پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

رنگ های جاویدان

0 234

معرفی نه رنگ جاویدان و دلایل انتخاب و کاربردی بودن آنها در جهان

رنگهای بسیار زیادی در طول سالها تبدیل به یک سمبل و نماد شدن. رنگهایی که هم در زندگی و هم در روحیه افراد بسیار تاثیر گذار هستن. گاهی این رنگها بخاطر یک رویداد و گاهی هم بخاطر تبلیغات یک شرکت به شهرت رسیدن. در اینجا نه رنگ جاویدان که فکر نکنیم بشه اونها رو از لحاظ معنایی و کاربردی تغییر داد، بررسی میکنیم.

قرمز به نشانه ایست
نشانه ای هست که برای اولین بار در دیترویت ایالت میشیگان به کار گرفته شد. اولین نشان “ایست” از شکل امروزیش خیلی کوچک تر بود و پس زمینه ی سفیدی داشت که با حروف مشکی روی اون نوشته شده بود “ایست” . در سال 1942 رنگ پس زمینه از سفید به زرد تغییر میکنه و در سال 1954 اداره فدرال بزرگراه های ایالات متحده، دفترچه راهنمای حمل و نقل یک پارچه ی وسایل نقلیه رو چاپ میکنه. در اون دفترچه برای نخستین بار نشان “ایست” به شکل امروزی و با رنگ قرمز و یک نوار سفید معرفی میشه و تا به امروز هم به همون حالت کاربرد داشته.

 رنگ های جاویدان و  دلایل انتخاب آنها

 آبی برای پسران و صورتی برای دختران
اختصاص رنگ برای جنسیت یک سنت قرن بیستمی هست. در اون زمان بنا به سنت، رنگ صورتی که قرمز کم رنگ و یاد آور رنگ خون و قدرت به شمار می رفته، رنگ پسران بوده و رنگ آبی که لطیف تر و مطبوع تر به شمار میومده برای دختران در نظر گرفته میشده. این سنت اندک اندک تغییر میکنه تا جایی که کاملن برعکس میشه و از سال 1950 رنگ صورتی برای دختران و آبی برای پسران به صورت یک پارچه استفاده شد.

جمهوری خواهان قرمز و دموکرات های آبی
تا پیش ار انتخابات سال 2000 هیچ رنگ خاصی برای تفکیک جناح های سیاسی آمریکا مقرر نشده بود. استفاده از طرح های مبتنی بر رنگ با ترویج استفاده از تلویزیون های رنگی در سال 1960 متداول و با گسترش روزنا مه های رنگی همه گیر تر میشه. اول بخاطر انتخاب شبکه NBC در سال 1984 قرمز نماد دموکرات ها و آبی نماد جمهوری خواهان میشه. در حالی که این انتخاب رنگ بوسیله بسیاری از مجلات خبری هم مورد استفاده قرار می گرفت. شبکه ی CBS برعکس عمل کرد و رنگ آبی رو برای دموکرات ها و قرمز رو برای جمهوری خواهان استفاده میکنه؛ اما تا انتخابات 1996 هیچ رنگ خاصی برای احزاب ایالات متحده به جهان معرفی نشده بود. در سال 2000 برای نخستین بار تمام رسانه ها برای معرفی احزاب از رنگ های واحد استفاده کردند: قرمز برای جمهوری خواهان و آبی برای دموکرات ها.

 رنگ سبز دلار آمریکا
استفاده ی عمومی از پول کاغذی در آمریکا از سال 1861 آغاز شد. به دلیل فشار مالی جنگ های داخلی، کنگره به وزارت خزانه داری دستور میده تا اسکناس های بدون پشتوانه مالی چاپ بکنن. این اسکناس ها به دلیل رنگ سبزشان به “پشت سبز” معروف شدند. زمانی که اسکناس های کوچک رایج امروز در سال 1929 معرفی شدن، دفتر چاپ و ضرب پول به استفاده از جوهر سبز ادامه میده. سه دلیل برای این تصمیم گیری وجود داشت؛ اول در دسترس بودن رنگ دانه های اون به مقادیر بالا، دوم مقاومت بالای این رنگ در برابر تغییرات فیزیکی و شیمیایی، و سوم نظر روانشناسان اجتماعی مبنی بر اینکه رابطه ی رنگ سبز با ایجاد حس پایداری و ثبات دولت در مردم وجود داره.

