پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

جشنواره ای برای جوانان: ساینا

0 354

اردیبهشت سال جاری، زمان شروع یک فراخوان با حضور جوانانی خلاق بود. یک تیم اجرایی با همکاری داورانی که با تلاش فراوان سعی در شکوفا کردن ایده‌ها و آثار جوانان سرزمین پارس و معرفی اونها داشتن. فراخوانی که با استقبالی فوق العاده در سرتاسر کشور روبرو شد.
فراخوان نمایشگاه گروهی طراحی نشانه “ساینا” که با موضوع آزاد در زمینه طراحی لوگو کلید خورد و هنرمندان بسیاری، آثار خودشون رو به این فراخوان ارسال کردن. هدف از برگزاری این فراخوان، همانطور که قبلا هم گفته شد، ایجاد بستری مناسب برای معرفی بخش‌های مهمی از طراحی گرافیک نظیر طراحی نشانه (لوگو) بود. همینطور حمایت از طراحان جوان،‌ برگزاری نشست‌های هنری و ایجاد جلسه تجزیه و تحلیل و نقد آثار شرکت‌کنندگان هم از اهداف دیگه این فراخوان بود که با موفقیت به اجرا رسید. از مجموع 2148 اثر ارسال شده به فراخوان از 237 شرکت کننده، 63 اثر از 42 طراح که جزو نفرات فینالیست بودند انتخاب شد. در ضمن 27 اثر از 9 طراح مدعو نیز همراه با آثار دیگر بروی دیوار جشنواره رفت. تمامی آثار در فرهنگسرای شفق، واقع در خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی به نمایش و برنامه همراه با سخنرانی دبیر جشنواره، رضا عـآلی، آغاز و هیات داوران و تیم اجرایی هم در این برنامه به بازدید کنندگان توضیحاتی رو ارایه کردند.
نتیجه برگزاری این فراخوان اثبات کرد که همکاری جوانان ایرانی میتونه ثمربخش واقع بشه و گام‌های مهمی رو برای گسترش بیشتر فرهنگ گرافیک، میشه براحتی برداشت. در ادامه نگاهی داریم به متن دبیر فراخوان جشنواره و معرفی آثار برگزیدگان.

(پوستر فراخوان ساینا: طراحی از وحید بهرامی، علیرضا بختیاری)

Untitled-1

اعضای هیات انتخاب و گروه اجرایی فراخوان ساینا:
رضا عـآلی، دبیر فراخوان ساینا – مدیر مسوول ماهنامه هنرهای تجسمی پآن آرت، محقق، نویسنده، طراح گرافیک و مدیر هنری آژانس تبلیغاتی آرتیمان
ایمان آل‌مظفر، هیات انتخاب آثار – متولد 1360، فارغ التحصیل گرافیک، طراح و مشاور بسته بندی، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیك ایران
کارنگ طیاری، هیات انتخاب آثار – متولد 1361، کارشناس گرافیک، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو انجمن طراحان پوستر تئاتر ایران
علیرضا بختیاری، هیات انتخاب آثار – متولد 1365، کارشناس گرافیک، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی
علی عمرانی، هیات انتخاب آثار – متولد 1366 ، کارشناس ارشد گرافیک، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
وحید بهرامی، هیات انتخاب آثار – متولد 1365، کارشناس گرافیک، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
مستوره سرحدی، دبیر اجرایی – متولد 1366، کارشناس ارشد گرافیک،  عضو انجمن علمی دانشگاه الزهرا

(از چپ به راست: علیرضا بختیاری، رضا عـآلی، ایمان آل مظفر، کارنگ طیاری، وحید بهرامی، علی عمرانی، مستوره سرحدی)

Sayna

گفتار دبیر جشنواره (رضا عـآلی)
گرافیک، هنری است که هر روز بیش از پیش به اهمیت آن در زمینه های فرهنگی و تجاری توجه میشود و در این بین حضور هنرمندان جوانی که با ذوق و سلیقه شگرف به فعالیت میپردازند، نوید از آینده ای روشن برای این عرصه میدهد. اما در این بین، طراحان علاوه بر حضور در دنیای کار، نیاز به معرفی شدن و نمایش آثارشان را نیز در دید عموم و محضر اساتید هنر به جهت نقد ، ایجاد ارتباط با سایر هنرمندان و ثبت بهتر آثار دارند. متاسفانه همواره مشکلاتی از قبیل نداشتن امکانات مالی و روابط برای شرکت در یک نمایشگاه وجود داشته تا آنجایی که ارائه تعدادی از آثار در یک فراخوان و یا یک گالری هر چند کوچک، آرزویی است محال برای برخی از هنرمندان.
در این بین تلاش جهت برگزاری یک فراخوان با موضوع لوگو و در پی آن معرفی هنرمندانی که آثار مناسبی دارند توسط یک تیم جوان برای نخستین بار شکل گرفت. تلاشی که با پشتیبانی و گاهی مخالفتهای بسیاری ازگروه ها، با موفقیت به انجام رسید. فراخوانی با عنوان “ساینا” برای کشف هرچه بیشتر استعدادهای جوان سرزمین پارس و معرفی بخش های مهمی از طراحی گرافیک نظیر لوگو.
فعالیت “ساینا” با تبلیغاتی گسترده در شبکه های اجتماعی و نیز وب سایت های فعال در عرصه هنر آغاز و آثار بسیار مناسبی از سرتاسر کشور به دفتر فراخوان از طریق ایمیل ارسال گردید. این آثار بعد از جمع آوری و دسته بندی، توسط هیات داوران که آنان نیز طراحانی مجرب و جوان در عرصه گرافیک بودند؛ بررسی و برترین طرح ها جهت معرفی در یک نمایشگاه مناسب با حضور اساتید مدعو گرافیک، انتخاب گردیدند و همانطور که امروز شاهد آن هستید، تلاش گروه “ساینا” بعد از چندین ماه کوشش مستمر به ثمر نشست و برگی به دفتر افتخارات هنر گرافیک ایران اضافه نمود.
“ساینا” فرصتی را برای درک هرچه بهتری از هنر و نیز ارتباطی بیشتر در میان اساتید و هنرمندان جوان ایجاد نمود و در آینده نیز شاهد برگزاری جشنواره های بیشتری از این گروه خلاق در راستای گسترش فرهنگ گرافیک هستیم. تقدیر و تشکر ما از هیات داوران این جشنواره آقایان ایمان آل‌مظفر، کارنگ طیاری، علیرضا بختیاری، وحید بهرامی، علی عمرانی و نیز تیم اجرایی خانم مستوره سرحدی و همچنین اساتیدی که با نظرات خود راهنمایی صحیح در این مسیر برای ما بودند، همیشگی است.

(بروشور فراخوان: طراحی از وحید بهرامی، علیرضا بختیاری)

Sayna

نفرات برگزیده فراخوان ساینا:
به راه‌یافتگان نهایی در جشنواره؛ گواهی شرکت اعطا و همینطور از برگزیدگان اول تا سوم، بعد از سخنرانی دبیر جشنواره، تـقدیر و لوح یادبود به نفر اول ارائه شد. نفرات اول تا سوم جشنواره ساینا بدین ترتیب اعلام و جوایز آنها نیز ارایه شد:
نفر اول: ابوذر محمدی از تهران، برنده تندیس نمایشگاه و لوح افتخار
نفر دوم: علی قریشی از تهران، برنده لوح تقدیر
نفر سوم: علی زیبایی از اصفهان، برنده لوح تقدیر

 

(آثار برگزیدگان جشنواره)

Sayna

ارسال یک پاسخ