پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

راهنمای کامل و گام به گام ساخت برند شخصی – قسمت اول

197

قسمت اول در ساخت برند شخصی : تصویر ذهنی ارائه شده از خودتون رو تغییر بدین

«برند شخصی» به دلایل زیادی مترادفه با شهرت و اعتبار شما! برند شخصی نشون‌دهنده اینه که افراد جامعه شما رو به عنوان یک صاحب تجارت و شرکت یا نماینده یک ایده، سازمان، یا فعالیت چطور نگاه میکنن. آیا شما یک نابغه‌اید؟ یک کارشناس هستین؟ قابل اعتمادین؟ چه چیزی ارائه میکنین؟ چه مسئولیتی رو عهده دار هستین؟ چه مفاهیمی به ذهن افراد خطور میکنه به محض اینکه اسم شما رو میشنون؟
زمانی که برند شخصی دارید، مردم اسم شما رو به رسمیت میشناسن و به اون چیزی که انجام میدین، ارائه میکنین و به اون چیزی که هستین، علاقه نشون میدن. در آموزشی که ارائه میشه، ابزارهایی برای ایجاد و ارتقای برند شخصی شما معرفی میشه. در ادامه، مراحل برندسازی شخصی رو یاد میگیرین؛ اونها رو تا حد امکان و توان اجرا کنید و نتایج فوق‌العاده اون رو بعد مدتی به چشم خودتون خواهید دید. این آموزش رو به عنوان راهنمایی فشرده و کامل همیشه با خودتون داشته باشین و از رهنمودهای اون برای ارتقای برند شخصیتون سود ببرین. موفقیت روز افزون شما آرزوی قلبی ماست. امیدواریم به اهداف و آرزوهای خودتون برسید و اون روز ما رو هم در جشنتون شریک کنید.

راهنمای کامل ساخت برند شخصی

1- برای رسیدن به شهرت، دنبال هر روشی برای تبلیغ خودتون نباشید
درست فهمیدین، چیز مهمی به نام شهرت منفی یا سوء شهرت وجود داره. اگه از روشهای نامناسب برای معروف شدن خودتون استفاده کنید، ممکنه بعضی مواقع جواب بگیرید و باعث بشه قوی‌تر به نظر بیاین، اما بیشتر مواقع منجر به از بین رفتن شهرت و اعتبارتون هم میشه. اگه میخواین مردم شما رو با جدیت به خاطر بیارن و اگه میخواین شهرتی بدون کم و کاست به دست بیارین، از اجرا و انجام نمایش‌های تبلیغاتی با ریسک بالا اجتناب کنید و یا کارهای نامناسب و زننده‌ای که جلب توجه میکنه رو انجام ندین. اگه این کارها و اتفاقات نامناسب انجام بشه، اون وقت باید بیشتر و فعالانه‌تر و سخت‌تر از اون چیزی که انتظار میره کار کنین تا موقعیت قبلی که خدشه دار شده رو برگردونین و به جهت درست هدایت کنین. افرادی که به وسوسه روش‌های سریع تبلیغ برای رسیدن به شهرت (البته شهرت منفی) غلبه میکنن و از استعدادها و بنیه علمی و عملی محکم و قویِ خودشون برای رسیدن به شهرت درست استفاده میکنن، به زودی به یک موفقیت واقعی در شهرت میرسن. موفقیتی پایدار و همیشگی!

2- در مورد ارزش‌های پایه‌ای‌تون تصمیم بگیرین و اونها رو انتشار بدین
دوست دارین مشتریان اصلی یا مشتریان بالقوه شما چطوری در موردتون فکر کنن؟ از اونجایی که برند شخصی شما از افکار و حرفها و واکنش‌های بقیه افراد جامعه به وجود میآد، اینکه حضور خودتون رو چطور به مردم اطلاع رسانی کنین خیلی مهمه. این چیزیه که شما بر اون کنترل دارین. میتونین تصمیم بگیرین که دوست دارین مردم چطور شما رو ببینن و بعد روی این تصویر کار کنین تا به همون صورت در نظر عموم قرار بگیرین. ارزش‌ها ساده‌ترین چیزهایی هستن که میشه اونها رو به مردم نشون داد و با اونها آشناشون کرد. پس دقیقن از همین جا شروع کنین. آیا شما هم جزو کسانی هستین که اخلاق رو بر هر چیزی ترجیح میدن و اون رو در راس هر کاری قرار میدن؟ و هر ارزش مثبت دیگه‌ای که به اون اعتقاد دارین رو میتونین به مردم نشون بدین؟

3- در کار خودتون بهترین باشین
اگه میخواین یک دوره آموزشی گرون‌قیمت نقاشی با آبرنگ برگزار کنین، باید به عنوان فردی دیده بشین که توانایی تدریس به دیگران در این زمینه رو داره. اگه میخواین برای کار طراحی، یک قرارداد گرون‌قیمت با مشتری ببندین یا اصلن در یک شرکت رده بالا با حقوق عالی استخدام بشین، باید به عنوان یک استعداد کامل و کم نظیر با نگرشی حرفه‌ای (که نباید چنین فردی رو از دست داد) دیده بشین. هر برند خوبی مستلزم مفهوم مهارت و خبرگی هست. برند نایک خودش رو به عنوان یک متخصص در تولید لباس و کفش‌های ورزشیِ باکیفیت و شیک معرفی میکنه. جرمی کلارکسون (مجری برنامه تخته گاز) متخصص و کارشناس در زمینه اتومبیله. اگه به توصیه‌های بازاریابی که جسته و گریخته میخونین و میشنوین علاقه‌مند نیستین، پس یادتون باشه این درک رو ایجاد کنین که شما در کاری که انجام میدین عالی هستین.
به یادگیری و آپدیت کردن دانش و آگاهی‌تون ادامه بدین، به ویژه اگه تخصص شما بر پایه محیط دنیای آنلاین باشه. هر روز تغییر و تحولات زیادی در دنیای وب اتفاق میفته. اگه شما دو سال پیش متخصص بودین اما از اون موقع دست از یادگیری و به چالش کشیدن خودتون برداشتین، دیگه یک متخصص محسوب نمیشین.

4- شخصیت خودتون رو به بازار عرضه کنین
برندسازی شخصی، اساسن فروش شخصیت شماست به دیگران. شما باید در مورد شیوه رفتار و کارهایی که انجام میدین به دقت فکر کنین. باید شخصیتی داشته باشین که به راحتی قابل شناسایی باشه، به طوری که مردم به آسونی احساس کنن شخص شما رو می شناسن، حتی اگه هرگز شما رو ندیده باشن. شیوه و سبک ارائه خودتون، باید به اندازه بقیه جوانب و ظواهر برند شخصی شما، منحصر به فرد و خاص باشه. این جمله به این معنا نیست که بشینید و فکرهای آشفته در مورد این داشته باشین که چطور میشه متفاوت بود!. اگه فعالانه از فرد دیگه‌ای پیروی و تقلید نکنین، این امر به طور طبیعی اتفاق میفته.
مثل استفان کولبرت، معمولن مهربان و پرشور هستین؟ مثل راشل مادو آدم شوخ طبع و بامزه‌ای هستین؟ مثل گلن بک دارای اعتماد به نفس و شخصیتی مبارز هستین؟ امیدواریم هیچ کدوم از اینها نباشین، یا حداقل به همین شیوه مثل اونها نباشین. شما فقط میخواین خودتون باشید نه مثل شخص دیگه.

پویا روحی درباره نویسنده: پویا روحی ؛ مشاور تبلیغات مدرن، موسس و مدیر تیم پدید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.