پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

جهشی در گرافیک دیجیتال : Adobe CC

0 124

در کنفرانس ادوبی MAX، اخبار جدید ادوبی در زمینه تکنولوژی، بازاریابی و طراحی دیجیتال ارائه میشه. در این کنفرانس جوایزی هم برای مسابقاتی که ادوبی برگزار میکنه در شش گروه شامل: تبلیغات، ارتباطات، خلاقیت، موبایل، اینترنت و نشر دیجیتال به بهترین هنرمندان خلاق ارائه میشه.اما خبری که در کنفرانس امسال گفته شد، خیلی از کاربران رو شوکه کرد. اینکه نسخه جدیدی از محصولات ادوبی در راه هست و تماما تحت ابر دیجیتال قابل اجراست. این گزارش تمامی اتفاقات و صحبتهای انجام شده در MAX 2013 رو بطور کامل در اختیار شما میگذاره.

پان آرت

 ورود به دنیای جدید CC

شوک بزرگی به سبک ادوبی که خیلی از هنرمندان دیجیتال رو متحیر کرد، خبری بود که در سمینار خلاقیت Adobe MAX بوسیله مدیر ارشد اجرایی David Wadhwani مطرح شد. در این سمینار اخبار و اطلاعات پروژه‌های جدید ادوبی که در حال پیشرفت هست به شرکت کنندگان ارائه میشه.طبق صحبت های ایشون، نسخه های جدید از برنامه های CS دیگه تولید نمیشه و اکثر برنامه‌های گرافیک و دیجیتال ادوبی تحت ابر دیجیتال با عنوان مخفف CC یا همون Creative Cloud در انتهای خرداد ماه به بازار عرضه میشن. با متوقف شدن خط تولید CS6 و تبدیل به CC، ادوبی برای دسترسی کاربران ماهیانه مبلغی رو دریافت میکنه تا بتونن از طریق سرور اختصاصی خودش یعنی ابر دیجیتال به برنامه های طراحی و نشر دسترسی داشته باشن. در ضمن برای کاربران دیگه که تمایلی به نسخه های جدید ندارن، آپدیتهایی برای فتوشاپ، دریم‌ویور و افترافکت در سایت ادوبی ارایه میشه.همونطور که در نسخه های پیشین مجله میلیاردها بار!!! در مورد آینده دیجیتال گفتیم، ادوبی با وارد کردن بحثی بنام ابر دیجیتال گامهای مهمی رو در دنیال گرافیک و تبلیغات برداشت. منظور از ابر، همون هاست یا سامانه ای هست که شما از طریق اینترنت و پروفایلی که تعریف کردین به سرور ادوبی متصل میشین. این ابر نقش کامپیوتر پرقدرت با فضایی بسیار مناسب رو برای شما ایفا میکنه. یعنی اگر کامپیوتر دسکتاپ شما هم ضعیف باشه و توانایی نصب برنامه های گرافیک ادوبی رو نداشته باشین، از طریق این ابر و سخت افزار فوق العاده اون میتونین براحتی کارها رو انجام بدین و البته اینترنت پرسرعتی لازم دارین که این هم اصلا دوشواری نداره!.

جذب کاربران به سمت CC

با ورود ابر دیجیتال CC، کمتر کسی میتونست حدس بزنه که این سامانه کنترل همه برنامه های ادوبی رو بدست میگیره و از طرفی فایلهای شما رو هم نظارت میکنه. اینکه ادوبی چقدر تلاش کرد تا پیش نیازهای لازم برای ورود کاربران به دنیای ابر خودش رو مطرح کنه جالبه. اولین قدم خرید سایتی به اسم Behance بود که در نسخه های قبلی کاملا در مورد اون اطلاعات داده شد. این سایت به هنرمندان اجازه ساخت پروفایل و آپلود کارهاشون رو میداد. البته تعداد کاربران این سایت برای ادوبی مهمتر از ساخت پروفایل دیجیتال یا همون Portfolio بود. بالای پانزده هزار کاربر جدید به سامانه ابر منتقل شدن و ادوبی برای به ثمر رسوندن این اتفاق، فضایی رایگان به کاربران بیهانز ارایه کرد که همشون رو با رضایت به سمت خودش بکشه. و مثل همیشه فقط بیهانز نبود، چون این سایت برای چندین سایت دیگه مثل AdWeek که برنامه تبلیغاتی و هنری ارایه میده، کارهایی مثل ساخت پورتفولیو رو هم انجام داده بود. پس همه همکاران بیهانز هم یواش یواش به ادوبی متصل شدن.