 رنگ های جاویدان و  دلایل انتخاب آنها

 مشکی نماد عذا
مطالعات نشون میده که بیشتر رنگ ها معانی مثبتی رو القا می کنن. حتی زمانی که رنگی نمایانگر حس منفی باشه تا در جایگاه ویژه اش قرار نگیره نماد اون رویداد نیست. در فرهنگ غرب رنگ سیاه نماد عذا هست. انتخاب این رنگ شاید به این دلیل باشه که وقتی عناصر در طبیعت از بین میرن رنگ سیاه به خودشون میگیرن. همینطور سیاه رنگ ناشناخته ها است، از اونجایی که تاریکی پنهان کننده هست. در بیشتر فرهنگ ها  هم مردم درک منفی از رنگ سیاه دارن.

آبی آسمانی
اولین نکته ی قابل ذکر اینه که خورشید منبع بسیار قوی نوره که از ماه هزاران بار نورانی تر هست. نکته ی دوم اینه که اتم های نیتروژن و اکسیژن موجود در اتمسفر بر اثر برخورد شعاع های نور خورشید تغییر می کنن. وقتی که نور از بین اجسامی که با یک دهم طول موج خودش رو دارن عبور می کنه، پدیده ی “پخش نور” اتفاق میفته. نور خورشید از تمامی طیف های رنگی نور تشکیل شده، اما بخاطر عناصر موجود در اتمسفر، پس از عبور این نور از جو زمین، رنگ آبی غالب میشه. بخاطر همین وقتی که دریک روز آفتابی به آسمان نگاه میکنین و خورشید مثل صفحه ای نورانی در حال درخشیدن هست، رنگ آبی آسمان به دلیل تاثیر برخورد نور خورشید با اتم های داخل جو است که نورآبی رنگ رو به سوی شما تابش میده.

 قرمز جذاب اسمارتیزهای M&M
کمپانی “شکلات مارس” از سال 1941 مشغول تولید اسمارتیزهایی با نشان تجاری M&M میشه. شایعات زیادی درباره ی رنگ این اسمارتیزها وجود داشت: اگر آخرین شکلات قرمز باشه و آرزویی بکنی حتما آرزوی شما برآورده میشه، اگر آخرین اسمارتیز زرد بود مریض میشی و باید در خونه بمونی، اسمارتیزهای نارنجی خوش شانسی میارن و قهوه ای ها بدشانسی. البته کمپانی مارس گفته که این شایعات رو مصرف کنندگان به وجود آوردن نه خود شرکت. اما بخاطر همین شایعات، اسمارتیزهای این شرکت با رنگ قرمز به شهرتی جهانی میرسن.

 رنگ های جاویدان و  دلایل انتخاب آنها

 رنگ سبز تابلوهای جاده ای
در سال 1954 پانرده صفحه به دفترچه راهنمای حمل و نقل یک پارچه ی وسایل نقلیه ایالات متحده اضافه میشه که شامل 47 اصلاحیه و توضیح مختصری برای هر کدوم بودن. این دفترچه شامل علائم قانونی و هشدارها در بزرگراه های بین ایالتی بود. در این راهنما استفاده از حروف سفید روی پس زمینه ی سبز در تابلوهای اطلاعاتی برای نخستین بار معرفی شد و همینطور استفاده از سایر رنگها در تابلوهای راهنمایی ایجاد شد. مثلا پس زمینه آبی با نوشته سفید برای اماکن ویژه بارگیری یا پمپ بنزین ها.

 پرچم سفید، نشان تسلیم
پرچم سفید نشان شناخته شده ی بین المللی آتش بس و درخواست مذاکرات بوده و از زمان قدیم به عنوان علامت تسلیم به شمار میرفته. پرچم سفید نشانگر اون هست که کسی برای مذاکرات آمده و هیچوقت به کسی که پرچم سفید رو در دست داره نباید شلیک کرد. استفاده از پرچم سفید در کنوانسیون ژنو هم ذکر شده. این پرچم ابتدا در دوران امپراطوری روم باستان رایج بوده و پس از اون جهانی شده.

رنگ های جاویدان و  دلایل انتخاب آنها

ارسال یک پاسخ