پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

گزارشی از نمایشگاه آثار کارتون مجید داودی

0 187

تفکر و روایت گری در آثار کارتون مجید داودی 

مجید داودی هنرمندی است که فعالیت در زمینه کارتون و کاریکاتور رو بصورت خودآموخته و تجربی از سال 1383 آغاز کرده. حضور در بیش از سیصد جشنواره معتبر کاریکاتور داخلی و خارجی، همکاری با نشریات مختلف کشور، دریافت لوح تقدیر از سازمان ملل به خاطر فعالیت برای بیماران خاص و دریافت جایزه نقره مارکوسارتوره از فستیوال جهانی کارتون آماروستیکا ایتالیا، تنها بخشی از رزومه موفق این هنرمند خوش ذوق مشهدی است. آثار مجید داودی سرشار است از ایده، تفکر و اجرای مناسب. آثاری که گاها با تکنیک دیجیتال و یا اجرای دستی خلق شدن. آثاری که به کارتون نه فقط به دید طنز، بلکه همراه با  تفکر و داستان پردازی برای مخاطب نگاه میکنند.

 این هنرمند درباره کلیات نمایشگاه فعلی خودش که در خانه هنرمندان ایران در حال نمایش است گفت: “این آثار گلچینی از کارهای من در چهار سال گذشته است. یکی از اهداف مهم علاوه بر نمایش آثار، تغییر تفکر و ذهنیت مخاطبان راجع به هنر کارتون هست. تفکری که در مورد این هنر اکثرا به صورت خنده و طنز جا افتاده و من با یک نگاه جدید، سعی دارم تا نگرشی رو راجع به هنر کارتون ایجاد کنم و اون نگرش، ایجاد حس تفکر برای آثارم در مخاطب هست. من در هر فریم سعی کردم تا داستانی رو تعریف کنم. البته هنر داستان پردازی در کارتون مخفی هست و هدف من تغییر ذهنیت در مورد کارتون و ایجاد حسی از تفکر برای مخاطب هست. از این رو هست که مخاطبان آثار من معمولا بعد از ورود به نمایشگاه نمیخندن، بلکه تفکر میکنن، هم در مورد اثر و هم در مورد داستان کارتون.”

آثار کارتون مجید داودی در خانه هنرمندان ایران

مجید داودی در مورد تکنیک ارایه شده در آثار خود اینچنین بیان کرد که: “بعضی کارها بصورت سه بعدی اجرا شده. البته اتود اولیه بروی کاغذ طراحی میشه و بعد از اون در نرم افزارهای مناسب با ایجاد بافت و رنگ، اجرا و در نهایت به چاپ میرسه. برخی از آثار هم تکنیک دستی داشتن و بعد از اجرا بصورت فایل دیجیتالی چاپ شدن و تعدادی هم بصورت کاملا دستی اجرا و در نمایشگاه ارایه شدن. البته سعی کردم با تکنیکهای مختلف، حرف و ایده ای رو که لازم دارم به مخاطب انتقال بدم. بخاطر همین شما شاهد تنوع آثار با تکنیک های گوناگون هستین.
نمایشگاه آثار کارتون مجید داودی تا سیزدهم تیرماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران میزبان تمامی علاقه مندان و هنرمندان میباشد.

آثار کارتون مجید داودی در خانه هنرمندان ایران

ارسال یک پاسخ