پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

فراخوان پوستر ورشو 2014 و معرفی برندگان این رویداد

0 294

فراخوان پوستر ورشو ، معتبرترین رویداد طراحی گرافیک در جهان 

یکی از مهمترین رویدادهای هنری در زمینه طراحی گرافیک، دوسالانه فراخوان پوستر ورشو هست که از سال 1966 میلادی تاکنون در حال اجراست. دوره بیست و چهارم این رویداد، امسال هم این مسابقات با حضور داوران معتبری چون Stephan Bundi  (که در ماهنامه پان آرت مصاحبه اختصاصی با ایشون هم انجام شده) برگزار شد. از بین 3814 پوستر ارسالی، 349 اثر در بخش طراحان حرفه ای (Professional-Category A) و 64 اثر هم در بخش طراحان آماتور (Debut-Category B)انتخاب شدند. در این رویداد بزرگ 2600 طراح از 60 کشور حضور داشتند. یک مدال طلا، دو نقره و سه برنز جوایز ارزنده ای هستن که به طراحان هر دو بخش هدیه داده میشه. این جوایز از طرف قدیمی ترین موزه ی پوستر جهان در لهستان یعنی Wilanów Poster Museum تهیه میشه. در این دوره برای اولین بار موزه پوستر ورشو با همکاری آکادمی هنرهای زیبا و انجمن طراحان گرافیک ورشو اقدام به برگزاری این رویداد معتبر داشتند.
کیوریتور موزه Wilanów  یعنی Mariusz Knorowski به اعتبار این مسابقات اشاره کرده و گفته این مسابقات از اهمیت بسیار بالایی در سطح جهان برخورداره و به نوعی معتبرتری رویداد هنری در زمینه پوستر به شما میاد. در ضمن  249 پوستر از گروه طراحان حرفه ای تا چهارده سپتامبر و 64 اثر منتخب از گروه طراحان آماتور تا 4 جولای در موزه پوستر لهستان در حال نمایش خواهد بود.

اما مدال طلای این دوره از مسابقات اختصاص پیدا کرد به طراح پوستر لهستانی Wieslaw Rosocha که پوستری رو با عنوان خودش روانه این مسابفات کرده بود. این هنرمند عضو آکادمی هنرهای زیبای ورشو بوده و تابحال جوایز بسیاری رو از مسابقات بین المللی آمریکا، ژاپن و لهستان دریافت کرده ازجمله جایزه بهترین تصویرسازی کتاب سال (ورشو1981)؛ مدال طلای ششمین دوسالانه پوستر (فنلاند 1985)؛ مقام اولین بهترین تصویرسازی کتاب کودکان (ورشو 1986)؛ مدال نقره مسابقات هنر گرافیک در سه سالانه تویوما (ژاپن 1991)؛ مدال طلای ششمین نمایشگاه بین المللی ADC در نیویورک (آمریکا 1992). این هنرمند فعالیت حرفه ای خودش رو به عنوان یک طراح مستقل از سال 1978 آغاز کرده و در زمینه تصویرسازی کتاب، طراحی گرافیک، چاپ  و تبلیغات تجاری مشغول به کار هست. از فعالیتهای دیگه این طراح میتونیم به همکاری با مجلات و روزنامه های معتبر لهستان از جمله Czytelnik, Rzeczpospolita, Gazeta Wyborca, Maski اشاره کنیم. برای مشاهده آثار این هنرمند میتونین از سایت rosocha.pl بازدید کنید.

فراخوان پوستر ورشو و انتخاب Wieslaw Rosocha

نظریه هیات ژوری این دوره نسبت به اثر Rosocha بسیار جالب توجه بوده: ” این اثر پیام بسیار قدرتمندی رو از جانب صاحب اثرش به عنوان یک پوستربه ارمغان آورده. لایه های شخصیتی ترسیم شده در پوستر و همینطور امتداد نگاه بین دو چشم، در مخاطب تاثیر بسیار شگرفی میگذاره. Rosocha نگاهی مشهودانه به هنر مدرن آوانت گارد داره و این نگاه بصورتی زیرکانه در چشمهای بکاربرده شده در پوستر خلق شده. شکل سرهای طراحی شده و همینطور فونت استفاده شده، ترکیب بندی بسیار مناسبی رو در پوستر ایجاد کرده. این پوستر از رنگهایی با کنتراست بالا یعنی سفید، خاکستری، مشکی و قرمز برای بیان مفهوم استفاده کرده و نگاهی خیره کننده با حضور چشمانی واقعی در طراحی پوستر، بسیار جذاب هست.”
در انتها به اسامی هنرمندان عزیز ایرانی که در این رویداد مهم به عنوان منتخب حضور داشتن اشاره میکنیم. هنرمندانی که با سعی و تلاشی ستودنی به مراحل بالاتر راه یافتن. برای این طراحان جوان آرزوی موفقیت در دوره های آینده رو داریم: عاطفه عاشوری / رضا باباجانی / مهدی فاتحی / محمد جمشیدی / مهدی مهدیان / سیدمهدی موسوی / بابک صفری

تا بارگذاری آرشیو تصاویر منتظر بمانید…..

 [justified_image_grid ids=”4227,4228,4229,4230,4231,4232,4233″]

ارسال یک پاسخ