پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

سینا پاکزاد کسری – تصویرساز دیجیتال

0 460

آشنایی سینا با استاد شالچی در سال 79 و افتخار حضورش در كلاس‌های استاد مهرداد خطائی در سال 1381 تاثیر بسزایی در روند شكل گیری دیدگاه و زندگی حرفه‌ای این هنرمند داشت. سینا از سال 82  فعالیت حرفه‌ای خودش را آغاز و به عنوان طراح گرافیك با انتشارات مختلف از جمله نشر میترا همكاری كرد. در سال 83 وارد دانشگاه علم و فرهنگ شد و در رشته گرافیك به تحصیل پرداخت. در دوران تحصیل آشنایی با اساتیدی همچون مرحومه سركار خانم ورامینی، ابوالفضل همتی آهویی، كورش پارسا نژاد و فرزاد ادیبی دیدگاه و روند كاری او را پخته‌تر کرد.
آغاز به همكاری با استودیو “هورخش” در سال 1387 به عنوان طراح گرافیك، طراح ایده و تصویرگر و فعالیتهای مشترك با اعضاء استودیو، باعث تولید آثار قابل توجهی شد كه در نهایت منجر به آشنایی با امیر زند گشت. در طی این آشنایی  گروه تصویر‌سازی و طراحی ایده “BONOTISS” شکل گرفت و با گذشت زمان و خلق آثار قابل تحسین، این گروه جایگاه هنری خودش رو محکم تر کرد.
سینا در سال 1390 وارد دانشگاه هنر تهران شد و در رشته‌ی كارگردانی تصویر متحرك (انیمیشن) در مقطع كارشناسی ارشد به ادامه تحصیل پرداخت. تحصیل در این رشته، باعث آشنایی با اصول و  ظرایف فیلمسازی و پویا‌نمایی شد، كه همیشه به عنوان تجربه ای جدید و نگاهی نو، او را در خلق آثارش همراهی می‌کند. چــاپ و انـتشار آثـار ایـن هـنرمنـــد در كــــتاب “Prime-The Definitive Art Collection”- 3DTotal  و به دنبال آن در مجموعه‌ی “PRIME WARS” در سال 2012 وجهه‌ی بین المللی او را تقویت كرد.
در حال حاضر سینا پاكزاد كسری به عنوان طراح‌ایده و تصویرساز مستقل، با شركت‌ها، انتشارات و هنرمندان داخلی و خارجی مشغول به همكاری می‌باشد. در ادامه به بررسی آثار این هنرمندان جوان میپردازیم و نقطه نظرات ایشون رو در مورد هنر دیجیتال خواهیم خواند.

سينا پاكزاد كسری

تصويرگر و طراح ايده (Illustrator & Concept Designer)
متولد 1365 تهران
فارغ التحصیل کارشناسی ارتباط تصویری(گرافیک) از دانشگاه سراسری علم و فرهنگ 1383- 1388
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تصویر متحرک (انیمیشن) از دانشگاه هنر تهران 1390- 1392
sinapakzadkasra@gmail.com – sinakasra.cghub.com – sinakasra.deviantart.com

سینا پاکزاد کسری

هنرمند دیجیتال از دید شما به چه فردی گفته می شه؟
به نظر من هنرمند دیجیتال به هنرمندی گفته می‌شه كه از فناوری‌های دیجیتال در ساخت، پردازش، مونتاژ، تولید و نمایش، جهت خلقِ  بخش یا كل اثر هنری بهره میگیره؛ هنرهای مانند: Digital Photography, 3-Dimensional art, Digital Installation art, Photo Manipulation, Motion Graphic, Digital Illustration, Digital Painting  و … که در حیطه هنرهای دیجیتال قرار می‌گیرند. این هنرها  بخصوص در عصر حاضر بسیار فراگیر شده و روز به روز شاهد رشد و پیشرفت اونها در بخش‌ها و رشته‌های مختلف هستیم و همینطور فناوری دیجیتال چنان با هنر و صنعتِ امروز آمیخته شده كه طیف وسیعی از اون مثل سینما، موسیقی، انیمیشن، نقاشی، تصویر سازی و… رو پوشش میده .هر چند نزدیك به 6 دهه از عمر هنر دیجیتال می‌گذره، اما هنوز شاهد تجربه‌ها و ابداعاتی نو در این زمینه هستیم و این نو آوری‌ها بی شك در آینده‌ای نه چندان دور ما رو بیش از پیش متحیر میکنه.

