پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

هم نوایی هنر مدرن با گلیم و گبه

0 260

برخی از هیئت های دیپلماتیک مقیم در تهران همراه با سفرای کشورهای عضو اکو ، به تماشای هم نوایی هنر مدرن با گلیم و گبه می نشینند. موسسه فرهنگی اکو با همکاری نگارخانه آفرینه در آخرین روز های اولین ماه زمستان، میزبان مجموعه ای از بافته های گلیم ، گبه و آثاری از هنرمندان مدرن خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی نگارخانه آفرینه در این نمایشگاه که به منظور بررسی تشابهات بین نقوش گلیم و گبه و آثار تجسمی نقاشان مدرنیسم بر پا خواهد شد، علاوه بر 60 تخته گلیم و گبه، تعدادی از آثارنقاشی مدرن هنرمندانی چون ابراهیم یغمایی، محتشم مهدوی، و یوسف حسینی  برای قیاس با نقوش گلیم و گبه در کنار این بافته ها به نمایش گذاشته می شود. هم چنین در این روزها مجموعه ای از آثار گلیم و گبه از دیگر کشور های عضو همچون ترکیه، افغانستان و تاجیکستان، در حاشیه نمایشگاه به صورت اسلاید نمایش داده خواهد شد.
به گزارش این مرکز تشابهات بین نقوش بافته ها با آثار هنرمندان مدرن از این جهت قابل بررسی است که چگونه زنانی از سرزمین های دور تجسمی مدرن داشته اند و آثارشان می تواند با این هنرمندان برابری کند. سفرا و هیئت های دیپلماتیک تهران، میهمانان روز افتتاحیه خواهند بود.

این نمایشگاه در بعد از ظهر روز 24 دی در ساعت 16 در موسسه فرهنگی اکو  افتتاح خواهد شد و تا 26 همین ماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان میتوانند در این روز ها بین ساعات 10 تا 19 از این آثار دیدن کنند.

همزمان با روز افتتاحیه یک پرفورمنس موسیقی خواهیم داشت که این گروه موسیقی به طور زنده برای مدعووین هنرنمایی خواهند کرد.  قطعه مذکور توسط مهدی جلالی ساخته شده که توسط گروه یارآوا در گالری مجموعه فرهنگی اکو به اجرا درخواهد آمد. طراحی حرکات نوازندگان توسط مهسا مجتهدی انجام شده و این حرکت به شکلی ست که هر نوازنده، نوازنده ی بعد از خودش را رهبری می کند. و داستانوار پیش میرود تا اتمام قطعه.  این قطعه ی رادیکال، درمواقعی فضایی آبستره، گاهی به شدت آتونال و در قسمتی مینیمال، هم سو و هم جهت با آثار را دارد. این قطعه برای پن پایپ، اوکارینا، هارمونیکا، ملودیکا، آکاردئون، گیتار باس و پرکاشن نوشته شده است که فضایی کاملا مدرن داراست. اجرا توسط 7 نفر از نوازندگان گروه موسیقی یارآوا به رهبری مهدی جلالی انجام می شود.

هدف از برپایی نمایشگاه مورد نظر، بیان و ارائه پتانسیل های ناب هنری نهفته در نقوش گلیم ها و گبه ها و همچنین، تشابه آن با هنر مدرن امروز جهان و حس انتزاعی نقوش مذکور و تلاش برای پیشگیری از به فراموشی سپرده شدن این هنر ارزشمند می باشد. در ابتدا جناب آقای تورج ژوله نویسنده و پژوهشگر فرش و دستبافته های ایرانی به عنوان سخنران اول به بررسی و معرفی اجمالی این آثار ، از دیدگاه کارشناسی و فنی می پردازند  و سپس سخنران بعدی جناب آقای پویا آریان پور هنرمند نقاش معاصر ، آثار مذکور را از منظر هنر تجسمی و شباهت آن با نقاشی مدرن، بررسی خواهد کرد. در ضمن سخرانی به زبان انگلیسی نیز ترجمه همزمان خواهد شد.

زمان : سه شنبه 24/10/92 ساعت 16 الی 18
مکان : موسسه فرهنگی اکو . خیابان اقدسیه(موحد دانش) روبروی سفارت چین، خیابان بوستان، خیابان ناز، جنب رستوران نرگس.
تلفن نگارخانه آفرینه : 22800523

poster

 

ارسال یک پاسخ