پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

رویای طراحان و ناظران چاپ

0 181

یکی از اتفاقات مهم در دنیای طراحی و بعد هم چاپ،‌ تفاوت رنگی هست که در اسناد مشاهده شده بروی مانیتور و بعد در اوراق چاپی وجود داره. کاهش این اختلاف رو میشه با کالیبره کردن مانیتور، نور محیط،‌ استفاده از کتاب رنگ، نظارت در مرحله لیتوگرافی و در نهایت در زمان چاپ انجام داد. متاسفانه یکی از مشکلات اصلی، سخت افزارهای نامناسبی هست که وجود داره و یکی از این موارد، مانیتور هست…
مانیتوری حرفه ای از شرکت BenQ که مخصوص مدیریت رنگ و بررسی اسناد برای مرحله Soft-Proofing ساخته شده. از این مانیتور در پروژه های بسیار مهمی که لازم هست تا دقت رنگها قبل از مرحله ارسال سند به لیتوگرافی بررسی بشه، استفاده میکنن. علاوه بر چاپ، نمایش تمامی رنگها زمانی که لازم هست تا اسناد فقط در مانیتور نمایش داده بشن هم بسیار جالبه. چون تعداد رنگهای خروجی و گاموت این مانیتور بسیار بالا هست.
نسبت به تعاریفی که خوندین و خواهید خوند، قیمت رو هم باید توجه کرد. 999 دلار! (البته این یه دلار تخفیف رو هنوز سر در نیاوردم)، ولی خُب، گاهی خروجی دقیق رنگها بقدری مهم هست که هزینه مدیریت رنگ و سخت افزارهای اون مثل مانیتور رو میتونین نادیده بگیرین.
ویژگی های این مانیتور بسیار بی نظیر هست و طراحان که بدنبال رویای همیشگی خودشون، یعنی کاهش درصد خطای رنگ سند بروی مانیتور و فایل چاپی هستن،‌ حتما از خوندن این مزایا هیجانزده میشن…

پان آرت

گواهینامه نمایش منطبق بر چاپ:

این مانیتور از اتحادیه بین المللی صنایع دیجیتال هم گواهی نامه تایید در زمینه هماهنگی با پروفایل های رنگی و شباهت بالای رنگها در مرحله پروف پیش از چاپ رو کسب کرده. اتحادیه IDEAlliance یکی از شرکتهای خصوصی هست که در زمینه آزمایش دستگاه های دیجیتال و مطابقت دادن اونها با صنعت رنگ و پروفایلهای رنگی سابقه‌ای طولانی داره. در وصف قدرت این شرکت همین بس که شرکت ادوبی هم برای تطبیق رنگ در نرم افزارهاش، با این اتحادیه همکاری میکنه.
اتحادیه IDEAlliance یک دوجین از تنظیمات معتبر رو برای تعیین سطحی استاندارد در مانیتور، نرم افزار، چاپگر و حتی اسکنرهای ارایه کرده. هر شرکتی که از این تنظیمات و آزمایشات سربلند بیرون بیاد، موفق به دریافت گواهینامه رسمی میشه. مانیتور جدید BenQ هم تونسته در این زمینه که محصول جدیدش شباهت بسیار بالایی با رنگهای نهایی در چاپ داره، مدرک معتبری رو کسب بکنه.

گزارش کالیبراسیون از کارخانه:

هر مانیتور در زمان خروج از کارخانه سازنده، تنظیماتی رو داره. این تنظیمات بروی یک دفترچه راهنما ذخیره میشن و در صورتیکه بعد از مدتها استفاده، تغییر رنگ یا کاهش کیفیتی در مانیتور مشاهده بشه، کاربر میتونه تغییرات رو به سایت رسمی سازنده اعلام بکنه تا پروفایل های رنگی و تنظیمات سخت افزاری جدید براش ارسال بشه.
البته عمر مفید این مانیتور خیلی بالاست و کمتر کاربری پیدا شده که به شرکت BenQ اعلام خبری یا تغییر کیفیت رو بده. اما بهرحال تغییر در رنگ همیشه بخاطر خود دستگاه نیست. تغییرات دما و نور محیط هم میتونن به دستگاه صدمه بزنن. خدمات بعد از فروش این مانیتور یکی دیگه از مسائل عجیب هست که شرکت BenQ با افتخار اونرو اعلام کرده.

درخشندگی گاما و نور:

از تنظیمات مهم دیگه که در مانیتورها باید بدرستی رعایت بشه، تنظیم شدت نور و نقطه سفیدی هست. زمانی که Brightness مانیتور بیش از اندازه تنظیم بشه، سفیدی مانیتور و در نتیجه رنگ موضوعات خیلی دچار نوسان میشه. اصطلاحا با تغییر گامای رنگ، شما رنگهایی رو بخاطر شدت نور نمیتونین مشاهده کنین و اگر این مقدار کم تعریف بشه، خاکستری بروی تصویر شما ظاهر میشه.
مانیتور سری PG میتونه علاوه بر تنظیم نور استاندارد، بر اساس گاموت رنگ انتخابی هم بدرستی خودش رو تطبیق بده. در نتیجه شما براحتی میتونین به مرور سایه های مختلف از رنگ  سند برسین. البته این تنظیمات بایستی با توجه به یک سیستم استاندارد انجام بشه. تنظیم گاما و نور مانیتور موردی نیست که به این راحتی ها بشه باهاش شوخی کرد. یکی از راهکارهای تنظیم نور سفیدی، استفاده از کارت خاکستری و یا سخت افزاری مثل اسپایدر هست. برای مثال اسپایدر رو بروی مانیتور قرار میدیم تا بتونیم با توجه به نور محیط اطراف و تنظیماتی خود مانیتور،‌ رنگها و نور درست رو بدست بیاریم.

