پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

روز سعدی و پوستر بزرگداشت استاد سخن در شیراز

742

روز سعدی و پوستر بزرگداشت استاد سخن در شیراز

شیراز ، اردیبهشت پر رمز و راز خودش رو با بزرگداشت سعدی آغاز میکنه . تقویم رو که ورق می زنیم ، اول اردیبهشت ماه روز سعدی و بزرگداشت این شاعر سخن سرای ارجمند ایران است. شخصی که آوازه سخنش به خاطر نظم و نثر آهنگین ، توجه به اخلاق و فرزانگی و روح ایرانی جهانگیر شده.
در این روز مجامع فرهنگی مختلفی در ایران و برخی از کشورهای جهان در تکریم ارزش های بزرگ این نادره تاریخ ادب فارسی که به حق لقب (( استاد سخن )) شایسته و برازنده ایشون هست ، برنامه های خاصی رو تدارک دیدن و به اجرا در آوردند که از جمله اونها انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس هست که دوره جدید فعالیت خودش رو در روزهای آتی آغاز میکنه. این انجمن از سازمان های تاسیس شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به لحاظ ساختاری تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هست . انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس مناسب دید همزمان با روز بزرگداشت سعدی شیرازی ، پنجره فعالیت خودش رو با رونمایی از پوستر روز سعدی بر روی دوستداران فرهنگ آغاز کنه .
پوریا عریانی ، طراح گرافیک این پوستر در مورد روند سفارش و نحوه شکل گیری اون بیان میکنه که: ” وقتی که پیشنهاد طراحی پوستر روز سعدی داده شد تا زمانی که میبایست اثری در خور ، تحویل بشه ؛ چند ساعتی بیشتر وقت نبود.  محدودیت زمان ، موضوع کار و شرایط احیای مجدد نهاد سفارش دهنده همه و همه حساسیت کار رو بالا می بُرد . براساس شناختی که از شخصیت سعدی داشتم ، می دونستم که این بزرگمرد فرزانه پیام آور و سفیر انسانیت ، همبستگی و همزیستی هست . در آثارش همواره سعی در بیان مهم ترین مسایل انسانی و اخلاقی داشته و مواردی مثل عدل ، احسان ، عشق ، تواضع ، شکر و … رو در اوج اثربخشی ، مطرح کرده. پس سعی ام بر این بود تا در پوستری که طراحی میشه مجموعه ای از تنوع موارد ذکر شده و از اون مهم تر روح ، هویت و فرهنگ ایرانی به خوبی نشون داده بشه . به این امید که کاری باشه در خور فرهنگ و ادبیات گران سنگ این مرز و بوم . “

پوستر روز سعدی و بزرگداشت فرهنگی استاد سخن در شیراز

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.