پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

هفت گام موثر در نگارش یک رزومه کاری موفق

0 151

رزومه ای کارآمد، وسیله ای برای جلب توجه مدیریت در استخدام

قبل از نگارش رزومه، باید درک کنید که شغل شما، مثل یک زندگی تازه هست. ساعات بسیاری رو در محل کار سپری میکنید، پس اگر شغل شما رضایت بخش نباشه، زندگیتون هم تحت تاثیر قرار میگیره. پس برای پیدا کردن شغل مناسب بواسطه یک رزومه، باید هم وقت گذاشت و هم دقت بسیاری کرد. رزومه شما باعث ورود به یک دنیای جدید میشه. پس حقیقت رو در رزومه یادداشت کنید. فرای انتظار کارفرما، نیازی به وارد کردن جزییات در رزومه نیست. رزومه کاری مثل یک مدرک از فعالیتهای شما میمونه و معرفی شخصیت، نحوه برخورد و نوع فعالیت شماست. قبل از نگارش رزومه به موارد مختلفی باید توجه کرد. فرق یک طراح حرفه ای و یک فرد آماتور در نگاه اول از طریق رزومه معلوم میشه. کارفرما از طریق ایمیل یا فکس رزومه شما رو دریافت میکنه، پس شاید نمونه کارهای مناسب نتونه در اولین مرحله به شما کمک کنه. بخاطر همین نگارش درست رزومه سخت تر از اون چیزی هست که فکرش رو میکنید. جذابیت نگارش، استفاده مناسب از تیترها، وارد شدن به جزییات درست و استفاده از آمار و ارقام بسیار تاثیر گذار هست. بهتر هست که از رزومه هنرمندان دیگه هم برای بررسی استفاده بکنین. هر رزومه میتونه برای شما نکات جالبی داشته باشه تا بتونین از اون در نگارش رزومه خودتون استفاده کنین.

هفت گام موثر در نگارش یک رزمه کاری

گام اول: مرور کلی
نوشتن یک خلاصه کلی از زندگی هنری در ابتدای رزومه بسیار مهم هست. چون همیشه احتمال این رو بدید که کارفرمایی بسیار فعال با زمان محدود رزومه شما رو مطالعه میکنه. در ابتدای رزومه در حد دوپاراگراف باید کلیات کاری خودتون، تجربه لازم و فعالیتی که در اون مایل به کار هستید رو ذکر کنید. فراموش نکنید که کارفرما حوصله مطالعه درمورد زندگی شخصی یا اینکه در یک خانواده هنرمند متولد شدین رو نداره. مدیران همیشه به دنبال افرادی فعال با توانایی کار تیمی هستن که در زمینه های مختلف هنری بتونن کارها رو ساماندهی کنن. از بکار بردن جملاتی مثل توانایی در مدیریت زمان، علاقه مند به کارهای تیمی و توانایی اجرا و مدیریت چندین پروژه بطور همزمان غافل نشید.

گام دوم: ذکر تجارب شغلی
تجربه هایی که یک طراح در زمینه کار خودش داره، باید بدون هیچگونه مقدمه ای ذکر بشه. اگر بدنبال مدیریت هنری هستید به مهارتهایی خودتون در اون زمینه اشاره کنید. فعالیتهایی که در اون زمینه برای شرکتهای مختلف داشتین رو ذکر کنید. باید همیشه بیاد داشته باشید که مدت زمان فعالیت در یک رشته و محل انجام کار خیلی مهم هست.
ذکر مهارتهای مختلف باید خیلی کلی انجام بشه. مثلا توانایی در طراحی لوگو موردی نیست که علاقه مندی یک مدیر شرکت رو برای استخدام شما جذب کنه. بجای اون میتونید از عنوان تکراری اما کارآمدتری مثل طراح گرافیک استفاده کنید. عناوین خاصتری هم هستن که جایگاه ویژه ای رو پیدا کردن. برای مثال ناظر چاپ یا مدیر پروژه البته به شرطی که واقعا توانایی اجرای مسوولیت رو داشته باشین بسیار موثره. بخاطر داشته باشید که ذکر تجارب بسیار مهم هست. احتمال اینکه مسوول بازخوانی رزومه تا همین قسمت مطالعه داشته و بقیه رزومه رو نگاه نکنه، بسیار بالاست. پس مهمترین عناوین که سابقه مناسبی رو در اونها دارین ذکر کنین. ذکر چندین عنوان مهم مثل مدیر پروژه، طراح گرافیک، ناظر چاپ، مسوول کنترل کیفی، ناظر خروجی سند یا موارد مشابه میتونه حیطه کارهای بسیاری رو در بر داشته باشه.

