پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نمایشگاه پوستر و نشانه

0 182

حضور در یک نمایشگاه گرافیک همیشه جذابیت‌های بصری خاص خودش رو داره. ایده‌هایی که به تصویر کشیده شدن در کنار فرم، متن و تصویر. اما این نمایشگاه تفاوتهای دیگه‌ای هم برای جذابیت داشت. اول پوستر نمایشگاه هست که شبیه به اعلانیه‌های ترحیم طراحی شده و در ورود به تالار تابستان در خانه هنرمندان، شما رو دچار یک پارادوکس ذهنی میکنه. مجلس ترحیم یا نمایشگاه گرافیک؟! دوم ارائه نشانه‌ و لوگو که کمتر به عنوان یک موضوع در نمایشگاه‌های گرافیک به اون پرداخته شده.
وحید بهرامی، جوان خلاق و طراح گرافیک در این نمایشگاه سعی کرده بود یکی از بخش‌های مهم گرافیک یعنی نشانه، لوگو و آرم رو که صحبتها و بحث‌های زیادی در مورد اون وجود داره، در کنار پوسترهای خلاقانه خودش در یک نمایشگاه ارائه کنه. نمایشگاهی هرچند کوچیک، ولی با ایده‌های بزرگ.
در این گزارش از دلایل برگزاری نمایشگاه، راه‌های ایده‌یابی این هنرمند و همینطور دلیل طراحی پوستر نمایشگاه اون هم در این سبک با وحید بهرامی صحبت شده. نمایشگاهی در خانه هنرمندان، گالری تابستان برگزار شد که البته تشکر گروه مجله پآن‌آرت از مدیریت گالری خانه هنرمندان ایران، یعنی استاد حقیقت شناس رو هم بهمراه داره.

پان آرت

موضوع و هدف برگزاری از این نمایشگاه چی بوده؟

این نمایشگاه در زمینه طراحی پوستر و لوگو هست. پوسترها بیشتر با موضوعات اجتماعی و در مواردی هم در زمینه ی مسائل فرهنگی کار شدن. چون بنظر من مسائل اجتماعی یکی از نیازهای مهم بشر امروز هست و باید بیشتر به اون توجه و پرداخته بشه و این یکی از دلایل من برای ارائه این پوسترها در نمایشگاه هست. در مورد پوسترها میتونم بگم که اکثر آثار ارائه شده برای نمایشگاه‌ها یا فراخوان‌های داخلی و خارجی بوده که برخی از اونها در مسابقات خارجی مثل صربستان، پرو یا ترکیه هم شرکت داده شدن و تعدادی دیگه از اونها سفارش دهنده و مشتری حقیقی داشتن. در ضمن بازه زمانی طراحی پوسترها از سال 88 تا حال هست.
اما در مورد ارائه نشانه در کنار پوسترها، من فکر میکنم به طراحی نشانه که بخش مهمی از طراحی گرافیک هست کمتر توجه شده. برای مثال شما نمایشگاه های زیادی رو در زمینه طراحی پوستر مشاهده میکنین،   در صورتی که کمتر اتفاق میفته یک نمایشگاه انفرادی در زمینه طراحی لوگو برگزار بشه. به همین دلیل من در کنار پوسترها، تعدادی از لوگوهای طراحی شده رو که یا کارفرمای حقیقی داشتن و یا به سفارش شرکتهای مختلف بودن، ارائه کردم. بازه زمانی این لوگوها از سال 84 تا 92 بوده.
البته مهم ترین علت ارائه این دو بخش در کنار هم، مربوط به علاقه شخصی و تخصص بنده هست که بیشتر در زمینه طراحی نشانه و پوستر فعالیت می کنم و بهتر دیدم که نمایشگاه رو با این آثار برگزار کنم و در کل هدف برگزاری نمایشگاه آگاهی از نظرات متخصصین این امر، پی بردن به نقاط ضعف و قوت آثار و آگاهی از بازخورد اون در بیننده هست.

