پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

موزه بریتانیا از منشور کوروش تا تاریخ و فرهنگ بشریت

321

موزه بریتانیا از منشور کوروش تا تاریخ و فرهنگ بشریت

یکی از مشهورترین موزه‌های جهان که آثار بسیاری را در خود جای داده است، موزه بریتانیا است. این موزه با تمرکز بروی تاریخ و فرهنگ بشری فعالیت کرده و گنجینه آثاری که در آن بنمایش در آمده است، بیش از هشت میلیون اثر بوده و هر روز به تعداد آن دائمن اضافه میشود و همین عامل باعث شده تا هنرشناسان و علاقه‌مندان تاریخ، از سراسر دنیا به موزه بریتانیا مراجعه کنند. این مجموعه‌‌ها که از سراسر جهان جمع‌آوری شده، مستندات فرهنگ انسان را از آغاز تا امروز به نمایش گزارده است. جذابیت این موزه برای علاقه‌مندان تاریخ هنر شرق بخاطر نمایش آثار بیشماری از تاریخ هنر شرق و هنر اسلامی و بویژه ایران باستان، بیشتر از سایرین است.
موزه بریتانیا که در محله بلوم بری لندن واقع شده است و در سال 1753 م. با به نمایش گذاشتن گنجینه‌های دانشمند و پزشک معروف، سر هانس سلون ،  آغاز به کار کرد. این موزه برای اولین بار در ژانویه 1759 م. در ساختمان خانه مونتاگ واقع در بلومزبری ، که هم اکنون ساختمان اصلی موزه شده است، به روی عموم بازگشایی شد. منشور حقوق بشر کوروش ، یکی دیگر از آثار موجود در بخش باستان موزه، لوحی از گل پخته است که به فرمان کوروش بزرگ ، پادشاه و بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی نوشته شده است. این استوانه در نیایشگاه معبد مردوک (خدای بزرگ بابل) در شهر بابل باستانی پیدا شد. این استوانه شامل ۴۵ خط میشود که روی‌ هم ‌رفته حدود ۲۰ سطر از آن کاملن شکسته ‌شده و امروزه در دست نیست و سه سطر ابتدایی آن هم تقریبن به طور کامل از بین رفته است. متن روی منشور، حاوی روایتی از فتح بابل توسط کوروش است و هم اکنون این لوح،‌ در بخش ایران باستان در موزه بریتانیا قرار دارد.
برای بررسی بیشتر در مورد این موزه و نیز مشاهده آثار و متون تکمیلی راجع به این مجموعه مهم میتوانید نسخه سی چهارم از مجله دیجیتال پان آرت را دانلود و بررسی کنید.

موزه بریتانیا از منشور کوروش تا هنر غرب موزه بریتانیا از منشور کوروش تا هنر غرب موزه بریتانیا از منشور کوروش تا هنر غرب موزه بریتانیا از منشور کوروش تا هنر غرب موزه بریتانیا از منشور کوروش تا هنر غرب موزه بریتانیا از منشور کوروش تا هنر غرب

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.