اولین بار چطور وارد دنیای هنرهای دیجیتال شدید؟
…. من اولین بار از طریق طراحی گرافیك (Graphic Design) وارد دنیای هنرهای دیجیتال شدم. در اون دوران من بیشتر با تایپوگرافی (Typography) و عناصر گرافیكی سر و كار داشتم و فعالیتم بیشتر در حوزه ی طراحی گرافیك بود.

از سبك و نوع طراحی خودتون در دیجیتال آرت توضیح بدین؟
در رابطه با شیوه ی اجرا، خُـب این خیلی بستگی به كاری كه سفارش داده می‌شه و  حسی که می بایست انتقال داده بشه داره؛ تكنیك و شیوه ی اجرا متناسب با موضوع و مفهومی كه كار قرار هست معرفی كنه انتخاب می شه.
من چون قبلا با گواش و اكریلیك كار تصویرگری انجام می دادم، شخصا به نوع خاصی از ضربه قلم‌ها و تاش گذاری علاقه دارم و سعی می‌كنم كه اون‌ها رو در كار دیجیتال هم حفظ كنم. البته چون نقاشی و تصویر سازی دیجیتال، ریخت و پاش و دردسرهای كارِ دستی رو نداره به شما این اجازه رو میده هر موقع كه خواستید هر چیزی رو تجربه كنید و به هر شیوه ای كه دوست دارید عمل كنید و در زمان كوتاه تری با فضاها و تجربیات جدید‌تری آشنا بشید.

ایده ی اولیه رو به چه صورت اجرا می كنین؟
از ایده تا اجرا اتفاقات زیادی میتونه رخ بده و با شیوه‌ها و روش های مختلف و متفاوتی می‌شه كار رو اجرا كرد و جلو برد. بعضی وقتها من تصویری در ذهنم دارم و بعضی وقتها فقط میشینم و اونقدر اسكچ می زنم تا ایده رو از دل اسكچ‌ها و خط‌خطی ها بیرون بكشم. معمولا وقتی فكر اولیه به ذهنم می رسه یه طرح خیلی سریع  و ساده از اون می‌كشم و اونقدر اصلاحش می كنم تا به طرح ایده آلم نزدیكش كنم. در این مرحله سعی می‌كنم كار، تركیب بندی مناسبی داشته باشه و بعد با رنگ های اولیه خیلی سریع كل كار رو پوشش میدم و تغییرات لازمه رو اعمال می كنم؛ بعد رفته رفته وارد جزئیات میشم و در نهایت كار رو تمام می كنم.

Search and Destroy

از چه نرم افزارهایی برای خلق و اجرای آثارخودتون استفاده می كنین؟
نرم افزار‌های زیادی برای خلق و اجرای آثار دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرن، كه هر كدوم قابلیت‌های منحصر به فرد خودشون رو دارن؛ مانند: (Photoshop, Painter, Sketch Book Pro, Art Rage و…) كه بنا به نوع كاربرد، هر هنرمند نرم‌افزار مورد نیاز خودش رو انتخاب می كنه، حتی بعضی از هنرمندان از تركیب نرم‌افزارهای مختلف آثار خودشون رو بوجود میارن. من معمولا از Photoshop استفاده می‌كنم و این نرم‌افزار تقریبا تمامی خواسته ها و نیازهای من در اجرای یك كار و خروجی گرفتن از اونرو بر آورده می كنه.

امكانات سخت افزاری، مثل قلم نوری چقدر و چطور در كار شما موثره؟
امكانات سخت افزاری مناسب، بخصوص در زمینه ی(2D)، بخش جدا ناشدنی این حرفه محسوب می‌شن و بطور كلی بدون در اختیار داشتن امكانات سخت افزاری مناسب نمیشه به نتیجه‌ی مطلوب و ایده آل رسید. استفاده از کارت گرافیک، مانیتور کالیبره و پردازنده قوی به شما کمک میکنه تا ایده نهایی رو به سرعت و با جزییات بالایی اجرا کنین. طبعتا استفاده از قلم گرافیک هم بسیار به طراحی کمک میکنه. استفاده از ابزارهای  مدرن طراحی برای یک تصویرگر دیجیتال امری اجتناب ناپذیره.