تـکنیک و روش ایده‌پردازی شما در طراحی پوستر به چه صورت هست؟

من برای طراحی همیشه ایده‌ رو سرلوحه کارم قرار میدم و بر اساس نوع ایده‌پردازی؛ تکنیک اجرا رو هم انتخاب میکنم. مثلا در طراحی پوستر همیشه بدنبال این هستم که مخاطب با چه تکنیکی ارتباط برقرار میکنه.
در زمینه اجرا چون تمایل دارم از صفر تا صد کار توسط خودم انجام بشه، معمولاً اگر در کار نیاز به عکاسی باشه خودم عکاسی میکنم و در کل ایمیج کار رو خودم می سازم تا در نهایت حس خوبی از اتمام کار داشته باشم. در ضمن تا جای ممکن سعی میکنم از تصاویر آرشیو و منابع اینترنتی کمتر استفاده کنم مگر در مواردی که به عکس شیء  مورد نظر دسترسی نداشته باشم.
این نکته رو هم اضافه کنم که گاهی اوقات عکاسی، گاهی تصویرسازی دیجیتال (چه به صورت اجرای بُـرداری یا وکتور و چه به صورت اجرای سه بعدی و با سایه) ، گاهی تصویرسازی دستی و گاهی تلفیق اونها با هم و … رو برای اجرای یک ایده مناسب می دونم  و سعی میکنم بهترین تکنیک اجرایی رو برای انتقال صحیح پیام به مخاطب انتخاب کنم.

پان آرت

 تکنیک‌های مختلف باعث ایجاد چند سبک کاری برای هنرمند میشه. سبک شما چی هست؟

در بعضی موارد دیده میشه طراح گرافیک برای تاکید و به رخ کشیدن سبک خودش فقط به یک نوع اجرای خاص در برخورد با هر موضوعی دست میزنه. این روش باعث محدود شدن هنرمند در اجرا و انتقال ایده به مخاطب میشه و به نظر من این درست نیست که موضوعات مختلف خیلی شبیه به هم کار بشه! اما همونطور که گفتم من سعی می کنم بر اساس موضوع و ایده ای که دارم نوع اجرا رو مشخص بکنم . خب مطمئناً موضوع بی‌تاثیر نیست. گاهی موضوعات مختلف شما رو به استفاده از تکنیکهای ویژه‌ای سوق  میدن.
در عین حال سعی میکنم تا سبک شخصی خودم رو در اجراهای مختلف داشته باشم. در ضمن من سبک شخصی رو فقط در نوع اجرا نمی دونم. سبک شخصی رو در ایده پردازی ، نوع برخورد با سوژه ها و عناصر ، در ترکیب بندی، نوع لی اوت و … هم می دونم.

پوستر فراخوان خیلی خاص بنظر میاد. دلیل این نوع طراحی چی هست؟

در ابتدا خود اعلامیه یا اگهی ترحیم رو در نظر بگیرین. اعلامیه به معنای اعلام کردن خبری در مورد فوت یک شخص که با یک روبان مشکی همراه هست. که در اینجا به روبانی قرمز رنگ تبدیل شده و تضاد معنایی به وجود آورده. روبان قرمزی که یک پاپیون خورده! روبان قرمز با پاپیون معمولاً به معنای شادی ، افتتاح یک جشن یا فستیوال هست، همونطور که در افتتاحیه خیلی از برنامه ها در ابتدا یک روبان قرمز بریده میشه. پس با این کلیات ما با استفاده از یونیفورم اعلامیه و معنای خبررسانی اون و ترکیبش در کنار روبان قرمز و معنی افتتاح میتونیم ایده شروع نمایشگاهی رو اعلام کنیم در مورد یک شخص خاص. علاوه بر این در اینجا یک بازی شباهتی صورت گرفته که کلمه اعلانیه به خاطر نوع املای نزدیک به کلمه اعلامیه جایگزین اون شده . اعلان یا اعلانیه هم به معنای آگهی یا پوستر هست .
البته جدای از این توضیحات، هدف اولیه من از طراحی این پوستر، جذب مخاطب برای دیده شدن پوستر با تکیه بر فریب چشم و دید اون در نگاه اول بوده. چون دید انسان ها شرطی میشه و یک سری تصاویر رو با یونیفورم خاص در ذهن نگه میداره. درکل یکی از اصول اولیه طراحی پوستر هم همین هست؛ جذب مخاطب.
(باخنده) باید اینم بگم که دوستانی که طرح پوستر رو دیدن یا به کل از طراحی اون راضی یا برعکس مخالف با اون بودن و حد وسطی وجود نداشت.

 و از برنامه‌های آینده

خیلی علاقه دارم که بیشتر از این بتونم در فستیوال و نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنم  و کارهای خودم رو در خارج مرزهای ایران ارائه بدم و امیدوارم روزی برسه که بتونم نمایشگاهی در خارج از کشور هم برگزار بکنم.

منتشر شده در نسخه هفتم ماهنامه دیجیتال هنرهای تجسمی پآن آرت

ارسال یک پاسخ