پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

گذران زندگی برای طراحان گرافیک خویش فرما

206

گذران زندگی برای طراحان گرافیک خویش فرما

تابحال شده فکر کنین اگر وارد دنیای طراحی گرافیک بشین،‌ چطور باید گذران زندگی کرد؟ آیا به راحتی میشه تحت عنوان طراح خویش‌فرما یا فِری‌لَـنس، فعالیت کرد و درآمد خوبی داشت؟ طراحانی که میخوان در دنیای پُــر رقیب امروز موفق باشن، چه کارهایی رو باید انجام بدن؟ آیا بازاریابی، روش‌های خاصی داره تا مشتری رو بشه جذب کرد یا صرفا با یک تبلیغ ساده،‌ همه جذب شما میشن؟ هر طراحی باید از کجا شروع کنه و چطور تبلیغات خودش رو انجام بده تا بتونه مشتری رو در تبلیغات بعدیش هم حفظ کنه؟ بخش تحقیقات گروه پان آرت، بصورت خلاصه به این سوالات برای طراحان جوانتر، پاسخهایی رو ارایه میکنه.
فایل صوتی این مقاله رو میتونین از لینک پادکست پان آرت دانلود کنید.

گذران زندگی برای طراحان گرافیک خویش فرما  - پان آرت

1- جذب مشتری و طرز برخورد
به‌عنوان یک صاحب‌کار، همیشه باید به‌دنبال کار و مشتری های ثابت باشین. چون بعد از اتمام یک کار میتونین از همون مشتری برای کارهای آتی هم سفارش بگیرین. هم‌چنین میشه ابتدا با شرکت‌هایی که با طراحان گرافیک مستقل کار میکنن فعالیت رو شروع کنید و بعد از جذب مشتری‌های خودتون به‌صورت خویش‌فرما، به حرفه‌‌ای که دارین ادامه بدید.
زمانی که به دنبال کار هستید یا برای کاری نام‌نویسی می‌کنین، باید با صاحبان مشاغل کوچک هم در ارتباط باشید تا از نحوه‌ی سرویس‌دهی و انجام خدمات، اطلاعات کامل و به روزی داشته باشین. بازاریابی تلفنی، ارسال ایمیل، ارسال کارت‌پستال و نامه میتونه شما رو به انتخابی برای مشتریانی که در آینده به کار گرافیکی نیازدارن تبدیل کنه. نکته این‌جاست که پیش از تماس با دیگران مطمئن باشید که پورتفولیوی آماده و بروزی دارین.
یادتون باشه که مشتری شما میتونه از هر قشری باشه. بازاری، پولدار، فروشنده مصالح و یا مدیر یک شرکت بزرگ. بهرحال باید برای گذران زندگی درآمد داشت پس نمیتونین این طور فکر کنین که از همون اول به سراغ مشتریان پولدار و با کلاس میرین. هر کدوم از مشتریان اخلاق خاصی دارن و باید بتونین با اونها کنار بیاین. شناخت اخلاق و رفتار انواع مشتری رو حتما در جلسات حضوری بدست میارین.

گذران زندگی برای طراحان گرافیک خویش فرما  - پان آرت

2- تهیه پورتفولیوی آپدیت و کارآمد
آماده کردن یک پورتفولیوی آنلاین یا همون نمونه کار و رزومه به صورت دیجیتال، کلید موفقیت طراحان گرافیک خویش‌فرما برای جذب مشتری به حساب میاد. این روزها کارفرما و مشتری‌ بیشتر به‌صورت آنلاین به دنبال جایی برای سفارش کار می‌گردن. با استفاده از این روش، شما میتونین با حذف هزینه‌های چاپ و ارسال نمونه‌کار تا حد قابل توجهی صرفه‌جویی کنید. پورتفولیوی شما میتونه کلیدی باشه برای بازکردن درهای بسته ی کار، بنابراین باید مطمئن باشید که اونرو به بهترین شکل ممکن ارائه می‌کنید. اگر توانایی ارائه‌ پورتفولیوی کاری حرفه‌ای رو ندارین، باید در این زمینه از یک طراح وب کمک بگیرین تا کار نهایی و عملکردتون، حرفه‌ای تر دیده بشه.
سایت یک طراح گرافیک خویش فرما باید خلاقانه، شامل تنوع کاری و همینطور آپدیت باشه. رزومه، نمونه کار اجرا شده بصورت دیجیتال، مقام هایی که کسب کردین، اسم شرکت مشتریان و کارفرمایان، رضایت نامه مشتریان قبلی از کار شما و تمام اونچه که میتونه در جذب مخاطب موثر باشه، درون پورتفولیو قرار داره. ممکنه کار شما بی‌نظیر باشه، اما اگر فناوری وب‌سایت یا بلاگ شما متناسب با فن‌آوری زمان حال نباشه، بازنده خواهید شد. بهترین آثارتون رو برای به نمایش گذاشتن انتخاب کنین و توضیح مختصر و مناسبی برای هر‌کدوم از اونها بنویسید. لینک آثار در اینترنت رو کم کم، کامل و آرشیوی مناسب بصورت آنلاین تهیه کنید.

گذران زندگی برای طراحان گرافیک خویش فرما  - پان آرت

3- جذب مشتری بصورت آنلاین
بازاریابی اینترنتی و آنلاین، شامل بازاریابی از طریق شبکه‌های وب و همینطور رسانه‌های اجتماعی میشه. این روش یکی از بهترین و ارزون‌ترین راه‌های پیدا کردن مشتریه. شیوه‌های بازاریابی آنلاین که میتونه برای شما مناسب باشه از این قبیل هست:
– نوشتن مقالات با موضوع مشکلات طراحی گرافیک و راه‌حل اونها برای صاحبان مشاغل کوچک و قراردادن مقالات بروی وب‌سایت خودتون
– ارائه‌ی سمینارهای آنلاین با موضوع اصول طراحی گرافیک در وب‌سایت با لزوم ثبت‌نام، برای جمع آوری بانک ایمیل
– آموزش در کلاس‌های آنلاین معتبر جهت افزایش اعتبار شخصی به‌ عنوان یک رهبر
– استفاده از تبلیغات در وب‌سایت به مدت محدود
– تبلیغ در وب‌لاگ‌ها برای جذب مخاطب بیشتر
– آپلود طرح‌های آماده برای استفاده‌ی صاحبان مشاغل و سایر افراد و در دسترس قراردادن اونها در موتورهای جست‌وجو و رسانه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب
– ساخت یک کاتالوگ دیجیتال برای معرفی بهتر به مخاطبین
یادتون باشه که رقبای شما همگی به صورت آنلاین کار می‌کنن، برای همین باید به سختی تلاش کنین تا بتونین رتبه‌ی بالاتری از اونها برای خودتون کسب کنین. یک طراح گرافیکِ خویش فرما و موفق، باید توانایی بالابردن سطح توقع سفارش‌دهنده رو داشته باشه. اگر می‌بینید کار، دلخواه خودتون یا مشتری نیست، دوباره طراحی کنید تا زمانی که بتونین تمامی توقعات رو برآورده کرده باشین. این طوری هست که مشتری، شما رو برای تمامی سفارش‌های بعدیش در نظر میگیره. درنهایت باید گفت که همیشه در حال یادگیری باشین و اطلاعات خودتون رو در مورد کاری که انجام میدین بروز نگه دارین تا طرح هایی مناسب با زمان حال ارایه کنین.
فایل صوتی این مقاله رو میتونین از لینک پادکست پان آرت دانلود کنید.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.