پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر زمینی

229

نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر زمینی

” نفس بیابان ” نام پروژه ی هنر زمینی Land Art است که توسط  گروه هنری D.A.ST اجرا و در سال 1995 توسط  دانا استراتو (هنرمند اینستالیشن)، الکساندرا استراتو (طراح صنعتی و معمار)، استلا کُنستانتین‌یدیس (آرشیتکت) پایه گذاری شد. “این پروژه در میل درونی ما برای کارکردن در بیابان ریشه دارد. در ذهن همگی ما، بیابان مکانی است که انسان بی نهایت را میتواند در آن تجربه کند. بیابان برای ما حکم پس زمینه‌ی ذهنمان را دارد. نقطه عطف این پروژه، روند شکل گیری طبیعی مخروطی شکل شن به عنوان یک ماده ی طبیعی است. ساخت پروژه ی نفس بیابان در مارچ 1997 به پایان رسید. نفس بیابان هنوز وجود داره و فرسایش اون به ابزاری برای اندازه گیری گذر زمان تبدیل شده.
نفس بیابان در گستره ای 100,000 متر مربعی در غرب “بیابان ساحارا” و مرز “دریای سرخ در ال گونای مصر” شکل گرفته است. سازه ی آن 8,000 متر مکعب شن و ماسه ی قابل حمل را در قالب حجم‌های مخروطی رو به بالا و پایین شامل می‌شود. این مخروط ها به شکل دو حلزون متحدالمرکز رو به بیرون با فاصله ی 180 درجه از یکدیگر و با جهتی یکسان قرار گرفته‌اند. در مرکز، حوضچه ای با قطر 30 متر وجود دارد که کاملا با آب پرشده است. قرار گیری این پروژه در فاصله‌ی میان دریا و کوه، جایی که عظمت دریا و صحرا در تقابل با یکدیگر قرار گرفته اند دو منظره ی متفاوت را به وجود آورده: از بالا یک شکل بصری و از روی زمین پیاده رویی مارپیچ که به تجربه ای فیزیکی می‌ماند.”
این مطلب در نسخه نوزدهم ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت منتشر شده است. لینک نسخه نوزدهم

نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر در بیابان - پان آرت نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر در بیابان - پان آرت نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر در بیابان - پان آرت نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر در بیابان - پان آرت نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر در بیابان - پان آرت نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر در بیابان - پان آرت نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر در بیابان - پان آرت نفس بیابان ؛ میل درونی به خلق هنر در بیابان - پان آرت

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.