پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

مصطفی سلیمی – خوشنویس

345

نگارش هنری خط‌های کلاسیک از نستعلیق تا معلی در آثار مصطفی سلیمی

خوشنویسی از دیرباز در بین ایرانیان محبوبیت بسیاری داشته. نگارش خط بصورت‌های مختلفی چون شکسته، نستعلیق و یا معلی در بین هنرمندان همچنان ادامه داره و جوانان بیشتری رو هر روز به سمت خودش جذب میکنه. مصطفی سلیمی نیز از هنرمندان مطرحی هست که در قالب و سبک خودش بسیار خوب ظاهر شده. این هنرمند در نوشتن خطوط مختلفی از شکسته و ثلث گرفته تا ریحان و کوفی فعالیت خطاطانه داشته و به دنبال لهجه‌ی خودش در هنر خوشنویسی هست.
مصطفی سلیمی در زمینه خط سیاه‌مشق نیز بسیار فعالیت کرده و این نوع نگارش رو به عنوان یکی از ناب‌ترین بسترهای خوشنویسی ایرانی میبینه. بنظر ایشون خوشنویس در سیاه‌مشق صرفن درگیر تکرارهای بی‌حد و حصر نمیشه و هدف از این طراحی؛ بکار بردن ذوق درونی و فطرت خوشنویس و دمیدن در جسم و جان حروف هست. این هنرمند در مورد نگارش سیاه‌مشق اینطور بیان میکنه که: “برای من سیاه‌مشق تنها روایتی از حروف و کلمات مجسم نبوده و نیست. اتفاقن همیشه در سیاه‌مشق بدنبال یک اتفاق بصری موزون و لذتبخش بودم، مثل یک صدای خوش‌آهنگ و همه‌گیر، تا پلی مستحکم بین ذهنیات درونیم و مخیله‌ی مخاطبم برقرار کنم.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و هشتم پان آرت

مصطفی سلیمی - خوشنویس

خوشنویسی رو از چه زمان به صورت حرفه‌ای آغاز کردین؟
حدودن بعد از گذشت دو سال از آشناییم با خط و خوشنویسی، در اوایل سال 87 تصمیم جدی گرفتم که پژوهش‌هام رو در این زمینه بصورت تئوری و عملی گسترش و بصورت حرفه‌ای این هنر رو ادامه بدم که با کسب تجربه‌هایی در محضر اساتید مختلف در این حیطه، راه خودم رو پیدا کردم.

تفاوت‌های خطاطی، خوشنویسی و کالیگرافی رو در چه مواردی میشه خلاصه کرد؟
به نظرم این سه عبارت فقط در خوانش با هم متفاوت هستن و هر سه عبارت شاید توصیف واحدی از کار خوشنویسان، خطاطان و یا کالیگرافرها ارائه کنن! با این حال چون تغییرات محیطی از قبیل اجتماع مستقیمن بر روحیه هنرمند تاثیر داره، بطور طبیعی برای رسیدن به تعریفی جامع از این حرفه یا هر اتفاق دیگه‌ای از یک یا چند صفت استفاده میشه.
مثلن در ادبیات عرب برای توصیف کسی که در این هنر فعالیت میکنه میگن “خطاط” یا به‌عبارتی کسی که با خط در ارتباطه و خط رو میشناسه و سعی به نوشتن متنی زیبا داره و یا بقول سنت‌گراها کاتب هست و به کتابت کردن مشغوله! یا در ادبیات ایران به تعاریفی از قبیل خوشنویس و خوشنویسی بر میخوریم که بازهم روایتی از زیبا نویسی رو به همراه خودش داره و معادل این عبارات در زبان بین المللی انگلیسی همون “کالیگرافی” هست.
بعد از پیدایش و گسترش سبکی از ارائه آثار هنری به نام نقاشیخط، طبعن نیاز اون بوده و هست که در لیست واژگان برون فرهنگی به‌دنبال معادل‌سازی باشیم که تابحال از عبارت Painting-Calligraphy یا بالعکس از همون واژه کالیگرافی استفاده میکنیم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و هشتم پان آرت

مصطفی سلیمی - خوشنویس مصطفی سلیمی - خوشنویس مصطفی سلیمی - خوشنویس

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.