پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

برترین لوگوهای دنیا

0 483

این قسمت اگرچه نوعی تاریخچه یا معرفی به حساب میآد،‌ اما از اونجایی که خبرش در دنیای وب منتشر شده، به همین علت در قسمت “اخبار دنیای دیجیتال” قرار دادیمش.
مجله معتبر “گرافیک آمریکا” با یک نظرسنجی، بیست و پنج لوگوی محبوب نیم قرن اخیر رو انتخاب کرد. چهار لوگوی اول انتخابی CBS, Apple, Nike, I Heart NY  هستن.  در بین لوگوهای انتخابی دیگه میتونیم به FEDEX, Shell, MOBIL, IBM, NASA و  3M هم اشاره کنیم. این لوگوها توسط افرادی مشهور طراحی شدن که هنوز بعد از گذشت سالها، طراحی های اونها محبوبیت و  اثر خودش رو بروی مردم حفظ کرده. البته در نسخه‌های بعدی سعی میکنیم که تاریخچه‌ای کوتاه از شرکت‌های معتبر تهیه کنیم و سرگذشت آرم‌های اون شرکت‌ها رو شرح بدیم.

پان آرت

CBS : یکی از طراحان مشهور دنیا که به ایده پردازی و مدرنیته کردن آرم ها مشهور شده بود William Golden بود. این طراح گرافیک آمریکایی نمادی رو برای شبکه خصوصی تلویزیونی CBS طراحی کرد. البته اعتقاد ایشون در مورد طراحی همیشه به این بوده که در خلاصه ترین حالت باید پیام منتقل بشه و بخاطر همین از نمادی مثل چشم که به تلویزیون و بیننده ها مرتبط هست برای طراحی استفاده کرد. جالب اینجاست که برای طراحی این آرم سه نفر از بهترین طراحان اون زمان آمریکا نقش داشتن!!! و به نظر اونها نماد چشم میتونه نشون دهنده نمایش یا دیدن کل دنیا از دید شرکت یا بیننده های تلویزیون باشه.

 Apple: نامی شناخته شده؛ اپل. برندی مشهور در دنیا که بوسیله Rob Janoff آمریکایی طراحی شد. این اتفاق در سال 1977 میلادی بود. طراح برای شرکتهای مهم دیگه ای هم مثل IBM و Intel به عنوان مدیر هنری فعالیتهایی رو انجام داده. در مورد آرم؛ به قول خودش برای اینکه ظاهر آرم اپل با یه گوجه فرنگی اشتباه نشه، قطعه‌ای از اونرو با یک برش برداشت، چون  معمولا سیب رو به این شکل گاز میزنن تا گوجه!!! و خیلی هم معتقد به این موضوع هست که پیشرفت شرکت اپل به دلیل شکیل بودن در طراحی نمادی هست که اون انجام داده. البته این نماد چندین بار تغییر رنگ گرفته تا به حالت مدرن امروزی رسیده.

 Nike: آرم نایک توسط خانمی بنام Carolyn Davidson در سال 1971 میلادی طراحی شد. این خانم در اون زمان یک طراح گرافیک ساده بودن و در قبال طراحی آرم نایک تنها با 35 دلار کار خودشون رو انجام دادن. سفارش طراحی آرم از جانب Phil Knight که تازه میخواست شرکت “روبان آبی” (نایک فعلی) رو راه اندازی کنه صورت گرفت. جالب اینجاست که بعد از چندین اتود این آقا گفت که اصلا از آرم راضی نیست، اما حس میکنه که این آرم در آینده پیشرفت میکنه. حالا بماند که چقدر الماس ریخته شده داخل آرم نایک به طراح لوگوی این شرکت به عنوان قدردانی داده شد.

 I Love NY: جمله I Love New York هم برای اسم یک ترانه و هم لوگویی برای تبلیغات جهانگردی در نیویورک آمریکا است. این لوگو در سال 1977 توسط Milton Glaser طراح گرافیک معروف خلق شد و در تمامی بروشورها و تبلیغاتی که برای جذب جهانگرد بود قرار گرفت و حتی به یک برند و نمایشی از نیویورک تبدیل شد. این لوگو یکی از برندهای معتبر دنیاست که در موزه هنر آمریکا هم به عنوان یک شاهکار معرفی شده. از کارهای دیگه ی این طراح بزرگ میتونیم به طراحی پوستر مشهور Bob Dylan هم اشاره کنیم. البته این هنرمند اونقدر مدال و جایزه و افتخار داره که بطور کامل باید براتون در یک نسخه شرح حالی ازش بدیم.

منتشر شده در نسخه پنجم ماهنامه دیجیتال هنرهای تجسمی پآن آرت

ارسال یک پاسخ