پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

یوزپلنگ پیراهن تیم ملی و جام جهانی فوتبال

0 202

یوزپلنگ پیراهن تیم ملی، بهبود فریبا، برزیل، آل اشپورت، فدراسیون فوتبال و …

بهتر دیدیم در مورد یوزپلنگ پیراهن تیم ملی و داستانهایی که از همه جا در حال نقل قول هست، منبعی تهیه کنیم. از آل اشپورت تا برزیل و نیز فوتبال و جام جهانی. یکی از حساس ترین رویدادهای جهان.! حساس هم از اون جهت که یک اتفاق بزرگ ورزشی در حال انجامه و هم از این که رویدادهای مختلفی به غیر از خود ورزش در اون جاری هست. فروش، تجارت، بلیط، هیجان و البته در قسمتی هم تبلیغات. جام جهانی رو علاوه بر تمامی زیبایی های ورزشی؛ از طریق تبلیغات، کلیپ ها و رنگهای متنوعی میشناسیم که ما رو جذب خودش میکنه و هیجان دیدن بازی رو دوچنان میکنه. همین شور و هیجان رو زمانی رو داریم که بچه های تیم ملی قراره وارد زمین بشن و برای ما افتخار آفرینی کنن.
روایت شرکتهایی که هنر تبلیغات خودشون رو در تابلوهای کنار زمین، کلیپ های ورزشی، پیراهن تیم های ملی، نماد بازیهای فوتبال و حتی رنگ بندی صندلی های باشگاه ها رو به نمایش میگذارن شاید قسمت مهم دیگه ای از جام جهانی فوتبال باشه. در این بین تبلیغات شرکتهای معتبری چون نایک، پوما، آدیداس و برندهای دیگه بخاطر کیفیت و اعتبار چندین ساله ای که دارن بروی پیراهن و کفش بازیکنان شماره شگفت زده میکنه. چون برند این شرکتها پشتوانه ای از اعتبار، کیفیت و جذابیت رو به همراه داره. زمانی رو تصور کنین که پله، اسطوره فوتبال برزیل و جهان، توپی با مارک نایک رو تبلیغ کنه! خوب، تصور شما چی هست! آیا پله به برند نایک اعتبار میده یا بالعکس؟! بهرحال دنیای برند و نشان تجاری در هنر تبلیغات، از مواردی هست که صحبتهای بسیاری در مورد اون میشه انجام داد.

پیراهن تیم ملی و یوزپلنگ ایرانی

و اما لباس… در اینجا شرکتهای تولید کننده لباس های ورزشی نقش مهمی رو بازی میکنن. جنس مناسب، خنک بودن، اذیت نکردن پوست و سایر موارد در لباس بازیکنان بسیار مهمه، تا اونجایی که تیم های مطرحی چون برزیل، فرانسه یا ایتالیا بدنبال برندی در البسه ورزشی هستن که بازیکنان در هنگام دوندگی و عرق کردن بسیار، حداقل خیالشون از پیراهن راحت باشه و نگران آب رفتن و چسبیدن به بدن و اذیت کردن پوست نباشن… در اینجا برندهای مشهوری که تیم های مختلف از اون استفاده میکنند رو مرور میکنیم:
نایک با بیشترین رکورد، به ده تیم حاضر در جام جهانی البسه ورزشی ارایه میکنه. از جمله برزیل، فرانسه و انگلستان. آدیداس به هشت تیم از جمله آلمان، آرژانتین و اسپانیا خدمات میده و برند پوما به هشت تیم دیگه از جمله ایتالیا، سوییس و کامرون. در این بین کشورهای بسیار خاصتری هم مثل شیلی از آدیداس و یا ساحل عاج از پوما استفاده میکنن…

