پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

بابک رشوند – نقاشی خط

0 671

نقاشی‌خط چی هست و چه تفاوتی با تایپوگرافی داره؟!
در خصوص تفاوت نقاشی‌خط و با تایپوگرافی بهتره کمی به عقبتر برگردیم و در خصوص چگونگی، پیدایش و روند حرکتی نقاشی‌خط معاصر و یا کالیگرافی متاخر صحبتی کنیم. بعد میتونیم به ماهیت نقاشی‌خط و تفاوت اون با تایپوگرافی رسید. “نقاشی‌خط ”  نامی بود که مرحوم کریم امامی به روی آثار برخی از نقاشان و هنرمندان آوانگارد مکتب سقاخانه گذاشت. هنرمندانی در دل این مکتب، سبک و یا گرایش، بیشتر به عنصر خط و خوشنویسی تکیه کردن که در نهایت بعد ها شاخه و یا سبکی جدید از دل این مکتب بیرون کشیدن که نقاشی‌خط معاصر نام‌گذاری شد. گرایشی در هنر های تجسمی که با آثار ناب / خلاقانه و منحصر بفرد از هنرمندان بزرگ هنر های تجسمی آوانگارد اون دوره (که اتفاقن اکثر آنها نقاش بودند) نمود پیدا کرد و با استقبال و توجه هنرمندان، منتقدان  و فستیوال‌ها و رویداد‌های هنری جهان قرار گرفت و به نوعی به ویترین نمایش هنر خاورمیانه بدل شد. که تا امروز هم با سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف همچنان حضوری قوی و جذاب در اکثر رویداد های هنری جهان رو داره. پس نقاشی‌خط رو میشه شاخه‌ای از هنر های تجسمی شاید نزدیکتر به نقاشی دونست که در نهایت، یک اثر هنریِ بصری و دیداری است تا نوشتار (مثل خوشنویسی). اما تایپوگرافی شاخه‌ای از گرافیک محسوب میشه. در تایپو‌گرافی خلاقیت و آفرینش یا تغییر ساختار حروف بر اساس کاربرد نوشتاری و دیداری اونها به دنبال انتقال مفهومی صورت میگیرد که در پروسه اجرایی می بایست این خصیصه در نظر گرفته تا هدفی محقق بشه.

main24

خیلی از هنرمندان از قلم کتیبه برای طراحی تابلوهای نقاشی‌خط استفاده میکنن. شما از چه ابزارهایی استفاده میکنین؟!
من از هر ابزاری که بشه بوسیله اون اثری گذاشت، استفاده میکنم. چوب … قلم … قلمو گرد و تخت … کاردک و غیره

جایگاه فونت ایرانی و مخصوصا نستعلیق، در کارهای نقاشی‌خط در ایران و جهان کجاست؟!
من با خوشنویسی بیشتر از واژه فونت برای نستعلیق موافقم. ببینید نستعلق خوشنویسی کلاسیک کاملا ایرانی هست که با توجه به شکل گیری اون بیشترین تاکید زیبایی شناسی هنر ایرانی به همراه خوانایی در اون به اوج رسیده. در هر زمانی میشه به کشفیات بصری نابی از این خوشنویسی رسید. پس قطعن به عنوان ابزاری کلاسیک و قوی می‌تونه انتقال دهنده هنر ناب ایرانی در قالب ها و سبک‌های مدرن و معاصر قرار بگیره.

مهارت در نقاشی و تصویرسازی، چقدر در نقاشی خط  میتونه به یک هنرمند  کمک بکنه؟!
کلن شناخت تئوری اصول بصری، اشراف به عناصر و اتفاقات بصری، شناخت اصول طراحی و ترکیب بندی‌ها و شناخت رنگ ها و فرم ها و… و همینطور قدرت و مهارت در طراحی  خیلی مهمه . نقاشی، تصویر سازی، شناخت مواد و ابزار نقاشی  و یا مجسمه سازی و حجم هست که در نهایت میتونه در سبک و تکنیک خاصی شما کمک‌ساز و تاثیر گذار باشه.

آیا نقاشی‌خط هم مثل هنر نقاشی دارای سبک‌های مختلفی هست؟!
بله . همونطور که امروز در موج کالیگرافی متاخر و نقاشی‌خط معاصر دیده میشه، گرایش ها و سبک های مختلفی شکل گرفته و رشد کرده. آثار نقاشی‌خط مدرن و معاصر در قالب‌های مختلفی خلق می‌شن که از چهاچوب‌ها و بوم‌ها نیز خارج شدن و به صفحات متغیر … حجم ها … و ارائه های نا متعارف از نقاشی‌خط مدوران قبل دیده می شن.

از برنامه های آیندتون؟!
من روی مجموعه جدیدی مشغول به‌کار هستم تا در نمایشگاه انفرادی به نمایش گذاشته بشه. مجموعه، بر پایه “من” که کاملن بر خصوصیات درون خدم شکل گرفته و همچنین نمایشگاه گروهی در فرانسه در ماه نوامبر دارم که بزودی برای هنرمندان اطلاع رسانی میکنم.

[justified_image_grid ids=”809,808,807,806″]

[do action=”test” pagenum=”755″ title=”نسخه دهم”/]

ارسال یک پاسخ