پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نقاشی از روی تصاویر

0 142

اینکه تصاویر رو بشه با یک برنامه جانبی با جلوه‌های ویژه بصورت نقاشی یا پوسترهای گرافیک تبدیل کرد، کار جدیدی نیست. شما میتونین از پلاگینزهای جانبی یا برنامه‌هایی مثل فتوشاپ با کلی فیلتر استفاده کنین تا یک تصویر واقعی رو به سبکهای مختلفی در نقاشی تبدیل کنین. در اکثر این برنامه‌ها شما با اصل اولیه یعنی لایه بندی کار میکنین و هر جلوه در یک لایه بروی لایه دیگه قرار داده میشه تا تصویر نهایی تکمیل بشه.

پان آرت

اما برنامه‌ای که در اینجا قصد معرفی اونرو داریم ادعا میکنه که جادوی برنامه‌های تبدیل تصویر در قرن جدید هست. Photo-Reactor ساختار اصلاح تصاویر رو بر اساس فریم‌های تصویری که شبیه لایه بندی هست و همینطور اتصال بین جلوه‌ها انجام میده. یعنی شما در یک تصویر میتونین جلوه‌ای رو انجام بدین. این جلوه به یک فریم اعمال میشه. حالا فریم بعدی رو میتونین با جلوه‌ای جدیدتر تولید کنین. در نهایت فریم‌ها با جلوه‌های مختلف بروی هم قرار میگیرن و با حالات آمیختگی پیش‌فرضی که تعریف شده، کار تبدیل تصویر انجام میشه.

از ساختارهای جالب این برنامه میتونیم به فریم محور بودن جلوه ها اشاره کنیم. مثل دنیای لایه‌ها، شما از یک تصویر میتونین چندبار کپی بکنین و به هر کپی جلوه‌ای رو بزنین. این فریمها قابلیت جابجایی در خط‌زمان یا Timeline رو دارن. با تغییر محل هر فریم، نتیجه نهایی تغییر میکنه. همونطور که در شکل صفحه بعد دیده میشه، هر جلوه با یک خط مجازی به جلوه‌های دیگه اتصال داده میشه. شما در هر لحظه میتونین ترتیب اعمال جلوه‌ها بروی تصاویر رو تغییر، اصلاح یا حذف کنین. با این شیوه یک دیاگرام از جلوه‌های متفاوت بوجود میاد که در هر لحظه قابل اصلاح هست. جالبتر این هست که میتونین همین ساختار پیچیده ایجاد شده رو به یک فایل دیگه اعمال کنین تا با همین روند فریم‌های جدید بروی تصویر اثر بگذارن و جلوه نهایی برای تصاویر دیگه هم ایجاد بشه.

پان آرت

ساختار برنامه با بیش از صد جلوه مختلف از سبکهای مختلف طراحی مثل امپرسیون و اکسپرسیو گرفته تا ابزار و تکنیک های مختلف اجرایی مثل آبرنگ یا مدادرنگی بصورت فریم بروی خطی‌زمانی قابل اجراست. در ضمن شما میتونین نحوه ایجاد جلوه و ترتیب اثرگذاری اونها رو با زبان ++C اصلاح کنین، چون اسکریپت و اکشن‌های برنامه بصورت متن باز Open Source تعریف شدن.
برنامه Photo-Reactor قابلیت باز کردن تصاویر لایه‌دار فتوشاپ رو هم داره. در ضمن میتونین از جلوه‌های ایجاد شده بروی یک سند، بصورت یک Action بسته اجرایی تهیه بکنین تا روند دستورات رو بروی یک یا چند سند دیگه با همون ترتیب اولیه اجرا کنین. چون ساختار اولیه این برنامه بر اساس فریم تصاویر و اتصال جلوه‌ها به هم دیگه با تکنیک Node هست، اصلاح جلوه‌ها در هر زمان و تغییر و تبدیل اونها خیلی راحت هست. در این بین کارکردن با برنامه Painter و قوانین لایه و استفاده از تکنیک‌های ابزاری بیشمار، راحت‌تر و جذابتر بودن Photo-Reactor رو بیشتر برای شما آشکار میکنه. در ضمن امکان به اشتراک گذاری در ابرهای دیجیتال، ذخیره سازی و خروجی به برنامه های دیگه گرافیک و سرعت رندر جلوه‌ها رو میتونیم به مزیتهای دیگه این برنامه اضافه کنیم.
در سیستم خط ‌زمانی و تکنیک گره که در این برنامه استفاده میشه، شما میتونین یک یا چند جلوه رو در بسته‌های مختلف اجرا کنین. اتصال این جلوه‌ها به فریم تصویر بصورت Drag کردن ساده هست. هر جلوه یک تعریف برای خودش بصورت یک دیاگرام تعریف میکنه. اتصال این دیاگرام‌ها باعث میشه جلوه‌ها در هر لحظه قابلیت جابجایی و اصلاح داشته باشن و از لحاظ سرعت عمل بخاطر نبود لایه‌بندی طولانی، کارها خیلی بهتر انجام میشه. از مزایای دیگه این برنامه تعداد جلوه‌های آماده هست که برای شما درست شده. بالای صد جلوه از تکنیک و سبک‌های مختلف بصورت سورس باز در اختیار شماست.

منتشر شده در نسخه هفتم ماهنامه دیجیتال هنرهای تجسمی پآن آرت

ارسال یک پاسخ