پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

تاریخچه ی ادوبی ایلاستریتور

0 231

سالها پیش در سال 1987 میلادی اولین نسخه از یک برنامه گرافیکی به اسم ادوبی ایلاستریتور ساخته شد. برنامه ای که الان بعد از گذشت سالها به یکی از پرطرفدارترین برنامه های تصویرسازی برداری تبدیل شده. نسخه اول این برنامه برای طراحی فونت و لوگوهای ساده ایجاد شده بود. مثل همه نرم افزارهای برداری، ایلاستریتور هم از قوانین ریاضی بزیه برای ترسیم منحنی ها استفاده میکرد که این قوانین هنوز هم به عنوان یک استاندارد در اکثر برنامه های گرافیکی ثابت هست.

Version 1.0
بعد از گذشت یکسال و پیشرفتهایی که در دنیای سخت افزار و نرم افزارهای گرافیکی بوجود اومد، نسخه دوم ایلاستریتور بنام AI 88 (این رقم اشاره به سال 1988 میلادی و دومین سال تولید ایلاستریتور داره) روانه بازار شد. در این سال هنوز مکینتاش اونقدر محبوب نشده بود که شرکت ادوبی، یک نسخه کامل از ایلاستریتور رو برای این سیستم عامل ارایه بده. در ابتدا ادوبی تنها برای ویندوز قرارداد گسترش نرم افزار داشت، اما با ایجاد رقابت بیشتر، ایلاستریتور برای مک هم به میدان طراحی وارد شد.
با حضور نسخه های سوم و چهارم ایلاستریتور در سالهای بعدی، در این نرم افزار امکانات بیشتری ارایه شد. اما هنوز در دنیای رقابت، نرم افزارهای گرافیکی بسیاری مثل اتوکد، فری هند و کورل دراو حضور داشتن و ادوبی باید تلاش بیشتری رو برای کسب سهام بازار انجام میداد. در این بین ایلاستریتور از نسخه پنجم برای سیستم عامل مکینتاش هم روانه بازار شد.
در سال 1996 میلادی نسخه ششم از این نرم افزار ساخته شد. امکان حمایت از پلاگینزهای مختلف، ورود فونتهای TT به برنامه، امکانات و ابزارهای جدید طراحی و ایجاد یک محیط کاربر پسند، هر روز به محبوبیت ایلاستریتور اضافه میکرد. تا نسخه نهم بسیاری از کاربران هنوز به استفاده از کورل و فری هند علاقه مند بودن. تا اینکه ایلاستریتور امکان نصب بسیاری از پلاگینزهای جدید رو از اینترنت برای کاربران ویندوز و مکینتاش فراهم کرد. در این روند گسترش دنیای مجازی اینترنت هم کمک زیادی به معرفی بیشتر ایلاستریتور کرد، نرم افزاری که آروم آروم جای کورل رو داشت میگرفت.
تا قبل از سال 2003 میلادی همه چیز به آرامی پیش میرفت. تا اینکه ادوبی تصمیم گرفت تمامی نسخه های خودش رو با عنوان CS روانه بازار بکنه. در این پکیج واقعا ویژه، نرم افزارهای ادوبی بصورت یکجا با تخفیف بیشتری فروخته میشد و امکانات بسیار زیادی برای کاربران در نظر گرفته شده بود. در این زمان بود که ایلاستریتور ناگهان به یکی از بهترین نرم افزارهای استاندارد طراحی برداری تبدیل شد. برنامه ای که در مسابقات و جشنواره های مختلف به عنوان یک عضو ثابت برای طراحی از اون استفاده میشد. نماد اصلی این برنامه تا این سال، الهه ونوس بود که با حضور CS به گلهای چندپر تبدیل شد و بعد از اون در نسخه های جدیدتر، ادوبی یک رنگ ثابت برای ایلاستریتور در نظر گرفت. رنگ نارنجی که به عنوان نماد این نرم افزار برای تبلیغات از اون استفاده شد.

امروز هم با حضور پکیج CC ، ادوبی برنامه ایلاستریتور رو به یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی برداری تبدیل کرده. برنامه ای که از اون در مسابقات جهانی گرافیک ادوبی، برنامه های تبلیغاتی شرکتهای مختلف و یا فراخوان های معتبر طراحی به عنوان یک نرم افزار استاندارد طراحی نام برده میشه. رقیب این نرم افزار یعنی کورل دراو هم با امکانات متنوعی سایه سایه به تعقیب هست و هنوز خیلی از کاربران با اون کار میکنن.

 

ارسال یک پاسخ