پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

اندر حوالی دهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی

0 360

گزارشی چند پیرامون برگزاری و مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی

اسماء الحسنی مسابقاتی که برای نمایش آثار هنرمندان در زمینه طراحی و حروف نگاری اسما مبارک، سالها پیش ایجاد و نمایشگاه سالانه این رویداد با عنوان دهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی با شروع ایام ماه رمضان در خانه هنرمندان ایران برپا شد. نمایشگاهی که صحبتهای بسیاری اندر آثار راه یافته به مرحله نهایی در آن جریان داشته و دارد. آرم حامیانی چون خانه هنرمندان ایران و نیز سایت TodayPoster  که بسیار در گوش ما وزین میزند،  در پوستر این رویداد نقش بسته و این مورد میبایستی نشان از اهمیت و اعتبار این رویداد باشد. همینطور حضور داورانی بزرگ چون صداقت جباری، محمد علی رجبی ، سید حمید شریفی آل هاشم ، مصطفی گودرزی و مسعودنجابتی باعث جلب توجه بازدیدکنندگان از این رویداد میگردد.

انتظار بسیاری از جامعه طراحان و داوران میرفت تا در روز افتتاحیه مراسمی شایسته برگزار کنند. مراسمی که قرار بود آثار برتر در آن معرفی و به چگونگی راهیابی این آثار اشاراتی هم بشود که این رویداد مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان بود. بسیار عالی ولی ساعت شروع برنامه از سوی برگزار کنندگان 19:20 اعلام شد که طی اعلام قبلی از بین حدود 445 طراح 34 نفر به مسابقه راه پیدا کردند و به اتفاق همراه دعوت شدند ( تعداد آثار 40 اثر از بین 1332 طرح .) از این حواشی میگذریم تا وارد سالن شویم، آنهم برای افتتاحیه.

دهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی

با دیدن سالنی نیمه خالی در دهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی و یک سخنرانی کوتاه توسط استادی عزیز که ایشان نیز با شرایط سنی بالا وظیفه ای خطیر و سنگین را بر دوش داشتند و نقطه نظرات جالب شخصی خود را میگفتند، اینطور به نظر میرسانید که فراخوان اسماءالحسنی زیاد جدی گرفته نشدندی و بازهم حرف و حدیثها ادامه داشتندی. از طرفی زمانیکه داوران اصلی نیز حضور ندارند و سرعت عمل دربه پایان رسانیدن برنامه نیز انجام میشود، جای بسی شگفتی و هیجان برای تمامی دوستان خواهد داشت. افتتاحیه ای در یک ربع که فورا تمام و همگان برای افطار به پشت بام زیبای خانه هنرمندان دعوت شدند.

به لیست تعداد آثار دریافتی که در سایت حامی این فراخوان میرسی تعجبت بیشتر هم میشود و ندای وااسفا، شاید هم واحیرتا سر میدهی: 1332 اثر رسیده به دبیرخانه!!! یا قمر!!! جالبتر آنکه 40 پوستر از 34 طراح انتخابی در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شده. شاید تعداد کم انتخاب آثار را بتوان به کمبود فضای اختصاص داده شده در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران اختصاص داد، اما کیفیت آثار را چطور؟ البته در این مقال تمام طراحان را نمیگوییم. برخی دوستان آثارشان آنقدر مناسب بود که در میان آن پوسترهای کپی و نیز وزین، دیدنشان بیشتر جای تعجب داشت تا ندیدنشان…

دهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی

افتتاحیه که به سرعت برق و باد تمام شد، به داخل سالنها برای دید و بازدید پای میگذاری. در یک سالن تعدادی از آثار قدیمی را میبینی که برای خوش آمدگویی به بینندگان نصب شده و بس. داخلتر که میروی، به برخی آثار نگاه هم نکنی مشکلی پیش نمیآید. جالبتر آنکه در موردی که یکی از طراحان، نظر یکی از داوران را  برای اثری در همان گیر و دار جویا شد؛ دیده شد که آن کار ظاهرا جزء کارهای برگزیده انتخاب شده و با تبریک داور نیز همراه بوده، ولی بعد از اینکه طراح بیان کرد که اسمی از آن نیامده، کمی شک بر انگیز بود و همگان انگشت حیرت به دهان میگزیدند. آثار بعدی را که دقیقتر بررسی کنی، گاهی به کپی و تقلید میرسی و با خود میگویی: اینجا کجاست… مرکز زیراکس از آثار خط؟! خلاقیت که چه عرض کنیم، تنها اجرای نرم افزاری میماند و بس و ذهنت دایما درگیر است که کجا آمدی و آمدنت بهر چه بود؟

دهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی

در مقابل تمامی اتهامات و حرف حدیثها و حلواهایی که تعارف کردند و گفتند، تمام قد در مقابل این صحبتها برآمده و از این رویداد فرهنگی دفاع میکنیم. دلایل دفاعمان نیز در این سیاهه نوشته تا یادی باشد برای آیندگان:

اول: در قسمتی از نمایشگاه، آثار داپلیکت شده با کمی تغییر از هنرمندی را میبینی. البته مهم نیست، آثار رسیده بسیار کم بود و داوران برخلاف میل باطنی البته، مجبور شدند از یک طراح دو اثر در یک سبک انتخاب کنند. از 41 طرح مهم ارسالی به نمایشگاه هم، 40 طرح تایید و رونمایی شد. یک طرح مانده هم حتما افت کیفیت چاپی داشته است!!!
دوم: داوران با سبک خط معلی واقعا مشکلی نداشتند و برخلاف میل باطنی، خط های نستعلیق و کوفی  را مجدد به دور نهایی و جوایز راهنمایی کردند. آثار تکراری در این رویداد مهم اصلا یافت نشد
سوم: خلاقیت برخی از طراحان باعث سکته دادن خیلی ها شد. اینکه تعداد آثار کمی در نمایشگاه ارایه شد را هم میگذاریم به حساب فضای اندک ده تا دوازده متری در خانه هنرمندان که به این رویداد اختصاص داده شده بود.
چهارم: داوران علاوه بر چشمانی باز، با هوشیاری و دقت کامل آثار را داوری کردند که خدایی نکرده آثار تکراری، کپی، غیر خلاق و زیراکس شده نمایش داده نشوند.

اینکه برخی دوستان شکوه ها سر داده و پیراهن ها چاک کردند که چرا آثار ما راه نیافت و از برخی هنرمندان چرا دو اثر انتخاب شده، ما را سخت در این فکر فرو برد که آیا مشکل از داوری است؟ مشکل از برنامه ریزی است یا مشکل از حامیان است؟ دیدیم که خیر. مشکل از جایی نیست و اشتباه از ماست. که چشمانمان اشتباه دید و گوشمان اشتباه شنید و پایمان اشتباه رفته است… درنهایت از تمامی دوستانی که آثار خوبی فرستادند و رونمایی نشد، و آثار عزیزانی که رفت و مقام نگرفت، بسیار تقدیر میکنیم. دوستانی که حداقل نامشان و آثارشان این فراخوان را کمی وزینتر میکند و نیز داورانی که سرور همه ما هستند و در این برنامه حضور داشتند و نامشان همیشه گرامی است، بدور از هر حاشیه و صحبتی…

برای دیدن آثار، متن هیات داوران و نیز اسامی راه یافته به دهمین نمایشگاه سالانه اسماء الحسنی،  به سایت todayposters.com مراجعه فرمایید.

دهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی

ارسال یک پاسخ