پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

آیدین سلسبیلی – طراح سه بعدی

0 452

خلق کاراکترهای کتاب جاودان شاهنامه به صورت سه بعدی

آیدین سلـسبیـلی به دنبال هنری هست که در ایران بسیار جوانه. ساخت کاراکترهایی سه بعدی و بدنبال اون چاپ سه بعدی از این کاراکترها. در آثار این هنرمند میشه خلاقیت، ایده پردازی و تلاش فراوان رو براحتی دریافت. ایده پردازی و طراحی کاراکترهای اثر همیشه جاودان فردوسی، یعنی شاهنامه، از کارهای مثال‌زدنی آیدین هست. در این پروژه عظیم، آیدین همراه با یک تیم طراحی، به مطالعه کاراکترهای توصیف شده در شاهنامه از روی ابیات و منابع مناسب میپردازه و شخصیت های این کتاب رو بصورت سه بعدی خلق میکنه.
از کارهای مهم دیگه این هنرمند، پروژه موزه مجازی آثار باستانی ایران هست. اثری بی نظیر که در اون آثار باستانی ایران که در سرتاسر جهان وجود داره، بصورت مجازی شبیه سازی و در خانه هنرمندان ایران، از اون آثار رونمایی شد. پروژه های آیدین سلسبیلی از اون جهت که به تاریخ کهن ایران و خلق شخصیتهایی ویژه در شاهنامه میپردازه، یک دستاورد بسیار مهم هست که بوسیله اون تاریخ و سرزمین ما رو به تمامی جهان معرفی میکنه. خلاقیت در خلق کاراکترهای سه بعدی، اجرای دقیق در نرم افزار و چاپ سه بعدی این موضوعات، نشون دهنده تفکر ناب و روحیه خستگی ناپذیر آیدین در حفظ تاریخ کهن سرزمین پارس هست. در ادامه مصاحبه اختصاصی مجله هنرهای تجسمی پان‌آرت رو خواهید دید با هنرمند آیدین سلسبیلی که در مورد آثار سه‌بعدی و نقطه نظراتشون درباره دیگر آثارشون صحبت میکنند.

آیدین سلسبیلی طراح سه بعدی

 کمی از خودتون صحبت کنین و بفرمایین ایده طراحی کاراکترهای سه بعدی به چه نحو و از کجا شروع شد؟
متولد دهه 80 میلادی هستم، کودکی ام را با LEGO هایی که دوستان خانوادگی از آلمان و آمریکا به مناسبتهای مختلف برایم ارسال میکردن گذراندم. این اسباب بازی ها با اینکه تعدادشان کم بود اما به من این امکان رو می دادن هر چه بیشتر از خلاقیت کودکی استفاده کنم و چیزهای متفاوتی بسازم و داستانهای مختلفی برایشان روایت کنم. دنیای کودکی من پر بود از داستان و تصویر. همیشه نقاشی می کردم و همیشه در مدرسه بابت این کار دچار دردسر می شدم. تغییرات فرهنگی و اقتصادی در طی دهه 90 آنچنان سریع بود که نوجوانی مانند من همیشه با دیدن یک بازی جدید توقعشون از قبل بیشتر میشد.

تا مدتها کارهای دو بعدی میکردم و سعی داشتم از طریق تبلیغات و طراحی وب سایت در آمد داشته باشم. اما روزی به خاطر خستگی از فضای حاکم بر این سبک کارها تصمیم گرفتم که ایده کودکی ام را دوباره پیگیری کنم و وارد طراحی سه بعدی شوم. چون پیش از این کار مجسمه سازی و طراحی می کردم ذهن و دستم با احجام سه بعدی و آناتومی آشنا بود. شروع کردم به تمرین هدفمند طراحی آناتومی و چهره، در همان زمان با راهنمایی یکی از دوستان انیماتورم با نرم افزار ZBrush آشنا شدم و همین آشنایی باعث سرعت گرفتن من در حرکتم در طراحی شخصیت شد.
بعد از مدتی، از روی آگهی روزنامه به عنوان طراح شخصیت بازی در یک شرکت خصوصی شروع به کار کردم و به صورت جدی اولین کار حرفه ای ام را تجربه کردم. در پایان انجام مسولیت هایم در پروژه بازی بود که تصمیم گرفتم به طور جدی خودم رو در قالب طراح شخصیتهای سه بعدی و مدلساز در این حرفه معرفی کنم.

پروژه سه بعدی سازی شاهنامه از چه منابعی و به چه شکل ساخته شده؟
در پروژه شاهنامه ابتدا یک طرح کامل از مسیر و نیازهای پروژه تهیه کردم که شامل تمام جزییات و اطلاعات مورد نیاز در زمینه خلق تصاویر بود. تک تک شخصیتها و داستانهای به تصویر کشیده شده انتخاب و برای هر کدامشان یک فرم مشخص که شامل اطلاعات دقیق استخراج شده از ابیات شاهنامه و کتابهای گزارش ابیات که توسط محققان برجسته نوشته شده بود تهیه شد و توسط همکارانم در بخش تحقیقات در طی زمان یک سال و نیم تکمیل شد. ما هر روز با مراجعه به کتابخانه ها و مراجع مورد توافقمان تک تک شخصیتها و داستانها رو مورد بررسی قرار دادیم و اطلاعات متنی و تصویری زیادی را جمع آوری کردیم. بعد با بررسی این اطلاعات فرمهای دوم مان رو که اطلاعات تایید شده را شامل می شد تهیه کردیم.
بعد از پایان تحقیقات کلیه اطلاعات را برای طراحی شخصیتها استفاده کردم. به طور مثال برای خلق یک شخصیت با توجه به تحقیقات می دانستم که این شخصیت دارای کلاه خود و جوشن است و بازوبند دارد یا گرزی گاو سر بدست میگیرد. بر این مبنا طراحی های اولیه را انجام دادم و بعد از انتخاب نهایی با مایا و زی براش مدلهای اولیه را تولید کردم. مراحل آنرپ و تکسچرینگ و افزودن جزییات را انجام دادم و در نهایت در محیط مناسب رندر نهایی و کارهای دیگه.

