پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

برگزاری ورکشاپ و سخنرانی مارکوس وایزبک

0 110

دعوت از مارکوس وایزبک و برگزاری ورکشاپ در مدرسه ایده

مدرسه ایده، یکی از معتبرترین مدارس هنری تهران در این روزها میزبان هنرمندی ویژه از آلمان هست. مارکوس وایزبک، طراح و معاونت هنری مدرسه مطرح باهاوس آلمان، چند روزی رو با فعالیتهای مختلفی چون نمایش مجموعه آثار شخصی و همینطور سخنرانی درباره هنر و سبک باهاوس در خانه هنرمندان ایران و مدرسه ایده در ایران خواهند بود. این دعوت با سرمایه گذاری و برنامه ریزی شخصی مدرسه ایده و مدیریت این مجموعه آرش سلطانعلی انجام شده و قطعا نقطه عطفی هست برای معرفی هنر باهاوس و سبک این مدرسه در ایران.
سبکها و تاثیراتی رو که مدرسه باهاوس در هنر جهان و البته ایران داشته بر هیچ کس پوشیده نیست و حضور معاون هنری این مدرسه، یکی از رویدادهای مهم این روزها است و البته بهانه ای برای مصاحبه. در ادامه صحبتی رو خواهیم داشت با آرش سلطانعلی مدیریت مدرسه ایده درباره دلایل دعوت از هنرمند مطرح آلمان و جهان مارکوس وایزبک به ایران…

ورکشاپ و سخنرانی مارکوس وایزبک

دعوت از آقای مارکوس وایزبک به چه نحو و با چه هدفی آغاز شد؟
من بر اساس مطالعات و تحقیقات بسیار، مدتها بود که تمایل داشتم تا با مدرسه باهاوس آلمان به نحوی همکاری بکنم. دلیل انتخاب این مدرسه بخاطر اهمیت و تاثیرگذار بودن موارد آموزشی و طراحی اون در دنیا و حتی ایران بود. ما سالهاست که از تئوری رنگ ایتن برای تدریس اصول رنگ استفاده و در موارد دیگه مثل دیزاین، دکوراسیون و حتی طراحی هم از روشهای موثر مدرسه باهاوس استفاده میکنیم.
با این رویکرد و با توجه به اینکه مدرسه ایده در زمینه تبلیغات و برندینگ یکی از پیشروان نظام آموزشی و هنرهای تجسمی کشور هست، تصمیم گرفتیم تا بعد از این همه سال که از تاثیرگزاری باهاوس در ایران میگذره، دعوتی داشته باشیم از آقای مارکوس در ایران. این کار با هماهنگی روسای مدرسه باهاوس و معاونت مدرسه یعنی آقای مارکوس وایزبک ، که در زمینه طراحی هم یکی از افراد مشهور در آلمان هستن انجام شد و دعوت مدرسه ایده رو برای برگزاری ورکشاپ و یک سخنرانی پذیرفتن.

آثار این هنرمند که در گالری ایده بنمایش در اومده دارای چه ویژگی هایی هست؟
مجموعه ای از آثار ایشون به مدت یکماه در گالری ایده نمایش داده میشه و در بین این کارها خلاقیت، جسارت و تنوع بسیاری رو مشاهده میکنید. از ویژگی های کار آقای ایشون این هست که شما در هر اثر تکنیک و خلاقیت خاصی رو مشاهده میکنین. این مورد جالب هست که این هنرمند در هر زمینه ای فعالیت کرده و در هر اثر رویکردی جدید رو نمایش میده. بر خلاف برخی از طراحان در ایران که خودشون رو برای رسیدن به یک سبک یا امضائی خاص محدود میکنن و حتی بخاطر ناتوانایی در طراحی، دائما در یک تکنیک کار میکنن.
از نکات مهمی که حتما باید به اون اشاره کنم در مدت زمانی هست که با این هنرمند بزرگ در این چند روز همراه بودم. افتادگی، فروتنی و سادگی در رفتار ایشون بسیار مثال زدنی هست. فردی که در یکی از بهترین مدارس دنیا تدریس میکنه و طراحی شناخته شده در آلمان و جهان هست؛ بسیار ساده و در کمال فروتنی با ما صحبت میکنه و اطلاعات مفیدی رو در اختیار هنرمندان قرار میده و این موضوع عکس مطلبی هست که برای برخی از طراحان و اساتید در ایران شاهد اون هستیم. در برخی از طراحان قدیمی تا جوانترین هایی که در ایران هستن، شاهد این هستیم که با غرور و تکبری در مورد آثارشون صحبت میکنن که تحمل رو بسیار سخت میکنه در حالیکه این غرور تنها باعث عقب افتادگی هنر و خود هنرمند در جامعه میشه.

