پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

زیبایی شناسی: قسمت اول

0 126

زیبایی شناسی: قسمت اول

به عنوان یکی از شاخه های فلسفه، زیبایی شناسی یعنی سروکار داشتن با ماهیت و درک زیبایی و زشتی. در واقع، زیبایی شناسی مطالعه فلسفی زیبایی و ذائقه هست. یکی از سوالاتی که زیبایی شناسی در نظر داره اینه که این زیبایی و زشتی فقط در ذهن شخص هست یا واقعا در چیزهایی که دارای این ویژگی – یعنی زیبایی- هستن وجود داره؟ سوال رو میتونیم به این صورت بگیم که اشیاء زیبا، در خودشون واقعا ویژگی های زیبایی شناسی دارن یا مثلا از طریق کانال خاصی به اسم زیبایی شناختی درک میشن؟ زیبایی شناسی این سوال رو هم وارد ذهن میکنه که چه تفاوتی بین صفت های زیبایی و برتری هست؟

panartmag.com

دو مورد خیلی مهم در زیبایی شناسی بحث میشه. اول نقد هنر و دوم روانشناسی هنر؛ اگر چه هر دوتای اونها حوزه های تخصصی خودشون رو دارن. نقد هنر در محدوده آثار مشخصی از هنر فعالیت میکنه. این نقد؛ ساختارها، معانی و مسائل آثار هنری رو بررسی میکنه و نسبت به بقیه اثرها  قیاس و ارزیابی خاصی رو انجام میده. اما روانشناسی هنر کار دیگه‌ای انجام میده:

اول: بررسی عناصر هنری – مثل پاسخ های انسان به رنگ، صدا، خط، فرم یا حتی واژه.
دوم: راه هایی که از طریق اونها، احساسات میتونن پاسخ های شرطی ایجاد بکنن
.

اصطلاح “زیبایی شناسی” رو فیلسوفی آلمانی به اسم “الکساندر گوتلیب بامگارتن” در سال 1753 میلادی مطرح کرد. اگر چه مطالعه ماهیت زیبایی از قرن ها قبل از اون موضوع بحث بوده. قبل از قرن نوزدهم زیبایی شناسی موضوعی درحوزه تخصصی فلاسفه بود، اما بعد از اون هنرمندها هم جرات پیدا کردن و نظرات خودشون رو در مورد زیبایی شناسی ارائه کردن.

زیبایی شناسی نه تنها به ماهیت و ارزش هنر می پردازه بلکه به پاسخ هایی در مقابل اشیاء طبیعی مربوطه که خودشون رو با زبانی متشکل از زیبا و زشت بیان می کنند هم مربوطه. البته این موضوع تا حدی مساله سازه چرا که تقریبا همه چیز در نظر بعضی افراد میتونه زیبا یا زشت باشه؛ اون هم با دلایلی که عموما ربط چندانی هم به هم ندارند. اصلا ممکنه دلیلی هم در کار نباشه و صرفا پای یک نظر سلیقه ای در میون باشه. نظری که افراد مختلف به صورت های مختلفی درباره چیزای متفاوت ابراز می کنند.

پس حالا این سوال به وجود میاد که یه فیلسوف هنر دقیقا باید چه چیزی رو بررسی کنه تا متوجه زیبایی یا زشتی پدیده ای بشه؟
نویسنده: محمد عامریان

منتشر شده در نسخه پنجم  ماهنامه دیجیتال هنرهای تجسمی پآن آرت

ارسال یک پاسخ