پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

سه گالری و موزه برتر آلماتی و نقش آنها در هنر معاصر قزاقستان

273

سه گالری و موزه برتر آلماتی و نقش آنها در هنر معاصر قزاقستان

هرچند صحنه‌ی هنر معاصر قزاقستان در دنیای بیرون از آن کم‌تر شناخته شده، به آرامی در حال پدیدار شدنه و آلماتی در حال تبدیل شدن به یکی از مراکز خلاقیت هنرمندان هست. حمایت چند گالری مشهور و معتبر هم زمان با ظهور پروژه های هنری خلاقانه باعث شناخته شدن هنرمندان معاصر قزاقستان و آسیای مرکزی در عرصه‌های بین المللی شده. شما میتونید آثار این هنرمندان رو در سه گالری و موزه‌ی جالب در آلماتی ببینید.

موزه ایالتی هنر کاستیف – Kasteev State Museum of Arts
این موزه که در سال 1976 تاسیس شده، میزبان یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های هنرهای تزئینی و کاربردی در اتحاد جماهیر شوروی سابقه. موزه هنر کاستیف بهترین آثار هنری قزاقستان، بهترین نمونه های هنر کاربردی سنتی شامل پرده ‌های نگارین، جواهرات، وسایل نمدی و چرمی رو به نمایش می گذاره. این موزه کلکسیون وسیعی از هنر روسی رو در معرض دید عموم قرار می‌ده که شامل میشه از نمادهای شاخص قرن 17 مربوط به دوران شکوفایی آوانگارد روسی در دهه ی 1920، نقاشی‌های شگفت‌انگیز، مجسمه‌ها و آثار گرافیکی رئال شوروی دهه ی 1970. این موزه همچنین تعدادی از آثار هنری مربوط به فرهنگهای شرقی شامل گلدان‌های چینی، پرده‌های نگارین  و گلدوزی‌های چین، کره، هند و ژاپن رو نمایش میده.

موزه ایالتی هنر کاستیف - موزه های موثر در هنر معاصر قزاقستان

گالری ایو – Oyu Art Gallery
گالری هنری ایو که در مرکز شهر واقع شده بهترین‌های هنرهای زیبا در قزاقستان رو به نمایش میگذاره و بر هنرمندان معاصر و دوران مدرن توجه ویژه‌ای داره.  آثار هنری به نمایش گذاشته شده در این گالری بیشتر روی قزاقستان و آسیای مرکزی متمرکز هستن که از بین اونها می‌شه به بازنمایی مجدد وقایع تاریخی، مکان ها و مردم و به تصویر کشیدن نمادین شیوه زندگی سنتی کوچ نشینی، چشم انداز بی پایان استپ‌های آن سرزمین، آداب و رسوم آبا و اجدادی و جشن ها اشاره کرد. با گذشت سال ها، این گالری آثار بسیاری از هنرمندان مشهور رو به نمایش گذاشته که از بین اونها میشه از آلپیسابی کازگولوف، آکتوتای اسماگولووا و احمد احد و خیلی‌های دیگه نام برد. این گالری همچنین یک مجموعه‌ از کتب و کاتالوگ‌های هنری رو منتشر کرده که نشان دهنده‌ی جنبه های مختلف زندگی سنتی قزاق‌ها و صحنه‌ی هنری معاصر این سرزمینه.

گالری ایو - موزه های موثر در هنر معاصر قزاقستان

گالری آروست – Arvest Gallery
یکی از فعال‌ترین و پرجنب‌وجوش‌ترین گالری‌های هنر آلماتی، گالری آروست نام داره که نه تنها به صورت منظم نمایشگاه هنری انفرادی و گروهی برگزار و کلاس‌های تخصصی هفتگی به‌پا می‌کنه، بلکه به عنوان آژانس هنری، فروشنده‌ی آثار هنری، فراهم آورنده‌ی سرویس‌های مشاوره هنری و ارائه دهنده‌ی قاب بندی‌های سفارشی با کیفیت هم عمل می کنه. این گالری به مناسبت هفتمین سال تاسیسش در فوریه، میزبان نمایشگاهی بود که در اون بهترین آثار نقاشی، عکاسی، طراحی گرافیک سرامیک و مجسمه‌سازی هنرمندان مدرن و معاصر قزاق که با استفاده از ابزار سنتی خلق شده بودن به نمایش در اومد. گالری آروست (به معنی هنر) که در یکی از شلوغ‌ترین نقاط مرکز شهر واقع شده، به آفرینش و آموزش در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی سوغات‌های هنری از مجسمه‌های کوچک گرفته و زیورآلات تا حکاکی روی چوب و وسایل نمدی مخصوص قزاقستان هم مشغول هست.

گالری آروست - موزه های موثر در هنر معاصر قزاقستان

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.