گام بعدی ادوبی جذب طراحان و هنرمندان از سرتاسر دنیا بواسطه برگزاری مسابقات جهانی ادوبی بود که در نسخه دوم شرح دادیم. ادوبی مسابقاتی با جوایز عجیب مثلا سفر به نیویورک و اقامت چند روزه در هتلی مجلل برای شرکت در همایش های گرافیک برگزار کرد و بواسطه این مسابقه تمامی طراحان رو مجبور میکرد که تحت ابر دیجیتال و با برنامه های آنلاین کارهای خودشون رو ارایه بدن و در مسابقه شرکت کنن.از کارهای دیگه ادوبی برای تبلیغ ابر و در نهایت وابسته کردن کاربران به این دنیای جدید میتونیم به برگزاری همایش دیجیتال SUMMIT (شرح در نسخه اول)، برگزاری مسابقات ADAA و جذب طراحان از سرتاسر دنیا (شرح در نسخه دوم)، همایش دنیای چندرسانه ای و بازاریابی SXSW (شرح در نسخه سوم)، معرفی امکانات بازاریابی و تبلیغات تحت ابر دیجیتال (شرح در نسخه چهارم) و معرفی نرم افزارهایی مثل لایت روم در همایش MAX و سایر نرم افزارهای جدید (شرح در نسخه پنجم) اشاره کنیم.تمامی این موارد کاملا نشون دهنده این هست که ادوبی تصمیم عجولانه ای نگرفته و سیاست‌های خودش رو مبنی بر جذب کاربران بدرستی انجام داده. این مورد رو از اونجایی میگیم که هشتاد درصد کاربرانی که تا بحال با ادوبی و برنامه های اون در سرتاسر دنیا کار کردن، از تغییر نسخه به ابر دیجیتال کاملا راضی هستن و احتمالا بشه حدس زد بیست درصد مانده از کدوم کشورها هستن که مخالفت خودشون رو صمیمانه ابراز کردن. از همه مهمتر پیش بینی های گروه مجله هم که دایم به دوستان تاکید میکرد آینده دنیای گرافیک، تبلیغات، نشر دیجیتال و بازاریابی به دست ادوبی هست درست از آب دراومد!!!

جهشی در گرافیک دیجیتال: Adobe CC

نگرانی کاربران برای ورود به CC

بهرحال با وارد شدن به این تصمیم بزرگ و کارهایی که این شرکت قبلا برای آماده کردن کاربران انجام داده بود، حرفهای بسیاری هم بوجود اومد. گروهی مخالف این روند بودن چون در تمام دنیا از اینترنت پرسرعت خبری نیست. و البته گروهی که اکثریت رو تشکیل میدادن، از لحاظ مالی و سیستم سخت افزاری حرکت ادوبی رو کاری جسورانه و فوق العاده میدونن. در اینباره مدیر ارشد بازاریابی ادوبی یعنی Scott Morris اینطور دیدگاه شرکت خودش رو بیان میکنه:
” این تصمیمی بزرگ از طرف شرکت ادوبی برای متمایل کردن کاربران به سمت ابر دیجیتال هست. این تصمیم خیلی سخت تر و حتی جسورانه تر از تصمیمی بود که ما برای ساخت مجموعه جدید CS در سالها قبل داشتیم و مطمئن هستیم بحث و جدلهای بسیاری رو بهمراه داره. بهرحال ما مطمئن هستیم کاربران مخالف هم در آینده به سمت ابر دیجیتال تمایل پیدا میکنن و تمامی نارضایتی ها بخاطر منسوخ شدن CS از بین خواهد رفت. “
طبق آماری که ادوبی منتشر کرده در سال گذشته که خبر تولید ابر دیجیتال تازه براه افتاده بود، بیش از نیم میلیون کاربر ثبت نام و حق عضویت خودشون رو برای ورود به ابر دیجیتال ثبت کردن و این تعداد با حضور بیش از دومیلیون کاربر دیگه تا پایان سال 2012 میلادی ادامه یافته. حالا بعد از خرید بیهانز و گسترش روابط ادوبی از AdWeek گرفته تا Facebook این تعداد برای ابتدای تیرماه یعنی زمان ورود CC خیلی خیلی بیشتر میشه. امکاناتی که ادوبی برای ابر دیجیتال در اواخر سال گذشته میلادی ارایه کرد اونقدری بود که کاربران لذت ورود به ابر رو از دست ندن. در این ثبت‌نام کاربران میتونستن فایلهای خودشون رو به اشتراک بگذارن و بدون نگرانی از فضای هارد، تمامی فایلها رو بروی هاست ادوبی ذخیره کنن. اشتراک فایلهای ذخیره سازی از MAC و Windows گرفته تا Behance  و IOS و سیستمهای آنلاین هم امکان پذیر هست.

