پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

برنامه ای برای طراحان بسته بندی

0 155

وقتی از دنیای رنگهای اختصاصی و کتابهای مختلف رنگ صحبت میشه، محاله کسی اسم پنتون رو به یاد نیاره. شرکتی که سالهاست در زمینه تولید رنگهای استاندارد، کتابهای رنگ، تعیین رنگ سال و هدایای تبلیغاتی متناسب با یک نوع رنگ فعالیت داره. پاراگراف زیر رو هم جهت یادآوری به دوستان و معرفی این شرکت بزرگ دوباره میگیم:
“از معروفترین کارهای این شرکت ساخت رنگهای استاندارد بر اساس یک کتاب رنگ هست. پنتون برای رنگهایی که میسازه یک کتاب هم تولید میکنه تا کاربرها با دیدن نمونه رنگ در کتاب رنگ چاپی، به دقت کد رنگ خودشون رو انتخاب کنن و برای کار چاپی سفارش بدن. این کتابها اونقدر دقیق طراحی و چاپ شده که معروفه هیچ اختلاف رنگی رو نمیتونین بین یه زوج کتاب پیدا کنین.  جدای از اینکه تو برخی از چاپخونه ها، و فقط تک و توکی از اونها! بجای پنتون از رنگهای چینی استفاده میکنن و بعدش رنگ رو داخل سطل با مارک پنتون میریزن، اگه لازم بود میتونین رنگ مورد علاقتون رو از کتاب رنگهای شرکت پنتون پیدا کنین و کد مورد نظر اون رنگ رو به چاپخونه اطلاع بدین تا رنگ تهیه بشه. این کد بروی هر کتاب نوشته شده.”
اما محصول جدیدی که این شرکت ارایه کرده جدای از تمامی کارهای چاپی و هدایای تبلیغاتیش هست. این بار شرکت پنتون یک پلاگینز بنام PantoneLIVE ColorBook برای برنامه ادوبی ایلاستریتور ساخته تا از طریق اون، کاربر در طراحی بسته بندی و موارد گرافیکی دیگه بتونه انتخاب بسیار دقیقی رو داشته باشه. از تعیین چاقی ترام در درصدهای رنگی مختلف گرفته تا نمایش رنگهای خارج از گاموت رنگی میتونین از این پلاگینز استفاده کنین.

پان آرت

برای اعتبار این برنامه همین بس که شرکت بزرگی مثل Windmooler آلمان که از نزدیک با دستگاه‌های هیولای اونها آشنا شدم و کیسه پلی اتیلنی برای پتروشیمی تولید میکنن، یکی از شرکای تجاری ساخت این محصول هست. از پارتنرهای دیگه ی این برنامه میتونیم به ESKO و SunChemical که هر دو در زمینه تولید رنگهای صنعتی و دستگاه چاپ فلکسو و هلیوگراور فعالیت دارن اشاره کنیم و این نشون دهنده این هست که پنتون؛ پلاگینز جدید خودش رو برای بالاتر بردن دقت خروجی رنگ در صنایع بسته بندی غذایی و حتی صنایع سنگین پلاستیک و پتروشیمی‌ها تهیه کرده که برنامه جالبی بنظر میاد.

1-  ایجاد یک پالت تخصصی از رنگهای مشهور پنتون برای کاربری راحت تر
2-  نمایش رنگهای خارج از حیطه چاپ برای جلوگیری از مشکلات چاپی
3-  تنظیم مواردی برای جلوگیری از چاقی ترام  و امکان ایجاد تنظیمات خودکار
4- نمایش پالت رنگهای اختصاصی متناسب با دستگاه های مختلف چاپی

[justified_image_grid ids=”307,309,308″]

[divider_adv topwidth=”0″ bottomwidth=”0″ linecolor=”#adadad” ]
منتشر شده در نسخه پنجم ماهنامه دیجیتال هنرهای تجسمی پآن آرت

ارسال یک پاسخ