پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم

207

نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم

این روزها تهران حال و هوای دیگه ای داره . حال و هوایی هنری که نسبت به گذشته جهشی عظیم داشته . سالها بروی بیلبوردها و پانل های مختلفی که در سطح شهر تهران خودنمایی میکرد ، از تبلیغ ساعت و قابلمه و ریکا گرفته تا موبایل و کیک و بستنی ، دیدمون عادت کرده بود به نگاهی برای خرید و تجمل . نگاهی که شاید آروم آروم داشت هارمونی ، زیبایی شناسی و اطلاعات هنری رو از یاد میبرد . با اینکه گاهن تلاش هایی هم برای موزه ها و یا نمایش آثار هنری و حتی فرهنگی میشد ، اما این نمایش اونقدر کم بود که بیشتر ذهنیت به خرید متوجه بود تا ….
اما این روزها به همت سازمان زیباسازی شهر تهران ، اتفاقی نو در تهران افتاده . اتفاقی که در اون بیشتر از 1600 اثری هنری از آثار هنرمندان ایران و جهان بروی تابلوهای شهر نصب شده و فضای خاکستری شهر رو کمی آبی تر کرده . از دیدگاه های مختلفی که این موضوع بررسی شده ، قطعن کاستی هایی هم هست ؛ مثل کوچک بودن فونتی که در کنار اسم آثار هست و رانندگان در بزرگراه رو از دونستن نام اثر گاهن محروم میکنه و یا استفاده از نمادهای شمسه و المانهای اسلیمی که سالهاست باب کارهای مختلفی شده و در کنار این آثار ارزشمند هم میاد و یا قرار گرفتن برخی آثار هنری در کنار هم که ارتباط کمتری دارن و یا حتی گاردین هم که حرف و حدیث ایجاد کرده و سایر. اما با این موضوعات نمیخوایم ارزش مهمی رو که در این رویداد اتفاق میفته کم کنیم .
در این سالها که بازدید از نمایشگاه ها ، گالری ها و موزه های هنری واقعن در حال کاهش هست ، سازمان زیباسازی شهرداری با پروژه ” نگارخانه ای به وسعت یک شهر ” تونسته یک اتفاق بسیار خوب رو ایجاد کنه . اتفاقی که باعث میشه دید هنری مخاطبانی که از گوشه و کنار کشور به تهران وارد شدن تغییر کنه . از آثار هنرمندان ایرانی گرفته تا نقاشی های معروفی که در موزه های مختلف جهان هم به نمایش در میان ، الان در دید همه مردم هست . نمایشگاهی به وسعت شهر تهران که نیاز داشت تا لطافت هنر رو به چشمان همه ما بیاره . بگزریم از اینکه مثل همیشه انتقاد ها و موافقتهایی هم در این بین بود که چرا فلان آثار هنری خارجی نمایش داده شد و فلان آثار وطنی کمتر بود یا حتی بالعکس .
میتونیم در یک دید مثبت از تاثیری که این رویداد برای مدتی در نگاه مخاطبان عام و خاص گذاشته و در صحبتهای مردم هم میشه این تاثیر رو پیدا کرد صحبت کنیم . تاثیری که میتونه باعث فرهنگسازی بشه که آثار هنری شاید ترکیبی از چند خط و رنگ و بوم باشن ، اما شما رو به آرامشی دعوت میکنن که به این راحتی ها در کلان شهرها بدست اومدنی نیست و شیاید این پروژه بتونه گامی باشه برای تغییر روند و دیدگاه برخی از ما که از آثار هنری بیشتر حمایت کنیم و هوای راکد موزه ها رو تغییر بدیم . درنهایت از تمامی افرادی که در پروژه ” نگارخانه ای به وسعت یک شهر ” تلاش کردن میشه یک قدردانی مناسب کرد و به یک جمله رسید که ” شهرداری مچکریم ” .

نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت نگارخانه ای به وسعت یک شهر ، شهرداری مچکریم - پان آرت

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.