پوشش مناسب گاموتهای رنگ:

عجیب ترین قسمتی که گروه پآن آرت با اون برخورد کرد، سطح پوشش گاموتهای رنگی بود. فضای مدل رنگ CMYK بصورت 100درصد و فضای مدل رنگ Adobe RGB به مقدار 99درصد توسط این مانیتور پوشش داده میشه. در این حالت شما مطمئن میشین که رنگهای خاصی مثل آبی و سبز که در طبیعت تنوع و هارمونی بسیار بالایی دارند رو میتونین به دقت در مانیتور بررسی کنین.
اینکه گاموت رنگ Adobe RGB یکی از مهمترین مرزهای مشخص شده در L*a*b هست و مانیتور BenQ تونسته توانایی دستگاه خودش رو بقدری بالا ببره تا به این گاموت برسه، واقعا تحسین برانگیزه. شاید شما گاموت های مختلفی رو بروی سیستم تنظیم کنید، اما باید مانیتور هم توانایی هماهنگی با اونرو داشته باشه. این هماهنگی در زمان مرور عکسهای اسکن شده تا عکاسی دیجیتال شده واقعا مهمه. چون ممکن هست بخاطر محدودیت دستگاه نمایش، کلی از رنگهایی که هست رو نتونین مشاهده کنین و طبیعی هست که در زمان چاپ هم خیلی از سایه های رنگ رو ندیده تنظیم میکنین.

پان آرت

اکسپکتروم کامل:

خیلی اتفاق افتاده که شما یک گرادینت و یا هاله ای از نور رو در طراحی هاتون انجام میدین. مانیتورهای ارزونتر بخاطر دقت پایینی که در نمایش دارن، سایه های لطیف رو بصورت پله پله نشون میدن. این اتفاق شاید در زمان چاپ حل بشه و دستگاه لیتوگرافی و بعد از اون، چاپ؛ با تنظیم دقیق ترامها همه چیز رو بدرستی خروجی بده، اما در زمان نمایش تصویر مشکل باقی خواهد موند. مانیتور جدید BenQ با یک پانل کامل از طیف رنگ یا همون اسپکتروم ساخته شده. پانل نرم افزاری مانیتورهای قدیمی معمولا شش یا هشت بیت هست. اما این شیوه تونسته با 10 بیت رنگ و قابلیت ارتقا به چهارده بیت طیف رنگی جدید، عددی معادی یک بیلیون رنگ و سایه رو براحتی نمایش بده.
نمایش تعداد بالاتری از رنگها میتونه در زمان پرزنت و یا نمایش اسنادی که تنها برای مرور در مانیتور لازم هست رو خیلی کمک بکنه. در ضمن اگر شما چاپگر حرفه ای هم داشته باشین که فوق العاده میشه. مانیتوری با کیفیت نمایش رنگ بالا در کنار چاپگری دقیق برای پیش نمایش چاپی از اسناد. این نمایش تعداد رنگ زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکنه که تصاویر از تن های رنگی بسیار مشابهی برخوردار باشن. مثل تصویری از جنگل با سایه های متفاوت از رنگ سبز یا نمایش تصاویر پرتره که سایه روشن ها نقش بسیار مهمی رو ایفا میکنن.
البته نمایش کامل اکسپکتروم سایه رنگها،‌ دلیل به مناسب چاپ شدن سند نیست. این اتفاق برای نمایش هست و برای درست چاپ شدن،‌ وجود یک ناظر چاپ عـآلی لازمه.

سایر امکانات:

بعد این همه تعریف و تمجید بهتره که بدونین این مانیتور در سیستم عاملهای Windows و Mac سازگاری کامل داره و از دستگاه های تشخیص رنگی مثل Spider و X-rite بخوبی پشتیبانی میکنه. یعنی شما میتونین یه دستگاه تست رنگ نه چندان ارزون بخرین و با مانیتور تبادل هماهنگی کنین. مانیتور از سخت افزارهای جدید پشتیبانی میکنه و رنگها رو بر اساس آنالیز جدید دستگاه تست رنگ اصلاح میکنه.
با پوشش نور این دستگاه میتونین از ورود نورهای ناخواسته از اطراف و تاثیر اون بروی صفحه مانیتور جلوگیری کنین. این پوشش رو در اطراف مانیتور نصب میکنن و بعد با سخت افزاری مثل X-rite عمل کالیبره رو انجام میدن.
ساختار مانیتور طوری هست که شما میتونین مانیتور رو حتی در حالت عمودی هم تعریف کنن. با این کار تمامی اطلاعات، مثل زمانیکه تبلت رو میچرخونین، در صفحه مانیتور هم میچرخه. پس مشکل کمبود عرض میز کاری هم حل میشه. البته مانیتور با توجه به ارگونومی استاندارد بدن تعریف شده و شما فقط میتونین در زوایای خاصی اونرو تنظیم کنین. این نشون میده علاوه بر اهمیت به نوع تجهیزات و تکنولوژی ساخت مانیتور، سلامتی کاربر هم در اون لحاظ شده.
و حرف آخر و توصیه ای از ما: بخرین و لذت یک کار حرفه‌ای و خروجی درست رو ببرین!!!

[do action=”test” pagenum=”665″ title=”نسخه نهم”/]

ارسال یک پاسخ