پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

از کوبانی تا طراحی های استاد هادی ضیاالدینی

549

از کوبانی تا طراحی های استاد هادی ضیاالدینی

استاد هادی ضیاالدینی ، در سال 1335 شمسی در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر و عرفان بدنيا اومدن. ایشون کار هنری رو از زمان کودکی آغاز کردن و بعد از گذراندن دوران جوانی و تحصیلات متوسطه، در سال  1356 شمسی وارد دانشکده ی هنرهای زیبای تهران شدن و مبانی هنرهای تجسمی رو به صورت آکادمیک  نزد اساتیدی بزرگی چون استاد هانیبال الخاص فرا گرفتن؛ اتفاقی که میشه اون رو به صورت یک تحوّل بزرگ در زمانه ی خودش در نظر گرفت.

از کوبانی تا طراحی های استاد هادی ضیاالدینی

برای افرادی که لازم دارن تا با این هنرمند بزرگ کرد آشنا بشن، چه با نقاشی چه با مجسمه و یا طراحی، این تجربه، تجربه ای جدید به شمار میاد. برای شناخت واقعی این استاد گرانقدر، مشاهده گر باید قبول کنه  که وارد حوزه هنری بشه که این کار به معنای واقعی سخت نیست. اما این ورود، مواجهه با ساختار هنری پیچیده و متد و سبکی دقیق رو مطالبه میکنه که باید تا انتهای اون رفت. این کار یعنی بصورت هم زمان پیگیری تفکر و سبک ( محتوا و محتوی ) و کششی که بین این دو فضاست.

از کوبانی تا طراحی های استاد هادی ضیاالدینی

خلاقیت هنری برای استاد ضیاالدینی ، یک گرایش عمومی ذهن بشری هست. مخلوقات هنری ایشون همزمان از نبوغ و قواعد و سبک های مختلف هنری بهره میبرن. در اصل برای ایشون مخلوقی هنری بدون نبوغ وجود نداره، به همان اندازه که بدون دانستن قواعد و مبانی و اصول هنری نمیشه همچین مخلوق زیبایی رو خلق کرد.

 ایشون تونستن ماده های بی جانی مثل سنگ و گچ رو بیدار کنن یا به عبارتی دقیق تر ابزارهای به خواب رفته ی طبیعت رو برای ارائه دادن اون چیزی که باید نشون داده بشه، بر انگیخته کنند. استاد ضیا الدینی اغلب بدون وابستگی به عادت های سنتی و سبک های تعریف شده و  دست و پا گیر در هنر، با گذر از اصول و قواعد بسته و محدود با یاری روح عصیان گر و تخیلات و الهامات  ظریف، فضایی زنده و گویا مثل صحنه ی تئاتر برای تماشاگران آماده میکنن.

از کوبانی تا طراحی های استاد هادی ضیاالدینی از کوبانی تا طراحی های استاد هادی ضیاالدینی

استاد ضیاالدینی  آثار بسیار برجسته ای رو در کارنامه ی خودشون ثبت کردن؛ بیش از صدها مجسمه از بزرگان ادبیات و تاریخ و سیاست داخلی و خارجی و تعداد بسیار بالایی نقاشی و طراحی. یکی از زیباترین آثار استاد، مجسمه ی زن کوبانی که سمبلی از  شجاعت و مقاومت زنان کُرد کوبانی علیه داعشه در نهایت ظرافت و خلاقیت بوجود اومده. از آثار مطرح دیگه ایشون میتونیم به ساخت پیکره مستوره اردلان، شاعره ی پرآواز کرد و همینطور ساخت پیکره تمام قد مهاتما گاندی اشاره کنیم که این مجسمه رو استاد ضیا الدینی متاثر از کارهای استاد علی اکبر صنعتی در سن هیجده سالگی ساخته اند. لینک اصلی سایت استاد جهت بررسی

[divider_adv topwidth=”1″ bottomwidth=”1″ linecolor=”#d9d9d9″ ]

لیلی اسدیدرباره نویسنده: لیلی اسدی ؛ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.