پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

گزارشی از نمایشگاه آثار فوتومنیپیولیشن سامان آفریدند

0 271

تیمی خلاق برای ارایه آثاری بینظیر در زمینه فوتومنیپیولیشن 

سامان آفریدند هنرمندی که بخاطر علاقه به فانتزی و تخیلات، به دنیای فوتومنیپیولیشن یا دستکاری در تصاویر دیجیتال وارد شده. در آثار این هنرمند معلق بودن اجسام، انسان و همینطور فضایی ویژه بخوبی محسوس هست. فضایی که نوستالژی خاصی برای بیننده ایجاد میکنه، فضایی مملو از حس فانتزی سورئال که در نوع خودش بینظیره  و یک سبک به حساب میاد. سامان از روشهای کلاسیک ولی با مهارت برای عکاسی در حالت تعلیق استفاده میکنه، یعنی عکاسی در دوفریم که فریم اول از خود محیط و فریم دوم از جزییاتی که قراره بصورت معلق ظاهر بشن.این هنرمند علاوه بر اجرا و نمایش آثار در ایران، در مسابقات جهانی عکاسی سونی، از بین نیم میلیون شرکت کننده، جزو ده نفر برتر در بخش عکس شناخته شده. تصویر ارایه شده در این رویداد هم در کتاب رسمی مسابقات سونی به چاپ رسیده و افتخار دیگه ای هست برای رزومه کاری این هنرمند. (تصویر پایین)

آثار فوتومنیپیولیشن سامان آفریدند

نمایشگاه کرشمه خیال، مجموعه ای هست از 14 اثر برتر سامان آفریدند و همکاران ایشون. ایده پرداز آثار ارایه شده، اصلان ناهیچ، از دوستان و همکاران هنری سامان هست. فردی که علاوه بر تجربه ایده پردازی در آثار عکاسی، در مورد فیلم نامه نویسی، مترجمی زبان انگلیسی و هنر سینما تحصیل کرده و همراه با سامان آفریدند به تجربه خلق آثار سورئال مشغول هست.
علاوه بر ایشون، خانم نیلوفرغزاله نفر سوم این تیم هنری، در برخی از آثار نقش مدل و سوژه رو در کارهایی که نیاز به حسی نوستالژی هست ایفا میکنه. در نهایت سامان آفریدند مسوول عکاسی و اجراکار ماهر در برنامه فتوشاپ تصاویر رو به مرحله نهایی و ارایه بصورت دیجیتال تبدیل میکنه.

اصلان ناهیچ درباره کلیت این نمایشگاه اینطور بیان کردند که: “آثار ارایه شده حاصل تلاش یکساله گروه ما هست. اکثر تصاویر در شهر بروجرد که زادگاه ما هست تهیه شده. لوکیشن های مختلف در نقاط مختلف شهرهای دیگه ای هم مثل اراک، تهران و بروجرد با توجه به موقعیت و نیاز تصاویر اجرا و به مرحله ثبت وارد شده.
ایده پردازی بعد از برنامه ریزی توسط بنده خلق میشه و در نهایت سامان آفریدند درباره عکاسی و  اجرای نهایی، تصویر رو خلق میکنه. خانم نیلوفر غزاله هم به صورت حرفه ای چندسالی هست که در کنار تیم ما فعالیت میکنه. ایشون علاوه بر طراحی معماری که تحصیلات تخصصی خودشون هست، در تصاویری که غیر مفهومی بوده و نیاز به حس خاصی در تصویر داره ما رو کمک میکنند.”

آثار فوتومنیپیولیشن سامان آفریدند

در انتهای این گزارش، سامان آفریدند، عکاس گروه و فردی که اجرای نهایی آثار رو انجام میده در مورد سبک آثار گروه اینطور بیان کردند: “موضوعات ارایه شده در آثار این نمایشگاه، حول یک محور نیست و گروه ما سعی کرد تا با تنوع، مخاطب رو به سمت خودش جذب کنه.
یک نوع سیاهی، تلخی و فضای مبهم با توجه به روحیات شخصی ما سه نفر در تمامی آثار ایجاد شده. فضایی که در اونها موضوع پرواز، غم، فروپاشی و سورئال بودن بیننده رو احاطه میکنه. این روند تقریبا به سبک شخصی گروه ما تبدیل شده و سعی میکنیم اونرو به صورت کاملتری رشد بدیم.”

تمامی علاقه مندان به هنر ترکیب و ادیت تصویر، میتونن تا 21 تیرماه از نمایشگاه آثار این گروه در خانه هنرمندان ایران بازدید کنند. (تا لودشدن کامل تصاویر صبر کنید…)

 [justified_image_grid ids=”4344,4345,4346,4347,4348,4349″]

ارسال یک پاسخ