پیراهن تیم ملی و یوزپلنگ ایرانی

در این بین، برندی هم با نام آل اشپورت به دنیای فوتبال معرفی شده. کارخانه ای آلمانی که به تولید تجهیزات ورزشی مشغول هست و اولین بار با ساخت دستکش های دروازه بانی کار خودش رو شروع کرده. از افراد و تیمهای مهمی که دستکش و لباسهای این شرکت رو به تن داشتن میتونیم به دینوزوف (دروازه بان ایتالیا) در سال 1982، والتر زنگا (دروازه بان اینترمیلان) به همراه تیم فوتبال اینتر در سال 1989 و نیز بودو ایلگنر (دروازه بان آلمان) در سال 1990 اشاره کنیم. این شرکت در سال 1994 وارد ساخت کفشهای فوتبال میشه و برای تیمهایی مثل هامبورگ، دویسبورگ، یوونتوس به اسپانسری و تولید ملزومات ورزشی اقدام میکنه و این روند رو ادامه میده تــــــــــــــآ 2014 و ایران. بهتره که به سایت آل اشپورت سری بزنین تا در زمان ورود به سایت با پیام: ما اسپانسر ایران هستیم مواجه بشین… (امیدواریم هنوز این صفحه فعال باشه) لینک سایت آل اشپورت

پیراهن تیم ملی و یوزپلنگ ایرانی

تولید البسه و تجهیزات ورزشی فوتبال با اون پشتوانه و سابقه طولانی که گروه پان آرت در آل اشپورت دیده، میتونست اینبار هم به خوبی ادامه پیدا کنه. اما اینکه از آب رفتن لباس و کوچک شدن اندازه بخوایم صحبتی به میان بیاریم شاید کمی خنده دار و بیشتر شبیه یک لطیفه باشه. داستان این پیراهن زمانی جالبتر میشه که نمادی از ایران رو برای نقش روی البسه انتخاب میکنن. یوزپلنگ ایرانی که بروی پیراهنی قرارگرفت و دوبار رونمایی شد. یکبار بصورت رسمی و یکبار با حضور نقی و فریبا! و در سفر آقای بلاتر و مطرح شدن نماد جدید، بسیار مورد تایید قرار گرفت. چون نمادی از ایران با معنای شجاعت و سرعت قرار بود بروی پیراهن قرار بگیره.

صحبتهای بسیاری در مورد نماد یوزپلنگ پیراهن تیم ملی شد و در نهایت اینکه نماد این حیوان سر از سایتهای فروش تصویر درآورده، عجیب تر از عجیب بود. البته به قول “سریال داستان های باور نکردنی” که در نهایت مجری از شما میپرسید: نظر شما چیه؟ این داستان راست بود یا دروغ؟ ما هم نگاهی به سایتهایی که دوستان معرفی کردن انداختیم. طرحی که کارخانه آل اشپورت بعد از مدتها تفکر و ایده پردازی و تحقیق از بافت جنگلی و حیوانات ایرانی ارایه داد، در یک سایت بسیار خودنمایی میکرد. لئوپارد و به قول دوستان، پلنگ آفریقایی. طرحی که میشه اونرو با قیمتی اندک خریداری کرد و بصورت شخصی استفاده کرد {لبخند} لینک سایت حاوی تصویر

پیراهن تیم ملی و یوزپلنگ ایرانی

درسته که هدف تیم ملی خودنمایی در میادین نیست و برای پیروزی تلاش میکنه، اما شاید بهتر بود حداقل فرصتی به دوستان طراح ایرانی داده میشد تا ایده هایی رو که دارن ارایه کنن. در ایران و میان جوانان ایرانی، همونطور که در مجله و نیز وب سایت پان آرت از آثار این عزیزان رونمایی شده، هنرمندانی داریم که آثاری بی نظیر خلق میکنند. اگر هدف تنها ورزش بود و نه خودنمایی، همون پیراهن قبلی خاطره سازترین پیراهن ها بود و اگر هدف معرفی یک نماد ایرانی بود، پس چرا طراحان خارجی و این همه داستان. نظر شما چیه؟ این داستان دروغ بود یا راست؟!

پیراهن تیم ملی و یوزپلنگ ایرانی

ارسال یک پاسخ