آیدین سلسبیلی طراح سه بعدی

پروژه موزه مجازی آثار باستانی ایران رو به چه نحو تکمیل و ارایه کردین؟
پروژه‌ی موزه مجازی آثار باستانی ایران، بازآفرینی سه بعدی و دقیق اشیای باستانی موجود در موزه‌های ایران و جهان است که در آرشیوی کامل و متناسب با یافته‌های به دست آمده از تمدن و تاریخ ایران دسته‌بندی شده و در وب‌سایت پروژه به معرض دید عموم و قابل جستجو برای محققان قرار می‌گیرد. بهره‌مندی از بازآفرینی سه بعدی آثار تمدن کهن ایران، مسیر شناخت و پژوهش برای سطوح مختلف جامعه علمی رو باز میکنه که امکان بهره برداری خردمندانه از این پژوهش‌ها رو ارتقاء میده. همینطور حفاظت از این آثار مانعی برای استفاده تحقیقاتی نمیشه. آثار منتشر شده در این نمایشگاه، بازآفرینی سه بعدی و دقیق مجموعه‌ی آثار باستانی تمدن‌های کهنی مثل مردمان حاشیه حلیل رود (جیرفت)، ایلامیان، هخامنشیان، پارتیان، ساسانیان و دیگر تمدنهای باستانی ایران هست که در موزه‌های مختلفی در سراسر جهان نگهداری می‌شوند و به سبب همین پراکندگی از دید مخاطب ایرانی پنهان موندن. 81 اثر به نمایش درآمده از این مجموعه به سبب زیبایی، شگرفی، کاربرد، دوره تاریخی، محل اکتشاف، تنوع در جنس، تکنیک‌های ساخت و به دلیل کمتر دیده شدنشان انتخاب شدند.
در شاهنامه سه بعدی من قسمتی از خلاقیتم رو در به تصویر کشیدن عناصر با توجه به روایات و منابع استفاده کردم و در نهایت شخصیتها و گویش تصاویرم با دید من هماهنگ هست، اما در پروژه موزه مجازی من می بایست به صورت دقیقتر و در واقع برابر اصل، اجسام رو بازسازی می کردم. بر پایه تصاویری که در طی مکاتبه با موزه های مهم جهان به دستم رسیده بود می بایست همه جزییات را بدون کوچکترین تغییر در ساخت احجام اعمال میکردم. یک شکستگی برروی سفال، یک فرو رفتگی بر بدنه ظرف فلزی، جنسیتها و ابعاد و تناسبات، همه و همه باید با دقت انجام می شدند . به این ترتیب خلاقیت در خلق تصویر جدید لازم نبود اما خلاقیت در استفاده از ابزار مناسب بسیار تاثیر گزار بود.

هزینه و نحوه انجام چاپ سه بعدی برخی آثار شما با توجه به جوان بودن این تکنولوژی در ایران به چه نحو بوده؟
ببینید کل پروژه های من با سرمایه گزاری شخصی ام انجام شده و البته شاهنامه با حمایت ناشر به چاپ رسیده. روش کار من این هست که پروژه ای رو با تمام ظرفیتهای ممکنش طراحی می کنم و در نظر می گیرم که چه موقعیت مالی رو می طلبه و چه دستاوردی نیز داره. به این ترتیب هم کار به خاطر جذب سرمایه پیش از اجرا زمین نمیمونه و هم پس از اجرا دست من خالی نیست. در مورد چاپ سه بعدی نیز دقیقاً همینطوره. چاپ سه بعدی موقعیتی است که جنبه های رشد حرفه و پروژه های من رو بیشتر می کنه و در حقیقت همین امر باعث میشه تا من در این راه سرمایه گزاری کنم.

آینده این حرفه را چطور میبینید و برنامه شما برای آینده چیست؟
من همواره بر این معتقد بودم که عوامل بیرونی کم رنگتر از عوامل درونی یک فرد بر میزان رشد و موفقیتش تاثیر گذارند. فکر می کنم که در آینده خیلی نزدیک شرکتهای بزرگ جهان با ورود و سرمایه گذاری در ایران شرایط این حرفه رو در کشور ما تغییر میدن و بحث آموزش، تهیه نرم افزار و فروش محصولات دیجیتال کاملاً تغییر میکنه. من هم به استعدادهای بی نظیر ایرانیان اعتقاد دارم و هم به دنیای پویای این حرفه امیدوارم و در نهایت برنامه من برای آینده اینه که: اندیشه ای نو، تصویری خلاقانه و روحی سرشار از زیبایی ارایه کنم.

ارسال یک پاسخ