جهشی در گرافیک دیجیتال: Adobe CC

پیشرفتهای انجام شده در CC

اتفاقی که باید بیفته این هست که هر کاربر دلیلی برای ورود به CC لازم داره. اینکه ماهیانه هزینه ای پرداخت بشه و فایلها هم دست ادوبی بمونه، برای کاربر خیلی سخت و گرون هست. مگر اینکه امکانات ارایه شده بقدری باشه که هنرمندان نتونن جلوی هیجان خودشون رو بگیرن و وارد این سامانه بشن.
اولین قدمی که ادوبی برای هنرمندان برداشت تا این بندگان خدا رو راضی کنه به ابر قدم بگذارن،‌ تغییر نامی بود که در برنامه داد. اصطلاح CC که خلاصه شده Creative Cloud هست، خودش نشون دهنده تغییراتی کلی برای کاربران بود. چون کاربران حدود یکسالی با امکانات ابر دیجیتال، از فضای هاست وسیع با سرعت بالا گرفته تا امکانات اشتراک و ذخیره سازی فایلها؛ آشنا شده بودن و معلوم بود که علاقه به ابر میتونه در تغییر نام هم کاربران رو شوکه کنه و به اونها امید امکانات جدیدتری رو بده.
ادوبی در یکسالی هم که گذشت؛ کلی امکانات رو فقط از طریق ابر ایجاد کرده بود. این امکانات شامل ارایه نسخه های آپدیت شده بعضی از برنامه ها مثل Edge, Muse و حتی Analyzor و Idea که همگی این موارد رو در نسخه چهارم ماهنامه معرفی کردیم بود. حتی برخی از پلاگینزها مخصوص طراحی وب و یا خروجی های نشر دیجیتال بودن که  فقط تحت ابر امکان اجرا داشتن. در ضمن این امکانات خودشون رو با HTML5 هم تطبیق دادن و در آینده تمامی طراحان وب مجبور هستن برای پیشرفت خودشون از برنامه های طراحی وب ادوبی که همگی تحت ابر کار میکنن استفاده کنن.
از کارهای دیگه ادوبی، تحفیف هایی هست که برای ورود به دنیای جدیدش میده. برای ورود به سامانه ابر، حق عضویت ماهانه 70 دلار همراه با ارایه حجمی 100گیگابایتی بعلاوه کلی امکانات رایگان اشتراک گذاری در بیهانز و شبکه ادوبی تعریف شده. این هزینه برای خیلی کاربران بهتر از نسخه های قبل هست. چون در CS، کاربران علاوه بر اینکه مجبور بودن برنامه های ادوبی رو جداگانه با هزینه های خیلی بالای 400 دلار خریداری کنن،‌ برای آپدیت کردن محصولات باید ماهیانه 40 دلار هم جداگانه میدادن. حالا کل هزینه ها با ماهیانه 70 دلار تموم میشه. البته این هزینه ها برای هر برنامه هم تعریف شده. مثلا برای فتوشاپ میتونین 20 دلار در ماه بدین و فقط هم از همون برنامه استفاده کنین. کوپن های تخفیفی هم برای اساتید دانشگاه، هنرمندان مشترک در بیهانز، نفراتی که در ADAA مقام کسب میکنن و حتی افراد منتخب SUMMIT که همگی از برنامه های ادوبی هستن در نظر گرفته شده و تمامی اینها باعث میشه رضایت از ورود به CC برای اکثریت ایجاد بشه.
از لحاظ سخت افزاری و فضای ذخیره سازی هم نیازی به هارد،‌ سیستم پیشرفته و تمامی نرم‌افزارها بروی سیستم عامل نیست. البته این موارد برای ما ایرانیان تا حدی بی معنی هست، چون با هزار تومان ناقابل کل مجموعه ادوبی رو از سرکوچه خریداری میکنیم و نیازی به آپدیت یا حق عضویت هم نداشتیم و نخواهیم داشت.
از لحاظ تبلیغاتی، شرکت ادوبی فقط مواردی رو برای هر نرم افزار معرفی کرده. مثلا برای فتوشاپ امکاناتی مثل گرفتن Blur حرکتی در زمان عکاسی بصورت فیلتر ارایه شده. برای ایندیزاین امکان خروجی به HTML5  و یا در ایلاستریتور Brush های ویژه برای تصویرسازی دیجیتال تعریف شده. برای سایر موارد باید کمی صبور باشیم تا اوایل تیرماه که رونمایی از تمامی محصولات ادوبی تحت ابر دیجیتال انجام میشه.

منتشر شده در نسخه ششم ماهنامه دیجیتال هنرهای تجسمی پآن آرت

 

ارسال یک پاسخ