نکته دیگه در این آثار، نگاهی هست که این هنرمند به طراحی داره. زمینه های مختلفی از جمله فرهنگی، هنری و حتی تجاری رو شما میتونین در این پوسترها مشاهده کنین و البته متاسفانه این برخلاف رویدادی هست که برخی از طراحان در ایران دارن. دایما به یک سبک کار کردن برای رسیدن به یک جای پا و حتی دوری کردن از طراحی کارهای تجاری در ایران، واقعا موردی نیست که بشه به اونها افتخار کرد و ما امروز شاهد هستیم یکی از معروف ترین طراحان آلمان و جهان در هر زمینه ای با افتخار کار کرده و در هر اثر اونقدر خلاقیت و تفاوت ایجاد کرده که پیدا کردن نشانی در یک اثر با اثر دیگه که مربوط به یک نفر باشه بسیار مشکل هست.

02

برنامه ورکشاپ آقای مارکوس وایزبک در چه زمینه برگزار شده؟
بعد از برگزاری نمایشگاه پوستر ایشون، ورکشاپی با هدف معرفی سبک این هنرمند برای برخی از علاقه مندان برگزار کردیم. برای خود من هم خیلی جالب بود که نگاه این هنرمند در اجرا و رسیدن به فرم در یک پروژه طراحی بسیار خاص و خلاقانه بود. حتی هنرجویان حاضر در این ورکشاپ هم بسیار خرسند بودن و از رسیدن به فرمهایی جدید که آقای مارکوس با خلاقیت اونها رو پیاده میکرد راضی بودن. بخاطر استقبال بسیاری که از ورکشاپ شد هم تعدادی از علاقه مندان رو انتخاب و با راهنمایی های آقای مارکوس به ایجاد فرمهایی خلاقانه و اجرای اونها پرداختیم.

برنامه های بعدی شما در روزهای آینده چه مواردی هست؟
در روز یکشنبه سخنرانی آقایان دکتر سمیع آذر و مارکوس وایزبک رو در خانه هنرمندان ایران خواهیم داشت. در این سخنرانی به بحث و بررسی مکتب باهاوس و تاثیر اون در هنر ایران و جهان خواهیم پرداخت و برنامه ای فوق العاده مفید برای تمامی علاقه مندان خواهد بود.

در ادامه نظر هنرمند مطرح آلمانی، آقای مارکوس وایزبک رو جویا شدیم درباره ورکشاپ و برنامه های آینده شون در ایران…
ایده و موضوع ورکشاپ، درباره خلق تصویر شخصی توسط هر هنرمند هست. هر فرد با ایده خودش باید به فرمی دست پیدا کنه، اونهم بدون هیچ پیش زمینه و یا تفکری خاص. من خیلی تحت تاثیر خلاقیت، ایده پردازی و کیفیت اجرای هنرمندان جوان ایرانی قرار گرفتم و برای من بسیار جالب بود.
با اینکه با تعداد کمی از طراحان ایرانی آشنا هستم اما میدونم که کشور شما با پیشینه تاریخی بسیار خوبی که داره، حتما طراحان معتبر و مهمی رو به دنیا عرضه کرده. در آینده نزدیک من امیدوارم که مجدد به ایران برگردم و با رویدادهای مهم هنری که به واسط مدرسه ایده درحال انجام هست، بازهم بتونم کارهای هنری خوبی رو در اینجا انجام بدم.

بیوگرافی مارکوس وایزبک:
متولد سال 1965 در شهر آفنبرگ در آلمان  |  معاون دانشگاه و استاد گرافیک در دانشگاه هنر و طراحی در دانشگاه باهاوس  |  عضو باشگاه مدیران هنری و انجمن گرافیک بین المللی AGI  |  مدیر هنری و طراح سازمانی بسیاری از شرکتها، گالریهای هنری و موزه های معتبر از جمله  |  نویسنده کتب متعدد در زمینه هنر، گرافیک و فرهنگ از جمله کتابهای برج نقره ای، سطح و هنر گرافیک در موسیقی  |  سخنران بسیاری از سمینارهای بین المللی و دانشگاهی از جمله در دانشگاه MIT ، دانشگاه معماری لندن و دانشگاه باوهاوس  |  برگزاری نمایشگاه های معتبرهنری بین المللی در کشورهای آمریکا، ایتالیا، هلند، فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای جهان

 [justified_image_grid ids=”3892,3893,3894,3895,3896″]

ارسال یک پاسخ