گام سوم: افتخارات
بخاطر داشته باشید هر نکته ای حتی بسیار کوچک میتونه در مدیر یک شرکت، احساساتی رو برانگیخته کنه. برگزاری یک نمایشگاه در یک گالری مهم، کسب جوایز ارزنده، مسوولیت انجام کار نزد یک شرکت معتبر یا دریافت یک مقام در شرکتی که قبلا در اونجا کار میکردید برای هر رییسی جالب هست. تدریس، نگارش یک کتاب، سابقه داوری یا سابقه همکاری با چند مجموعه بزرگ و معتبر میتونه ارزش رزومه کاری شما رو بالاتر ببره.

گام چهارم: پروژه های انجام شده
معمولا در هر رزومه ای این قسمت بسیار طولانی و خسته کننده هست. اما برای اعتبار رزومه خودتون باید بصورت خلاصه اشاره ای به شرکتهایی که در اونجا کار کردین و همینطور وظیفه ای که بر عهده شما بوده، داشته باشین. مثلا طراح بسته بندی در شرکت الف یا ناظر چاپ در شرکت ب. ذکر مدت زمان کاری هم در اون شرکت ها میتونه کمکی برای تکمیل رزومه این قسمت باشه.

گام پنجم: بازنگری و جزییات رزومه
با کلیات گفته شده در مورد نگارش رزومه، هنوز هم میشه به تکمیل متن ارایه شده اقدام کرد. بعد از چندین بار بازنگری بخاطر داشته باشید، رزومه معرفی شخصیت شماست. معمولا فردی که سابقه مناسبی در طراحی داره با چند خط ساده، رزومه رو تمام نمیکنه. اگر هم تمایلی به بزرگنمایی یا نگارش زیاد از حد ندارین، مواردی رو که برای هر شرکتی جهت کار طراحی لازمه، حتما ذکر کنید. از تیترهایی مثل: توانایی در انجام … یا مسلط به اجرای اتود در نرم افزارهای… و یا مهارت در بکارگیری رنگ در … میتونه جذابیت یک رزومه رو بیشتر بکنه. در ضمن ذکر تعداد سالهای فعالیت، بازه زمانی و شرکتهای کارفرمایان قبلی رو فراموش نکنید. بخاطر داشته باشید هرچقدر هم که در کار حرفه ای باشید، لزومی نداره تا ده صفحه رزومه ارسال کنید. طراحان حرفه ای معمولا دو رزومه تهیه میکنن. یک رزومه بصورت خلاصه و مفید با توجه به اطلاعات بالا و رزومه دوم بسیار کامل و در مواردی بصورت ترجمه شده به لاتین در زمانیکه کارفرما یا شرکتی درخواست رزومه تکمیلی رو میده.

گام ششم: لینک ها و ارجاعات
اگر دارای وب سایت یا بلاگی هستین، حتما اونرو ذکر کنین. همینطور ارجاع کارفرما به حداقل دو ایمیل بسیار مفید هست. نمونه آثار شما در مرحله اول ثبت در یک شرکت امکان ارسال رو ندارن، اما آدرس دهی به یک سایت یا بلاگ که آثارتون در اونجا نشر شده باشه میتونه امکان انتخاب شما به عنوان یک طراح رو بیشتر کنه. بهتر هست لینک سایتهای فیلتر شده یا غیر استاندارد که زمان زیادی برای لود شدن رو لازم دارن ارجا ندید.

گام هفتم: خروجی رزومه
اگرچه اکثر رزومه ها در برنامه ورد تایپ میشه، اما همیشه احتمال این رو بدید که سیستم کارفرما یا مسوول شرکت بدون نرم افزارهایی مثل آفیس هست. ارسال رزومه در قالب پی دی اف و همینطور تصویری میتونه شما رو از خونده شدن رزومه مطمئن بکنه. زیباسازی رزومه قبل از خروجی فراموش نشه. لزومی به استفاده از رنگهای جذاب یا تصویر زمینه نیست. چون شاید لازم بشه رزومه فکس بشه و تصاویر گرافیکی استفاده شده در اون احتمالا سیاه بیفتن. پس بهتره با استفاده از خطوط در بخش های مختلف رزومه، کمی از یکنواختی بکاهید.

نویسنده: گروه تحقیق و توسعه پان آرت

ارسال یک پاسخ