پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

معرفی کتاب – اطلس رنگ متالیک

0 665

رنگ یکی از مواردی هست که اکثر طراحان برای انتخاب اون همیشه با مشکل مواجه هستن. انتخاب رنگ از مانیتور، همیشه باعث بروز مشکل و خطای اساسی در زمان چاپ میشه. این خطا رو میشه از چند طریق کاهش داد.
اولین راه تجربه طراح هست که با توجه به سابقه‌ای که در کارهای چاپی داره، میتونه رنگی رو انتخاب کنه. ولی باید این نکته رو هم دونست که رنگ در انواع کاغذ تغییر میکنه. رنگی که بروی کاغذ تحریر چاپ میشه، از لحاظ اشباع و تیرگی با درصد همون رنگ بروی مقوا گلاسه فرق داره. پس شما باید چاپ رنگ رو بروی تحریر و گلاسه قبلا دیده باشین تا بتونین تفاوتهای اساسی چاپی رو متوجه بشید. مشکل زمانی بیشتر میشه که پوشش هایی بروی کاغذ قرار بگیره. مثلا کار چاپی در آخرین مرحله با UV یا سلفون روکش دار بشه. رنگ باز هم دچار تغییر میشه.
دومین راه استفاده از کتاب رنگ هست که در این قسمت شرح اونرو میگیم. در این کتابها، رنگ با توجه به استاندارد خاصی چاپ میشه و شما میتونین با انتخاب کد CMYK مربوط به چاپ چهار‌رنگ از کتاب، اونرو بروی نرم‌افزار هم نمایش بدین. البته مانیتور بخاطر نور و کنتراست خودش رنگ رو با اختلافی نسبت به اون چیزی که در کتاب هست نمایش میده. اما طراح چون از کتاب استفاده میکنه، اختلاف نور مانیتور رو میتونه تا حدی نادیده بگیره و به کتاب اطمینان کنه. حتی امکان داره مانیتور بخاطر تنظیمات فاجعه‌ای که با دکمه‌هاش انجام دادین رنگ دیگه‌ای رو نشون بده. اینجاست که کتاب راهنمایی هست برای شما.

پان آرت
از جمله کتابهایی که این اجنبی‌ها درست کردن، کتابی هست به اسم Pantone. خیلی کتاب خوبیه!‌ خیلی! مشکل اینجاست که استاندارد تهیه رنگ در این کتاب و کاغذی که رنگها بروی اون چاپ شده، با استانداردهای ایران یه کوچولو فرق داره. در ضمن قیمتش هم بالاست. ناقابل بالای صد اُدلار. در ضمن اگه بخواین رنگ چاپی بروی کاغذ تحریر و گلاسه رو هم ببینین مجبورین دو‌تا کتاب بخرین. و اون موقع هست که بی‌پولی بد اذیت میکنه.
اما کتابی که معرفی میکنیم شامل موارد بسیار خوبی هست که برای هر طراح گرافیک و هنرمندی لازم است. این کتاب به عنوان “اطلس رنگ متالیک” از انتشارات “آبان” هست. هم در اینجا هم در کلاسهای آموزشی به تمامی شاگردها بسیار بسیار پیشنهاد میکنم که این کتاب رو بخرند. حتی شده پول قرض کنن و برای تهیه اون فوری اقدام کنن.
کتاب در پنج قسمت تالیف و تهیه شده. در قسمت اول که به تعریف مختصری از تئوری میپردازه،‌ کلیاتی رو خواهید خوند که البته بعید میدونم به این راحتی و با یکبار خوندن بشه درکش کرد. مثلا زاویه رنگهای ترام که خودش واقعا بحث خیلی طولانی و مهمی هست در یک صفحه توضیح داده شده. بخاطر همین تنها میتونین از اطلاعات قسمت اول فقط برای یادآوری و مرور استفاده کنین تا یادگیری کامل. از موارد دیگه که در قسمت تئوری وجود داره میتونین به تشریح همپوشی رنگها، الگوی موجی، رنگ‌های ویژه و معرفی رنگ‌سایه ها اشاره کنیم.

 کلیات قسمت تئوری رو میتونین بصورت کامل از کتابهای دیگه هم یاد بگیرین یا اینکه در کلاسهای آموزشی گروه پآنصد شرکت کنین. چون علاوه بر انتخاب رنگ از کتاب، مبانی دیگه‌ای هم مهم هست. مثلا مدیریت رنگ که در نرم‌افزار بسیار مهمه و اگه بدقت تنظیم نشه کار شما رو مشکل میکنه. برای مثال زمانیکه از کتاب رنگ، انتخابی رو انجام میدین انتظار نداشته باشین تمام مراحل کار تا آخرین قسمت بدرستی پیش بره. کتاب رنگ تنها یک قسمت از راهنمایی برای هنرمند هست. تنظیم نور مانیتور با توجه به خاکستری 50% یا بقولی کالیبره کردن رنگهای مانیتور هم بسیار مهم هست. از طرفی تنظیم نور محیطی که در اون کار میکنین با استاندارد D50 که باعث میشه رنگهای دیده شده در مانیتور به درستی به چشم شما برسن.

