پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

از تغییر پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر تا حواشی آن

0 197

از تغییر پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر تا حواشی آن

این روزها خبر پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر بسیار حاشیه ساز شده. از اشتراک گذاری اون در فیس بوک بخاطر طراحی ویژه ای که داره گرفته تا ناخرسندی اهالی طراحی و در نهایت دستور به تغییر مجدد طراحی توسط دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر. ناخرسندی اهالی هنر تا اونجایی بود که در شبکه های اجتماعی، پوستر حماسه ساز شد و اشتراک گذاری اون و سخنان افراد مختلف از هنرمند گرفته تا مترجم و نویسنده در کامنتها بسیار بالا گرفت. حتی شعارهایی هم با مضمون خواهران و برادران گرافیک به پا خیزید نقل محافل بود.

بحث ها در مواردی حرفه ای، از جنبه های اجرا و تکنیک گرفته تا ترکیب بندی و رنگ و لعاب و نیز از دیدگاه برخی بصورت سلیقه ای هم مطرح شد تا اونجا که با هر گزر در هر شبکه ای صحبت از این بود که چرا این پوستر؟ آیا ایده بهتری وجود نداشت یا سفارش دهنده اینطور خواسته. آیا این پوستر در حد تئاتر فجر با اون پشتوانه قوی که تا بحال داشته هست یا خیر؟! آیا هنرمندان تئاتر که خودشون در این بین نقش مهمی رو در جشنواره ایفا میکنن، از پوستری که برای این رویداد طراحی شده راضی هستن یا توفیقی اجباری در قبول اون نصیب همه شده؟! صحبتهای حاشیه ای فراوانی در این پوستر وجود داشت و بهتر دیدیم تا دیدگاه طراحی این پوستر، یارتا یاران و همینطور هنرمند گرافیک استاد قباد شیوا و نیز دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اردشیر صالح‌پور را یکجا خدمت خوانندگان، اهل هنر و علاقه مندان ذکر کنیم.

طراح این دوره از پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر، یارتا یاران بوده و در مورد ناخشنودی اهالی هنری و غیر هنری اینطور گفته که: “پوستری که نتواند نگاه رهگذران بی‌هوش و حواس را به خود جلب کند، در آن‌چه قصد بیان آن را دارد، پیشاپیش شکست خورده است…” البته این صحبت از ایشون تا چه حد قانع کننده میتونه باشه صحبتی هست که توسط اهالی فن باید مورد بررسی قرار بگیره. مینیاتور حاضر در طراحی هم توسط خانم محبوبه نیکخواه بهرامی انجام شده که به نظر آقای یارتا یاران، ایشون نقاش نابغه ای هستن که خلاقیت استاد رضا عباسی در سرانگشتانشون مجددا زنده شده. یارتا یاران از زمان بندی طاقت فرسا و زحماتی که همکاران هنری ایشون در مورد اجرا پوستر داشتن از مسعود فیروزخانی در اجرای پوستر، سمیه فراهانی در ساخت ماسکها، سیما بابایی در تهیه و دوخت لباس ها  نام برده و از اون هنرمندان هم تشکر کرده و دلایل متفاوتی رو برای استفاده از المان های تصویری حاضر در پوستر ارایه کرده. از جمله: دو بازیگر زن و مرد به نشانه آدم و حوا یعنی اساس آفرینش که ماسکهایی از نقش ترنج کامل اسلیمی ایرانی بر روی صورت دارن، حضور رنگهای اصلی هنر ایران یعنی فیروزه ای، لاجوردی و طلایی برای تکمیل رنگ بندی پوستر، و همینطور دلایل استفاده از دایره به نشانه هایی از آسمان و دور بی‌پایان کیهانی و ذات الوهیت و مربع نشان زمین و خانه و تثبیت ذات الوهیت بر زمین.

پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر

قباد شیوا، هنرمند مطرح گرافیک هم راجع به پوستر این دوره این طور صحبت کردند که: روند همواره در کشور ما به همین شکل بوده و انتظاری نیست. درباره پوستر باید تاکید کنم به هر حال آنچه در توان طراح بوده درنتیجه نهایی ارائه شده و نمی‌توان خرده گرفت چرا چنین اتفاقی افتاده چون بحث سلیقه طراح نیز مطرح است. قباد شیوا در ادامه صحبتهای خودشون جشنواره تئاتر فجر رو یک اتفاق ملی دونستن و تذکر دادن که در انتخاب پوستر باید دقت بیشتری میشد. افراد مختلفی در رقابت طراحی پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده بودن و قباد شیوا احتمال دونستن که اگر کار طراحی به عهده برخی از اون افراد اگر قرارداده میشد، شاهد نتیجه بهتری در مورد پوستر بودیم. این هنرمند خاطرنشان کرد: به نظرم باید پرسش اصلی را متوجه سفارش دهنده بدانیم چون وقتی شما برای خرید وسیله نقلیه به فروشگاه مراجعه می‌کنید ممکن است اتومبیل، دوچرخه و گاری همه موجود باشد و محصولات با کیفیت گوناگون در دسترس؛ اما انتخاب کننده باید پاسخگوی نتیجه نهایی باشد.

اردشیر صالح‌پور، دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم بعد از شکایات و ناخشنودی هنرمندان و حساسیتی که به پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجرداشتن گفتن که: خیلی خوشحالم که این حساسیت و دقت نسبت به پوستر جشنواره وجود دارد و هنرمندان آن را نقد می‌کنند. من از این نقدها استقبال می‌کنم و مورد توجه قرار می‌دهم. صالح پور در ادامه از انتقادهایی که به ماسک صورت تصویر بازیگران در پوستر زده شده اون رو سیماچه یا ماسک کوچکی دونسته که متعلق به کشور ایران هست و حتی پیشترها استاد بهرام بیضایی هم در برخی از آثار خودشون از سیماچه استفاده کردن. صالح پور در ادامه با اشاره به استفاده از نقاشی مینیاتور ایرانی در پوستر طراحی شده توسط یارتا یاران اینطور صحبت کردند که: ما ملتی صاحب نقاشی هستیم و مکتب هرات، مکت تبریز، مکتب اصفهان، مکتب شیراز، نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پرده که یک نوع نقاشی سنتی است، از جمله مکاتب ما در عرصه نقاشی هستند. برای ما مهم بود که در پوستر جشنواره تئاتر فجر المان‌های فرهنگی و ملی ایران وجود داشته باشد. ایشون در ادامه با اشاره به سبک‌های لهستانی، کوبایی، ژاپنی و روسی در طراحی پوستر تئاتر، یادآور شدند که: ما قصدمان این است که در پوستر تئاتر هم به سوی تئاتر ملی گام برداریم. آقای یارتا یاران در پوستر خود این رویکرد را ارائه داد.

صحبتهای طراح یارتا یاران، سخنان اساتید و بزرگواران جامعه هنر و البته افراد مختلف و بررسی ها  و گلایه ها باعث شد تا  دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر،تصمیم به تجدید زمان تا 25 دیماه گرفتن و البته با تشکر از آقای یارتا یاران و تیم هنری طراح پوستر، از تمامی افرادی که به نوعی احساس دین به جشنواره  تئاتر فجر و تئاتر ایران میکنند درخواست کرد تا در زمان تعیین شده، پیشنهاد خودشون رو ارایه کنن تا معرفی و انتخاب مجدد پوستر صورت بگیره.

ارسال یک پاسخ