاری بنا به ممارست و مطالعه آثار بزرگان بوده. این هم بگم که پیش از این، عمده فعالیت من و شناخت عموم، نسبت به کارتون ها و کاریکاتورهام بوده چراکه تا همین چند وقت اخیر بنا به صلاح دید و نبود کیفیت مد نظر، آثار تصویرگریم رو در جایی شرکت و نمایش نمیدادم و صرفا به افزودن به سطح کیفی اون ها و مطالعه بصری آثار اساتید سرتاسر جهان و حتی مطالعه در باب فلسفه های فکری اونها مشغول بودم. درحال حاضر و پس از این مرحله که ذکر کردم شروع به ورود و نمایش آثارم در این زمینه کردم.

از آثار چه هنرمندان ایرانی یا خارجی در ایده یابی اولیه استفاده میکنین؟
طبیعتا شروع یک پروسه هنری رو تا حدی میشه با تقلید صرف بدونیم. چرا که به شخصه معتقدم گذروندن این روند کاری ملزوم و به هنرجو برای رسیدن به سطح کیفی برتر از لحاظ تکنیک آموزی و ابعاد مختلف اثر کمک میکنه. در زمینه کاریکاتور، هنرمندان بسیاری بودن که خیلی از این دوستان بزرگوار حق استادی بر گردن بنده دارن که همیشه با مطالعه آثارشون نکات ظریف و ارزشمندی دستگیرم شده. از جمله استاد جواد علیزاده، بهمن عبدی و مسعود شجایی طباطبایی و از هنرمندان خارجی هم عکس های مفهومی چما مادوز همیشه برای من پُـر از الهام بوده. همچنین آثار هنرمندان خوبی چون آنخل بولیگان، ردمار هوئکسترا ،گیلرمو موردیلو و پاول کوژینسکی. اما در زمینه تصویرگری …

مشاهده آثار و متن کامل، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه بیست و دوم پان آرت

محمد حسین ماتک - تصویرگر

محمد حسین ماتک - تصویرگر

ارسال یک پاسخ