پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

گلیم های سیرجان و هنربافته های زنان ایران زمین

0 212

با نگاه به هنربافته‌های زنان ایران زمین، نمایشگاه « گلیم‌های بی‌همتای سیرجان » در نگارخانه مس نگار

نمایشگاه «گلیم‌های بی‌همتای سیرجان» در نگارخانه مس نگار برگزار می‌شود. این نمایشگاه با نگاه به هنر بافته‌های زنان ایران زمین به اهتمام محمدرضا جلیلی و الهام تجلی گردآوری شده است و روز پنج‌شنبه در نگارخانه مس نگار افتتاح خواهد شد. دست بافته های گلیم افشار سیرجان در عهد صفویه و از دسترنج عشایر قبیله افشار متولد شده است که جلیلی و تجلی با دقت در انتخاب بهترین و تاریخی‌ترین این گلیم‌ها نزدیک به پانزده سال این مجموعه نفیس را گردآوری کرده‌اند.
عصر طلائی بافندگان در ایران از سده دهم هجری قمری آغاز شد که زندگی مجلل دربار صفوی باعث تحولی ناگهانی در هنر بافندگی گردید. در این دوره گلیم با همان نقش فرش و قالی‌های شاهانه بافته شده، که سرآمد آنها، گلیم افشار سیرجان است. هنر بافت از دیر باز منحصر به زنان بوده و هنوز نیز بخشی از وظایف روزانه آنان را در خانه و زندگی عشایری تشکیل می دهد. بافتن گلیم سهم به سزایی در ارتقای مقام زن و ازدواج عشایر دارد و بخش اعظم جهیزیه و همچنین منبع درآمد برای خانواده به شمار می‌آید.
گلیم های سیرجان با استفاده از دارهای افقی (زمینی) و مواد اولیه‌ای مثل پنبه، پشم و موی گوسفند، شتر، بز و اسب و رنگ‌های گیاهی و به اشکال قالی، زیرانداز، پرده، پادری، سفره، سجاده، انواع خورجین، بافته‌های مخصوص حمل وسایل شخصی و آذوقه و پوشاک، رخت خواب پیچ، پوشش حیوانات و غیره بافته می‌شود. شیوه بافت آن به صورت پیچ باف که از مشکل‌ترین انواع بافت و دارای انواع گوناگون است، بوده و همراه با ذوق و سلیقه و استفاده از نقش‌های و رنگ‌های چشم نواز، متنوع‌ترین ، بادوام‌ترین و زیباترین و نفیس‌ترین گلیم ایران و یکی از مشهورترین انواع گلیم دنیا را به پیشگاه بینندگان هدیه می‌کند.
نمایشگاه «گلیم‌های بی‌همتای سیرجان» از روز پنج‌شنبه یازدهم دی ماه هفته جاری ساعت ۱۶:۳۰ با حضور هنرمندان و چهره‌های سرشناس افتتاح و به مدت یک هفته در نگارخانه مس‌نگار واقع در خیابان ملاصدرا، شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، پلاک 5 برگزار خواهد شد.

گلیم های سیرجان و هنربافته های زنان ایران زمین

ارسال یک پاسخ