پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

عکس‌های تاثیرگذار کِن هرمان از بازار گل کلکته

0 171

کلکته محلی مناسب برای فروش گل و عکاسی هنرمندانه کن هرمان

گل‌ها نقش بسیار پررنگی رو در فرهنگ هند ایفا می‌کنن. از معابد گرفته تا فستیوال‌ها و جشن‌ها، همه جا حضور دارن. بازار گل Malik Ghat  بزرگ‌ترین بازار گل در هندوستان است. این بازار گل که در کلکته و کنار رود قرار گرفته روزانه بیش از دوهزار گل فروش رو در خود جای می‌ده که برای فروش گل‌هایشان دور هم جمع می‌شن. عکاس تبلیغاتی، کِن هرمان – Ken Hermann- سه سال پیش برای نخستین بار به کلکته رفت تا از معدنچی‌ها عکاسی بکنه. این کار یکی از چند پروژه‌ای بود که او هر ساله انجام میداد.
این عکاس دانمارکی که اکنون 35 ساله هست در آن سفر از این بازار گل دیدین کرد و از آن به بعد در فکر بود که به کلکلته برگرده و از گل‌فروش‌های این بازار و حلقه‌های گل بی‌نظیرشان که اغلب با ظاهر خاک‌آلود و لباس‌های خیس عرق‌شان در تضاد است عکاسی بکنه. او دو ماه پیش بازگشت تا طرحی که در ذهن داشت رو پیاده کنه و برای این کار یک راهنمای محلی رو همراه خودش میبره تا بتونه با فروشنده‌های گوناگون ارتباط برقرار کنه و از اونها عکاسی بکنه.
هرمان می‌گوید:‌”عکس‌العمل‌ها خیلی متفاوت بود. بیشترین نگرانی فروشنده‌ها از این بود که به دلیل شلوغی بازار در زمان عکاسی مشتری‌هایشان را از دست بدهند. به بعضی از آن‌ها پول می‌دادم تا وقتشان را برای عکاسی بگذارند، بعضی دیگر با خوشحالی عکس می‌گرفتند تا من برایشان چاپ کنم و بعضی دیگر هم فقط می‌خواستند قسمتی از این پروژه باشند”.
با این که فروشندگان زن هم در این بازار به چشم می‌خوردن اما اجازه نمیدادن که کسی عکس اونها رو بگیره، برای همین هرمان تصمیم گرفت تمام پروژه رو با گل‌فروشان مرد پیش ببره. بزرگ‌ترین نگرانی او در این پروژه پیش‌زمینه‌ای بود که برای عکس‌هایش نیاز داشت چون بازار بیش از اندازه درهم و برهم بود. این هنرمند هم تصمیم گرفت که فروشنده‌ها رو برای عکاسی به کنار رودخانه ببره تا پیش‌ِزمینه‌ای خنثی داشته باشه و رنگ تن و لباس فروشنده‌ها و گل‌هایی که در دستشان بود بیشتر خودشون رو نشان بده.

عکاسی از بازار گل کلکته عکاسی از بازار گل کلکته عکاسی از بازار گل کلکته عکاسی از بازار گل کلکته عکاسی از بازار گل کلکته

ارسال یک پاسخ