پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

تاریخچه ای از آدیداس

0 583

سال 1949، فردی که اسم خودش رو بروی برندی به اسم آدیداس گذاشت. Addolf Dassler. البته به خاطر مشکلاتی که اسم کوچکش، به دلیل شباهت با نام ادولف هیتلر براش بوجود آورد، بعد از مدتی اسمش رو به Addi تغییر داد. بهر حال اسم آدیداس از سرنامه کلمه های سازندش بوجود اومد. اولین شکل لوگو آدیداس سه خط بود که هنوز هم روی کفش های ورزشی دیده میشه. این شکل تا سالیان سال به عنوان لوگو کمپانی آدیداس بروی کفش های ورزشی جا خوش کرده بود. بعد از مدتی که برادر آدولف، یعنی Radolf به کمک تیم آدیداس اومد، شکل لوگو تغییر کرد. “البته این برادر بعدها از آدیداس جدا میشه و کمپانی Puma رو بوجود میآره”

Adidas

بعد از گسترش شرکت، در سال 1971، لوگوی آدیداس به شکل یک شبدر سه خط تبدیل شد که اسم اون Trefoil بود. از این سال به بعد این نشان به عنوان نماد رسمی آدیداس ثبت شد و در معملات تجاری و سربرگ ها از این نشان استفاده میشد. در سال 1990، شکل سه خط قدیمی با تغییراتی اصلاح شد و برای ثبت بروی کفش و لباسهای ورزشی انتخاب شد. و در سال 1997 لوگوی جدیدتری از آدیداس ایجاد شد. البته اکثر مردم هنوز با شمایل سه خط و شبدر سه برگ آدیداس بیشتر آشنا هستن. در ضمن کمپانی آدیداس جزء 10 برند برتر دنیا شناخته شده.تعبیری که شرکت آدیداس از برند شبدر داشت، نشانه شانس و اقبال بود. به این علت که مردم شبدر 3 یا 4 برگ رو نشونه ای از موفقیت و خوش یمنی میدونستن و همینطور سه خط سفید هم از اولین نشان آدیداس در این نشان شبدر ترکیب شد.

 Adidas

روند شکل گیری لوگوی آدیداس تا سالها به منوالی که گفتم ادامه داشت. تا اینکه یه طراح ژاپنی برای برندسازی و بررسی اوضاع بازار آسیا، به کشورهای چین ، ژاپن و تایوان سفر کرد. در آسیا هنوز مفهوم شبدر و خوش شانسی اون برای مردم نامفهوم بود. به همین خاطر لوگوی آدیداس در اواخر 2004 به شکل جدیدتری تغییر کرد. همون شکل سه خط همراه با نام آدیداس در جلوی اون. تعبیر گروه آدیداس از این شکل جدید، به معنی پیشرفت گروه رو به جلو و تداوم تولید بود.

Adidas

ارسال یک پاسخ