پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

قایق بان نیما یوشیج و تایپوگرافی مسلم ابراهیمی

0 396

قایق بان ( تایپوگرافیتی به مناسبت سال روز درگذشت نیمایوشیج )

مسلم ابراهیمی، هنرمندی هست که آثار تایپوگرافی محیطی بسیاری رو خلق و به نمایش گذاشته. این هنرمند نیز اینبار در سالروز درگذشت نیما یوشیج ، اثری بی بدیل رو خلق کرده که این رویداد رو از زبان خود ایشون برای مطالعه هنرمندان ارایه میکنیم. در ضمن هنرمندان میتوانند مصاحبه قبلی با مسلم ابراهیمی رو نیز از این لینک مشاهده کنند.

سیزدهم دی ماه، سالروز درگذشت نیما یوشیج، هنرمند شعر نو ایران بود. بعضی از شعرهای نیما برای من خیلی تاثیرگذار بوده است.  یکی از آن‌ها شعر قایق‌بان است.

برسرقایقش اندیشه کنان قایق بان
دائمأ می زند ازرنج سفر برسر ِدریا فریاد:
«اگرم کشمکش موج سوی ساحل راهی می داد»
سخت طوفان زده روی دریاست
نا شکیبا ست به دل قایق بان
شب پراز حادثه، دهشت افزاست.
برسر ساحل هم لیکن اندیشه کنان قایق بان
نا شکیباتر بر می شود از او فریاد:
کاش بازم ره بر خّطه ی دریا ی گران می افتاد !»
نیما یوشیج  – سال۱۳۳۴

قایق بان نیما یوشیج و تایپوگرافی مسلم ابراهیمی

چند روز قبل از این مناسبت برای گذران تعطیلات به جزیره هرمز رفته بودم. دیدن این قایق از کار افتاده در ساحل مرا ترغیب به اجرای تایپوگرافی محیطی بر اساس شعر قایق‌بان کرده است که می توانید در ادامه تصاویر آن را ببینید.قایق بان نیما یوشیج و تایپوگرافی مسلم ابراهیمی قایق بان نیما یوشیج و تایپوگرافی مسلم ابراهیمی

همه ما که در زندگی عاشق کار و یا تخصص‌مون هستیم، همواره درگیر این چالش هستیم. وقتی که دچار مشکلات کارمون هستیم وقتی شکست می خوریم و یا ناملایمات را می بینیم . دوست داریم بکشیم کنار، آروم بگریم و از شر همه دردسرها خلاص بشیم. اما نمیشه … این علاقه و کشش دست بردار نیست. مثل من که نمی‌تونم از هنر و تایپوگرافی دست بردارم! حتی اگر به قیمت عقب افتادن از خیلی امور ضروری زندگی تموم بشه!

قایق بان نیما یوشیج و تایپوگرافی مسلم ابراهیمی قایق بان نیما یوشیج و تایپوگرافی مسلم ابراهیمی

گنبد سبزی که در عکس میبینید منتسب به خضر نبی هست. در روایات آمده که خضر و الیاس دو بنده صالح خدا بودند که ذوالقرنین را در سفر به سرزمین‌های دور برای یافتن چشمه آب حیات همراهی کردند. عمر ذوالقرنین این سفر طولانی را کفایت نکرد اما خضر و الیاس چشمه آب حیات را پیدا کردند، از آن نوشیدند و عمر جاودان یافتند. و می‌گویند الیاس در جوانی کشتی‌بان بود و سفر دریا دوست می‌داشت و بدین سبب وی بیش‌تر در دریاها به سر می‌برد و گمشدگان و درماندگان را راهبری می‌کند و خضر در خشکی‌ها به سر می‌برد و هر که در خدمت مردم و راستی و پا کی کوتاهی نکند و دیدارش را دریابد و از او حاجت بخواهد حاجتش برآورده می‌شود.

قایق بان نیما یوشیج و تایپوگرافی مسلم ابراهیمی

قایق بان نیما یوشیج و تایپوگرافی مسلم ابراهیمی

دی ماه ۱۳۹۳ – جزیره هرمز (ساحل خضر)  |  عکس های مراحل اجرا از مرضیه شمس ، عکس نهایی (پرتره هنرمند) از سجاد آریان  |  لینک سایت هنرمند: moslemebrahimi.com

ارسال یک پاسخ