پیشرفت هنرمندان ایرانی در زمینه ی دیجیتال آرت تا چه حدی بوده؟
متاسفانه فضای هنرهای دیجیتال در ایران بخصوص در بخش (2D) تا حدی نامناسب شكل گرفته، در واقع چیزی كه از ابتدا درست شكل نگیره طبیعتا درست هم پیش نمیره. خیلی‌ها صرفا بخاطر زرق و برق این حرفه و یا بخاطر  اینكه كار عده ای رو دیدن و جذب اون شدن به سراغش میرن و در واقع از هنر، بویی نبردن.
و باز هم متاسفانه عده‌ای از این افراد به علت بی سوادی اطرافیان دارای جایگاه و مقام و منزلتی میشن كه این جایگاه به غلط بر چسب تاییدی به این افراد میزنه و روند ادامه و رشد این حرفه را به دستانِ  نا آشنای این افراد می سپاره كه آینده‌ی اون كاملا قابل حدس و  پیش بینی هست. در ایران فقط عده‌ی معدودی هستن كه با تكیه بر توانایی و استعداد خودشون تونستن راه درست رو پیدا كنن كه در حال حاضر در این حرفه نیز موفق هم هستن.

The Hope

برای كسانی كه این حرفه رو تازه شروع كردن یا به این حرفه علاقه دارن چه حرفی دارین؟
رسیدن به موفقیت در این حرفه خیلی دشوار هست و لازمه‌ی اون تلاش شبانه روزیه!. دقت و توجه به دنیای پیرامون، خوب دیدن و درك عمیق از طبیعت موجب بالا رفتن كیفیت در آثار هنری میشه.  در این حرفه هیچ انتهایی وجود نداره، هر روز تجربه كسب میكنیم ولی انگار در اول مسیر قرار داریم. در دنیای حاضر که همه چیز با سرعت در حال تغییر و پیشرفت هست – مخصوصا در این حرفه – باید تاخت! و تمامی راه ها رو تجربه کرد تا در این عرصه عقب نموند.

هنرمندان مورد علاقه ی شما چه كسانی هستند؟
خُـب، هنرمندان خیلی زیادی هستن كه دیدن آثار و روند كارشون همیشه به من انگیزه‌ی كار كردن داده و چیزهای زیادی به من آموخته که میتونم به این اسامی اشاره کنم:
Ashley Wood, Craig Mullins, Raphael Lacoste, Jaime Jones, Kai Lim, B. Borkur Eiriksson, Markus Lovadina, Yang Qi, Nicolas Bouvier, George Bellows, Jenny Saville, Alex Kanevsky, John Singer Sargent, مهرداد خطائی

حرف آخر
بسی شایسته هست از حمایت، همدلی و همراهی تمامی اساتید بزرگوارم و خانواده ام که من رو صادقانه  یاری کردن؛ کمال تشکر و تقدیر را داشته باشم. و تشكر می كنم از تمامی دوستان ماهنامه هنرهای تجسمی پآن آرت.
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس      که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

دیدگاه هنرمندان خارجی در مورد آثار سینا پاکزاد کسری
مارکوس لوودینا؛ مدیر خلاق صنعت تبلیغات (هـنرمـند مفهمومی مستقل / تصـویرگر)
توانایی سینا در بیان یک داستان در قالب نکات ظریف، همیشه مرا تحت تاثیر قرار می دهد. نکته ی جالب دیگر قدرت ارئه و کیفیت بالای کارهای سینا است که در عین حال رها بوده و با جزئیاتشان به وضوح قابل تشخیص می باشد. برای همین آثار سینا همیشه برای من الهام بخش بوده و خواهند بود. امیدوارم که آثار دیگر این هنرمند با استعداد را به زودی ببینم.
(وب سایت آثار مارکوس لوودینا: artofmalo.carbonmade.com, malosart.blogspot.com)

کی لیم؛ بنیانگذار، مدیر هنری ارشد در Imaginary FS(هنرمند مفهومی / تصویرگر)
ذوق ماجراجویانه ی سینا باعث شده تا آثارش برای من جذاب باشند. به نظر می رسد که ترکیب موضوعات مختلف در قالب یک اثر برایش راحت ترین کار دنیاست. سینا با کمال میل تاثیرات سبک های گوناگون را می پذیرد تا بتواند به پیام تصویری مورد نظرش دست یابد. من معتقدم که این طرزفکر سینا با ارزش ترین رویه ی برای کسی است که در زمینه های سرگرمی و تجاری تصویرگری می کند. منتظر دیدن آثار بزرگی از این هنرمند هستم.
(:وب سایت آثار کی لیم: ukitakumuki.deviantart.com)

ارسال یک پاسخ