پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

هفت رنگ کلیدی در طراحی لوگو

0 1,331

در دنیای تبلیغات و طراحی لوگو، از رنگهای مختلفی میشه استفاده کرد. اما برند شرکتهای مختلف در گذشت زمان باعث شدن تا این انتخاب رنگ، محدود باشه. برای مثال وقتی شما به دنبال استفاده از یک رنگ گرم در طراحی هستین، معمولا اولین ایده از نارنجی کاترپیلار یا قرمز وینیستونی به ذهن شما خطور میکنه. چرا؟!
جواب این سوال در نوع تبلیغات و برندینگ شرکت های مختلف خلاصه میشه. شرکتهای معتبر علاوه بر موضوعاتی مثل کیفیت کالا، خدمات پس از فروش، نحوه صحبت پرسنل و خیلی از تکنیکهای تبلیغاتی دیگه که میتونه در رشد یک شرکت موثر باشه، در انتخاب و تبلیغ رنگ کلیدی شرکت هم دقت میکنن. برای مثال مک دونالد. در تمامی تبلیغات این شرکت محاله رنگ اصلی نارنجی یا قرمز اونرو مشاهده نکنین. این رنگ تنها نه بخاطر اشتها آور بودن، بلکه بخاطر رنگ سازمانی اون شرکت هم در تبلیغات وارد شده. پس انتخاب رنگ یک لوگو، میتونه با دو عامل تعیین بشه: اول معنای اون رنگ هست که تاثیر مستقیمی بروی مخاطب داره و دوم تفکری هست که اون رنگ در ذهن ایجاد میکنه.
معنای رنگ با توجه به تئوری ها و تغییرات شیمیایی که در آزمایشگاه ها بروی بدن انجام شده، قابل بررسی هست. مثل قرمز حسی از اشتها آور بودن و گرسنگی رو ایجاد میکنه و یا آبی حس از خنکی. اما قسمت دوم انتخاب رنگ لوگو با توجه به تاثیر و تفکر رنگ هست. برای مثال مشکی حسی از لوکس و گران قیمت بودن داره، سبز آرامش و صلح طلب بودن رو یادآوری میکنه و نارنجی خلاقیت و شکوفا شدن رو.

هفت رنگ مهم در طراحی لوگو

تقسیم بندی دوگانه رنگ در لوگو با تئوری های مختلفی ترکیب شده و این انتخاب رو هر روز، خلاقانه تر و خاص تر میکنه. برای مثال گاهی انتخاب رنگ با توجه به معروفیت یک شرکت دیگه انجام میشه بدون اینکه ارتباطی با شرکت یا نحوه کار شما داشته باشه. مثلا خاکستری که در برند شرکت اپل هست، همیشه یادآور موفقیت، خلاقیت و شهرت هست و یا قهوه ای شکلاتی ارتباط داره با خوشمزگی که در شیرینی های M&M وجود داره و این برندها هستن که میتونین در انتخاب رنگ کلیدی یک سازمان، نقش ویژه تری رو بازی کنن.
در ادامه نگاهی داریم به هفت رنگ مهم که در لوگو شرکتهای معروفی چون اپل، مایکروسافت، فایرفاکس و یا ال جی استفاده شدن. هر کدوم از این رنگها با توجه به معانی و تفکری که در ذهن مخاطب ایجاد میکنه، به رنگهایی ویژه و محدود خلاصه شده. رنگهایی که جایگاه خودشون رو در دنیای تجارت پیدا کردن و استفاده مجدد از اونها میتونه در بالابردن ارزش یک برند، تاثیر گذار باشه. البته حیطه این رنگها با کمی تغییر در برندهای مختلف استفاده شده و معانی مختلف هم با توجه به کارکردهای هر شرکتی به درستی انتخاب شده. برای مثال شرکت اچ اپی از رنگ آبی به معنای اطمینان داشتن به محصولات و همینطور حس اطمینان استفاده میکنه و یا کوکاکولا از قرمز به عنوان نمادی از قدرت و جوان گرایی در تبلیغات خودش سود برده. در این بین شرکتهایی هم مثل گوگل، مایکروسافت یا ایبای هم هستن که از ترکیب این هفت رنگ به عنوان نمادهای رنگی خودشون استفاده میکنن.

نارنجی: خوش بینی – نظم و ترتیب – گرما  /  قرمزنارنجی: اطمینان – دوستی – امنیت  /  قرمز: جوانی – هیجان – قدرت  /  بنفش: خلاقیت – رویا – زیرکی  /  آبی: قابل اطمینان – قدرت – آرامش  /  سبز: نوع دوستی – صلح – رشد بیشتر  /  خاکستری: تعادل – آسودگی خیال – حرفه ای

برندینگ و انتخاب رنگهای مهم در طراحی لوگو های تجاری

ارسال یک پاسخ