بعد از تمام این حرفها رنگ رو باید در مرحله لیتوگرافی هم مدیریت رنگ کنین. از اونجایی که لیتوگرافان محترم خیلی ماهر هستن و به کار طراحی شما اعتماد کامل دارن، محیط نرم‌افزار و مانیتور اونها و حتی دستگاه خروجی هم باید تنظیم بشه. کلی زحمت میکشین و تنظیم نور و مدیریت رنگ میکنین، غافل از اینکه امکان داره کار در مرحله لیتوگرافی به مشکل بخوره. از زاویه ترام گرفته تا غلظت رنگها و همپوشانی، تماما باید توسط شما در هر مرحله کنترل بشه تا خطای رنگ چاپی با رنگی که در مانیتور دیده میشه به حداقل برسه. کتاب رنگ هم در این وسط، تنها قسمتی از مشکلات رو برای انتخاب رنگ حل میکنه و به شما این آرامش خیال رو میده که رنگ انتخابی رو بدون نگرانی از نور محیط یا مانیتور انتخاب کنین.
در قسمت‌های بعدی به دنیای انتخاب رنگ وارد میشین. رنگ‌ها با درصدهای استاندارد مختلف، ابتدا بروی کاغذ تحریر چاپ شدن. همین نکته رو کافیه بدونین که به شخصه و با دل و جرات تمام،‌این رنگ‌ها رو در چند پروژه انتخاب و نتیجه نهایی رو با اختلاف خیلی کمی خروجی گرفتیم. و در کمال حیرت متوجه شدیم که رنگ‌های نمونه در کتاب، واقعا به دنیای چاپ نزدیک و شبیه هست. البته میبایستی رنگ‌های چاپی دستگاهتون هم از غلظت مناسب برخوردار باشن و کاغذ تحریر مناسبی تهیه کنین تا رنگهای چاپ شده بروی تحریر در کتاب اطلس رنگ، با رنگهای چاپی پروژه‌ی شما، همخوانی داشته باشن.

پان آرت
تعداد رنگهای خیلی زیادی رو در قسمت تحریر میتونین با کددهی خاصی پیدا کنین. روش پیداکردن کردهای CMYK چهار‌رنگ در اول کتاب بخوبی شرح داده شده و جای نگرانی نیست. در ضمن  ترکیب رنگها با چهاردرصد مختلف از رنگ مشکی در درصدهای 10،20،30 و 40 ارائه شده. بیشتر از این هم لازم نیست، چون معمولا با ترکیب بیشتر از 40 درصد مشکی به رنگ اولیه، رنگ نهایی اونقدری تیره و چرک میشه که میشه گفت رنگی ازش باقی نمونده.
با گذشتن از قسمت تحریر، همون رنگها با کد رنگهای مشابه بروی کاغذ گلاسه هم چاپ شدن. میتونین با روشی که قبلا گفته شد، برای پیدا کردن رنگهای دیگه که بروی گلاسه چاپ شدن هم استفاده کنید. در برگهای انتهایی کتاب،‌ ترکیب رنگها همراه با دو رنگ طلایی و نقره‌ای بروی گلاسه هم وجود داره.از این دورنگ برای رسیدن به خاصیتهای دیگه میشه استفاه کرد. از طلایی در کنار مشکی برای ایجاد حالتی از تجمل، شیک بودن و وقار که معمولا در بسته بندی جواهرات یا شکلات دیدین، میشه استفاده کرد.
باید این نکته رو بیاد داشته باشین که ترکیب رنگها زمانی که طلایی یا نقره ای وارد کار طراحی میشه، نتیجه‌ای ویژه رو ایجاد میکنه. اول از همه مجبورین زینک پنجم و ششم رو بگیرین و در ضمن رنگ نهایی چیزی نیست که همیشه انتظار دارین. در تصویر این صفحه همون رنگهای تصویر صفحه قبل هست به اضافه ترکیب با طلایی.
بهرحال مهارت و تجربه خودتون رو میتونین در کنار این کتاب به اوج برسونین و از دنبال رنگ گشتن در کتابهای دیگه خلاص بشین. کتابی که خریدش رو پیشنهاد میکنیم زیاد.

[divider_adv topwidth=”0″ bottomwidth=”0″ linecolor=”#adadad” ]
منتشر شده در نسخه ششم ماهنامه دیجیتال هنرهای تجسمی پآن آرت

ارسال یک پاسخ