پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

دو هنرمند از طراحی صنعتی کشور ژاپن که باید شناخت

847

دو هنرمند از طراحی صنعتی کشور ژاپن که باید شناخت

سبک طراحی ژاپن همیشه در طی سالیان با معیارهای زیبایی شناختی مینیمالیست ، تمایل به سادگی ، ظرافت ، سبکی و فضاهای خالی شناخته شده. به طور سنتی استفاده از عناصر، مصالح و فرم های ارگانیک مورد علاقه ی هنرمندان ژاپنی بوده تا به ارتباط معنوی با طبیعت تاکید داشته باشن. با ظهور و نیز ورود تکنولوژی، ژاپن طلایه دار طراحی های خلاقانه بوده. ما به معرفی دو نفر از خلاق ترین طراحان محصول ژاپنی که امروزه کار می کنن می پردازیم.

دایسوکه کیتاگاوا – Daisuke Kitagawa – 
این طراح جوان از دپارتمان طراحی در دانشکده هنر کانازاوا در سال2005 فارق التحصیل شده و امروزه در این دانشکده مشغول به تدریس هستش. بعد از کار کردن برای یک کارخانه ی تولید کننده ی وسایل برقی، اون شرکت خودش با عنوان گروه طراحی Daisuke Kitagawa رو در سال 2011 بنیانگذاری کرد. طرح های این شرکت؛ ساده ، مینیمال و کاربردی هستن و معمولا بیش از یک کاربرد داشته و قابلیت ترکیب و استفاده با دیگر وسایل خانه رو دارن. در سال 2012 اون مجموعه ای با عنوان  “Rename” خلق کرد که برای اولین بار درDESIGNTIDE  در توکیو به نمایش در اومد. این سری از محصولات از وسایل روزمره و متداول و ظرف و ظروف ها ساخته شدن که این طراح به کمک تکه های چوب این کالاها رو تغییر میده تا عملکردی جدید پیدا کنن. مولفه های چوبی درون اشیاء با اندازه ی استاندارد نظیر فنجان ، عینک وگلدان و کوزه گنجانده میشن : مثلن یک فنجان به کمک تکه های چوب تبدیل  به مداد تراش میشه، عینک تبدیل به گلدان میشه و یا یک کانتینر تبدیل به گلدان گل میشه. ” Rename” از طریق عملکرد و کارایی اشیاء و کاربردهای مختلف برگرفته از فرم های قدیمی، به دنبال کشف مفهوم اشیاء هستش. همچنین کارایی و ظاهر جدید این محصولات باعث میشه از چشم کاربران ارزش جدیدی پیدا کنن.

طراحی صنعتی های خلاقانه اثر دایسوکه کیتاگاوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر دایسوکه کیتاگاوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر دایسوکه کیتاگاوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر دایسوکه کیتاگاوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر دایسوکه کیتاگاوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر دایسوکه کیتاگاوا

نائوتو فوکوساوا  – Naoto Fukasawa –
طراح صنعتی برنده ی جایزه ، نائوتو فوکوساوا در سال 2003 و بعد از همکاری با شرکت  IDEO ، استودیوی طراحی خودش رو تاسیس کرد. این طراح با ادغام رفتار و روش استفاده از اشیاء با هم ، برای ایجاد تعامل با معیارهای زیباشناختی مینیمالیستی و ظریف، برای خود جایگاهی در بین تاثیرگذارترین طراحان بلومبرگ بدست آورده. در سال های اخیر او با شرکت های ایتالیایی B&B Italia، Danese و Boffi همکاری داشته. از زمان شروع این حرفه ، فوکوساوا محصولات تکنولوژیکی زیادی طراحی کرده، از تلویزیون مچی و مینی پرینتر های میکرو-تک برای   Seiko – Epson در دهه ی 1980 گرفته تا کارهای اخیر او نظیر پخش کننده سی دی MUJI که بر روی دیوار نصب میشه (1999) که هم اکنون در مجموعه ی دائمی MoMA نیویورک قرار داره. در سال 2003 او  محصولات برقی خانگی خودش رو با نام تجاری ±0 و با کانسپت ” خلق چیزهایی که با اضافه کردن اندکی شادی به روش زندگی مردم، در رفتار و محیط اطراف آنها حل میشن” بنیان گذاشت. یکی از اولین محصولات استودیوی طراحی او گوشی موبایل INFOBAR بود که در طی سالهای مختلف بازسازی شد تا تکنولوژی های جدید رو نیز شامل بشه: گوشی 2013KDDI  INFOBAR a02 با همکاری HTC و سیستم عامل اندروید طراحی مجدد شد که صفحه کمکی او با همکاری طراحی به نام Yugo Nakamura طراحی شده.

طراحی صنعتی های خلاقانه اثر نائوتو فوکوساوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر نائوتو فوکوساوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر نائوتو فوکوساوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر نائوتو فوکوساوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر نائوتو فوکوساوا طراحی صنعتی های خلاقانه اثر نائوتو فوکوساوا

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.