پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

رویای سیاه / رویای سپید. نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد

0 265

رویای سیاه / رویای سپید نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد

پروانه رجبی نژاد کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه هنراصفهان و عضو وابسته انجمن نقاشان ایران، هنرمندان خلاق و جوانی هست که فعالیتهای بسیاری رو در زمینه نقاشی، مجسمه و چاپ به انجام رسونده. از مهمترین نمایشگاه های گروهی ایشون میتونیم به نمایشگاه بین المللی دومین منتخب سالیانه هنر معاصر اسلامی در تگزاس آمریکا، نمایشگاه زنان نقاش ایران در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه چاپ در حوزه هنری اصفهان اشاره کنیم. آخرین نمایشگاه این هنرمند با عنوان مجموعه “رویای سیاه/ رویای سپید” شامل 20 اثر است که با تکنیک اکریلیک بر روی بوم و مقوا کار شده است. این نمایشگاه در نگارخانه ایده پارسی تا 28 آبان ماه پذیرای علاقه مندان به هنر نقاشی بود. در ادامه گزارشی رو خواهیم خوند از اهداف و بررسی کلی نمایشگاه.
[divider_line]
مجموعه “رویای سیاه/ رویای سپید” شامل 20 اثر است که با تکنیک اکریلیک بر روی بوم و مقوا کار شده است. هدف این مجموعه انتقال غیر مستقیم معانی به مخاطب و استفاده از «عنوان» برای کنترل تأویل­های دلبخواهی مخاطبان است.برای دستیابی به این هدف این مجموعه با موضوع رویا کار شده است زیرا رویاها می­توانند موضوع خود را به گونه­ای غیر مستقیم و به یاری استعاره، نماد، کنایه، تلمیح و… بیان کنند تا نتوانیم بی­درنگ پیامشان را دریابیم.

در این مسیر به علل شکل­گیری رویاها چه از منظر روانکاوانه و چه به صورت علمی توجه­ای نداشته­ام بلکه تقلید از کارکرد استعاری و نمادین رویا برای من اهمیت داشته است. گمان دارم خلق اثر به این شیوه با فراهم آوردن امکان تأویل برای مخاطب سبب می­شود تا مخاطب معنا را خود بازآفریده، صرفا مصرف کننده اندیشه­های خالق اثر نباشد. بنابراین هدف من تنها بیان کردن یک خواب و داستان آن، چنانکه به خاطر می­آورم نبوده؛ بلکه خلق اثر به شیوه­ای بوده که به من اجازه می­دهد تا با رویکردی چند معنایی مخاطبم را هرچه بیشتر در آفرینش معنا و مفهوم اثر شریک کنم.

سوژه ها در این آثار از رویاهای شخصی من و از واقعیت گرفته شده­­ ، بر زمینه­هایی انتزاعی و نیمه انتزاعی بدون هیچ­گونه اتود از پیش تعیین شده­ای ترکیب شده­اند. نتیجه همانندرویا،گاه متضاد، گاه هماهنگ، گاه فریبنده و گاه هراس­آور است. این مجموعه از نظر سبک نزدیک به سوررئالیسم است و به صورت ترکیبی از عناصر واقع­گرا و انتزاعی کار شده است تا امکان قرار دادن معنا در لایه­های مختلف و همچنین امکان بهره­مندی از عامل تصادف فراهم باشد.

تقابلی که در عنوان این مجموعه در دو کلمه سیاه و سپید دیده می­شود در عنوان­های آثار این مجموعه نیز وجود دارد. “رویای سیاه/ رویای سپید”علاوه بر اشاره به زمینه سیاه در برخی آثار و سپید در برخی دیگر تداعی­های خاص مفاهیم مربوط به دو رنگ سیاه و سفید را نیز بر می­انگیزد که می­توانند تأویل مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند. به طور مثال در نمادگرایی «مفهوم آفرینی سیاه و سپید، دو نماد کاملا متضاد، برای اثبات و نفی، همزمان بودن یا پی­در پی بودن یا یک در میان بودن است. به نظر می­رسد که در زمینه­های نسبتا متعارف، سیاه، نشان­دهنده­ی درجه­ی نخستین و آغاز تمامی پویش­هاست. […] ژرف­ترین معنای سیاه پوشیده بودن و رویش در تاریکی است. در این معنا گنون نیز با یونگ موافق است. وی می­گوید که سیاه به معنای تمامی مراحل آغازین است. […] رنگ سیاه در میان مردمان بدوی، رنگی است که با قلمروهای درونی یا زیرزمینی پیوستگی دارد. […] رنگ سپید در مجموع، دلالت بر اشراق و از جنبه­ی مثبت و معنوی دلالت بر شهودی فراطبیعی دارد، […] هنگامی که کیفیت منفی و گرفتگی آن مورد نظر باشد نماد مرگ و نیز نماد ماه می­شود که خود، ریشه­ی نمادین تعدادی از آیین­ها و سنت­هاست.»(سرلو 1389، 444- 440)

متن فوق ازطرف نگارخانه ایده پارسی به سایت پان آرت ارایه شده است.  http://persianideagallery.com

نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد نمایشگاه آثار نقاشی پروانه رجبی نژاد

ارسال یک پاسخ